    From: "janko walski" <j...@o...com.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Rozdzielnia elektryczna - podepnę się z pytaniem
    Date: Fri, 26 Aug 2011 15:31:24 +0200

    Użytkownik "hk" <b...@m...pl> napisał w wiadomości
    news:4e5765d1$0$2455$65785112@news.neostrada.pl...

> [...]
    > (część) instalacji i daliście mi trochę dobrych rad.
    >
    > Ale co do koncepcji - nie chcę ani rozwiązania z projektu ani z
    > poradników. A nawet jak wezmę elektryka, to będzie jak z innymi
    > fachowcami - robili po swojemu i twierdzili że inaczej się nie dało.
    > Chciałbym bez przesady, ale solidnie. Tylko że jak dam więcej różnicówek i
    > za nimi mieszane (oświetlenie + gniazda bo nie chcę tak jak np. w
    > Legrandzie całego domu z jednej fazy oświetlać) obwody to czy wystarczy mi
    > miejsca w rozdzielnicy na te wszystkie szyny/złącza L i N do każdej

    Różnicówka 300mA jest kompletnie niepotrzebna, jeżeli zabezpieczasz
    różnicówkami 30mA wszystkie obwody.
    Różnicówki 300mA daje się tylko i wyłącznie na tych obwodach, które nie są
    zabezpieczane różnicówkami 30mA lub jeżeli te różnicówki 30mA zamontowane są
    w innych skrzynkach (podrozdzielnicach).
    Minimum na dom jednorodzinny potrzeba: 1 różnicówka 3-fazowa dla wszystkich
    obwodó 3-fazowych + 3 różnicówki jednofazowe, każda na innej fazie.
    Za różnicówką 3-fazową daje się jeden-dwa nadmiarowoprądowe na wszystkie
    obwody 3-fazowe (kuchnia elektryczna, mufa siłowa itd.)
    Za poszczególnymi różnicówkami 1-fazowymi dajemy po jednym zabezpieczeniu na
    gniazda oraz oswietlenie. Całość instalacji dzielimy na kilka obwodów,
    rozkładając moc pomiędzy poszczególnymi fazami.
    Listwy N do poszczególnych różnicówek są zbyteczne, ponieważ do każdej
    różnicówki schodzą się po 2-4 przewody, które najzwyczajniej w świecie można
    skręcić razem z sobą i podłączyć bezpośrednio pod zacisk N różnicówki.
    Dobrze jest też te skręcone przewody z sobą polutować, zapewniając
    najlepszy, możliwy styk.

    Podstawowa zasada: obwody 3-fazowe zabezpieczamy osprzętem 3-fazowym, a
    obwody 1-fazowe tylko i wyłącznie osprzętem 1-fazowym.

    Zatem cały osprzęt dla najbardziej optymalnej instalacji to:
    1. Ochrona przepięciowa
    a) Ochronnik przepieciowy.
    b) Ewentualne dobezpieczenie ochronnika przepięciowego.
    3. Zabezpieczenie obwodów 3-fazowych
    a) Różnicówka 3-fazowa.
    b) Jeden lub dwa zabezpieczenia nadmiarowoprądowe 3-fazowe (kuchnia
    elektryczna, mufa, bojler 3-fazowy).
    4. Zabezpieczenie obwodu jednofazowego pierwszej fazy
    a) Różnicówka 1-fazowa.
    b) Jedno zabezpieczenie nadmiarowoprądowe 1-fazowe dla obwodów gniazd.
    c) Jedno zabezpieczenie nadmiarowoprądowe 1-fazowe dla obwodów
    oświetlenia.
    5. Zabezpieczenie obwodu jednofazowego drugiej fazy
    a) Różnicówka 1-fazowa.
    b) Jedno zabezpieczenie nadmiarowoprądowe 1-fazowe dla obwodów gniazd.
    c) Jedno zabezpieczenie nadmiarowoprądowe 1-fazowe dla obwodów
    oświetlenia.
    6. Zabezpieczenie obwodu jednofazowego trzeciej fazy