    From: robercik-us <r...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Rekuperacja kontra grawitacja
    Date: Thu, 24 Dec 2009 10:51:56 +0100
    <hgns5h$ght$1@news.onet.pl> <hgntc3$k59$1@news.onet.pl>
    <hgnupi$oji$1@news.onet.pl> <hgo0r2$tvf$1@news.onet.pl>
    <hgo2ev$2tk$1@news.onet.pl> <hgo6ji$d9t$1@news.onet.pl>
    <hgoibs$e4o$1@news.onet.pl>
    <c...@a...googlegroups.com>
    <hgos9f$dk6$1@news.interia.pl>
    <7...@c...googlegroups.com>
    <hgotds$f01$1@news.interia.pl>
    <b...@e...googlegroups.com>
    <hgou6m$fvm$1@news.interia.pl> <hgqk0v$oc$1@news2.ipartners.pl>
    <hgqkhi$92i$1@news.onet.pl> <hgql2d$alg$1@news.onet.pl>
    <hgqlrb$k5l$1@atlantis.news.neostrada.pl> <hgqlv2$d31$1@news.onet.pl>
    <hgqvsh$ll2$1@news.interia.pl> <hgrd6c$dpl$1@news.onet.pl>
    <hguscc$fb$1@nemesis.news.neostrada.pl> <hgv4nm$bik$1@inews.gazeta.pl>

    rrr. pisze:

    > Wystarczy przeliczyć ile się płaci za ogrzewanie m2 w bloku ( z
    > zakładam, że większość grupowiczów właśnie jest w takiej sytaucji) i
    > wyjdzie, że nawet 4000 zł za ogrzewanie to nie jest dużo.

    Ja płacę za ogrzewanie miesięcznie ok 180 zł... chyba [?] :-), a
    mieszkanie ma ok 49 m2. Wychodzi coś ok 3,6 zł/m-c/m2 mieszkania. Do
    tego dochodzą koszty ogrzewania wody. Nie liczyłem dokładnie, ale przy
    naszym zużyciu będzie ze 150 zł/m-c.

    Jakby takie koszty przełożyć na dom - ok 140 m2 pow użytkowej - taki
    buduję, to wyszłoby 3,6 x 140 x 12 = 6048 zł plus pomieszczenia, które
    będą ogrzewane połowicznie, czyli... Mam ich 42 m2 x 1,8 x 12 m-cy = 907
    zł/rok.
    Razem wychodzi blisko 7 tys plus koszty ogrzewania wody 12 x ok 150 zł
    czyli ok 1800 zł.
    Po podsumowaniu, gdyby koszty ogrzewania powierzchni w domu i podgrzania
    wody były takie jak liczy sobie spółdzielnia, to roczne koszty w domu
    sięgałyby z grubsza 8,5 - 9 tys dla 140 metrowego domu i czteroosobowej
    rodziny, która nie oszczędza zbytnio na wodzie.

    Obecnie - mam jeszcze nie ukończony stan surowy - :-), szacuję koszty
    ogrzewania na jakieś 4 - 4,5 tys/rok i myślę, że jest to w miarę realny
    szacunek, czyli o połowę mniej, niż kosztuje ogrzanie mieszkania w bloku
    z wielkiej płyty o powierzchni analogicznej do budowanego domu. :-)
    Planuję opalanie węglem.

    Obecnie - w bloku - ogrzanie ponad trzy razy mniejszego mieszkania od
    budowanego domu wraz z kosztami podgrzania wody kosztuje mnie ok 330
    zł/m-c, czyli rocznie ok 4 tys. - Mniej więcej tyle ile szacuję wydawać
    na ogrzewanie nowego domu wraz z podgrzaniem wody.

    > I jeszcze jedna sprawa, błędne jest rozumowanie, że duży dom ma być
    > tańszy w utrzymaniu niż mniejsze mieszkanie - ma być wygodniej i
    > bardziej komfortowo. :)

    Jak wynika z powyższych wyliczeń, nie jest to wcale błędne przekonanie.
    Ogrzewanie domu wychodzi taniej, bo...

    Masz źródło ciepła na miejscu - odpadają straty przy jego przesyle;
    Odpadają koszty nawisów administracyjnych i pośredników;
    Bardziej optymalnie zarządzasz uzyskiwanym ciepłem niż w budownictwie
    wielorodzinnym - masz praktycznie na wszystko wpływ.

    Wadą jest niezaprzeczalnie obowiązek troszczenia się samodzielnie o
    wszystko począwszy od zainwestowania w instalację, przez konserwację,
    obsługę, zakup opału i palenie/doglądanie itd :-). W bloku tego robić
    nie muszę, ale też sporo więcej płacę.

    pozdrawiam
    robercik-us