    From: tataglia <t...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: S?upy elektryczne WN - powody takiego rozwi?zania a jest ich wiele
    Date: Wed, 18 Feb 2015 06:50:23 +0100

    On 2015-02-17 22:48, mr.Jones wrote:

    Co prawda moje doświadczenie kończy się na 110kV ale Internet zawsze pomoże:

> [...]
    > osobno jest prowadzona, wliczaj?c wymagane odstepy miedzy nimi i g?eboko?ae
    > zakopania to wychodzi rów o g?eboko?ci 1,5m i szeroko?ci 1,5m i podwójna
    > szeroko?ae w przypadku linii 2-torowej - prawdziwie nowy Kana? Augustowski...
    > nawet w Polsce nie ma takich debili ?eby próbowali to zrobiae na d?ugo?ci
    > kilkuset km
    >
    > koszty - np. linia napowietrzna 110kV jest tansza od kablowej ponad 2
    > krotnie i wszystko jest produkowane w kraju a nie sprowadzane
    >
    > koszty transportu morskiego z USA lub Japonii - bo w Europie sie takich
    Robi to nasz własny, polski producent - a przynajmniej chwali się
    kablami do 500kV a realnie wykonanymi inwestycjami na 220kV.
    http://www.tfkable.com/pl/procesy-produkcyjne/refere
    ncje.html

    > uszkodzenia - aktualnie w Polszy nie ma wozu kablowego zdolnego zlokalizowaae
    > uszkodzenia takiej linii jak kabel sie uszkodzi to co - wymieniae ca?o?ae?
    Telefonika produkując takie kable musi mieć urządzenie do lokalizacji
    takiego uszkodzenia. (urządzenia wykorzystujące zjawiska odbicia fali w
    liniach długich).

    > techniczne - najwieksze napiecie kabla jakie widzia?em to 220kV, a 400kV
    > kablowe - w Europie nie spotka?em takiego rozwi?zania
    >
    > wytrzyma?o?ae - nie znam przypadku uszkodzenia prawid?owo zaprojektowanej
    > linii 110kV i napiecia powy?ej przez szad 1/4 katastrofaln? - to bajki
    > te uszkodzenia dotycz? linii ?N i nN, na liniach WN zjawisko naskórkowo?ci i
    > ulotu ogranicza gromadzenie szadzi
    Są takie uszkodzenia - aczkolwiek bardzo, bardzo rzadkie - kilka lat
    temu w okolicach Szczecina.
    albo:
    np.
    http://www.interweniuj.pl/index.php?option=com_conte
    nt&task=view&id=170&Itemid=41

    lub więcej tutaj:
    http://www.awarie.zut.edu.pl/files/ab2013/referaty/0
    5_Konstrukcje_stalowe/03_Dymek_D_i_inni_Awarie_linii
    _elektroenergetycznych_wywolane_oblodzeniem.pdf

    > odporno?ae na wy?adowania atmosferyczne - piorun ma kilka milionów V, ?aden
    > kabel tego nie wytrzyma, a gdzie? musi wyj?ae
    > z ziemi np do transformatora, po lini napowietrznej nast?pi przeskok po
    > izolatorze i po wszystkim - dalej pracuje
    Norma nakazuje aby przy każdym wejściu kabla do ziemi należy zamontować
    ograniczniki przepięć - co jest w praktyce stosowane - proszę przyjrzeć
    się stacjom napowietrznym jakie urządzenia są po drodze zanim kabel
    wejdzie do ziemi.

    > prace na linii WN prowadzone s? pod napieciem - bez konieczno?ci
    > wy?aczenia - ci?g?o?ae dostaw zachowana
    Zależy jakie: konserwacja dolnej części słupa - pewnie tak - tylko ten
    problem przy kablu nie występuje. Mam nadzieje, że nie myślisz o
    naprawach linii z helikoptera - tak jak na filmikach które można spotkać
    w internecie. W Polce nie ma takiej technologii.
    http://joemonster.org/filmy/43082

    > ogledziny robi sie np. termowizyjnie ze ?mig?owca, nikt na piechte po linii
    > nie idzie - ile to ludzi trzeba by zatrudniae
    > i samochodów terenowych kupiae - policz sam...

    Po co robić oględziny kabla ? Osłabienie jego izolacji można kontrolować
    np. za pomocą wartości prądu różnicowego.

> [...]
    > przewód AFL 120mm2 ma obc. 410A a kabel ?N 120mm2 tylko 230A i ka?da os?ona
    > lub przepust j? zmniejsza - dodaj do tego grubo?ae izolacji na 220kV i pomy?l
    > jaki musia?by byae przekrój by przes?aae tyle samo mocy kablem
    >
    > pr?dy ziemnozwarciowe - zale?ne s? od pojemno?ci sieci (przy pracy z
    > izolowanym punktem zerowym), kabel ma kilkana?cie razy wy?sz? pojemno?ae od
    > linii napowietrznej, w przypadku zwarcia 1-fazowego z ziemi? napiecie
    > krokowe ra?enia sieci kablowej WN by?oby niebezpieczne w promieniu kilkuset
    > metrów od miejsca uszkodzenia, a brak jest rowi?zan cewki Petersena lub

    Z tymi kilkaset metrami to chyba przegiąłeś. Uderzenie pioruna np.
    wieżowiec powodowałoby wtedy śmierć przechodniów w promieniu pewnie
    kilometra od wejścia przewodu odgromowego do ziemi.
    Uczono mnie, że napięcia od 110kV pracują w sieciach uziemionych. Więc
    każda anomalia będzie wyłączna w przeciągu maksymalnie 2-3 sekund.

    > kabel stwarza niebezpieczenstwo wyniesienia wysokiego potencja?u na ?yle
    > powrotnej poza teren rozdzielni, na ?N stosuje sie przek?adki izolacyjne,
    > na kablach WN nie spotka?em takiego rozwi?zania, na krótkim odcinku mo?na
    > wyrównywaae potencja?y uziomami ale na kilkuset km to niemo?liwe.
    >
    > Przemy?l to co napisa?em i zostaw projektowanie takich linii fachowcom a nie
    > picerom od wzgledów "estetycznych".
    >
    > pozdr.
    > Jones

    Kiedyś uczono mnie, że linie napowietrzne są dużo tańsze w budowie ale
    nie pamiętam dokładnie dlaczego. Być może ze względu na nowsze
    technologie teraz ta różnica jest mniejsza. Ale ja tego nie wiem.
    W każdym razie niektóre ze swoich argumentów powinieneś mocno przemyśleć.

    Pozdrawiam
    t.