    From: "Bob Budowniczy" <P...@x...wp.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Sklepienie łukowe w piwnicy
    Date: Sun, 8 Oct 2017 22:10:01 +0200

    > Jesli wiesz jak to zrobic to po co pytasz?
    > Obliczysz sobie sam bez zadnej laski.

    Już sobie policzyłem, liczyłem też na rady a nie łaskę i laske.
    ktoś mógł za zadanko winka zarobic, ale trudno, sam wypije.

    To sklepienie fachowo nazywa sie kolebkowe, jak by co.
    Siły działajace pionowe i poziome są identyczne im równe obciażeniu.
    Najwieksza siła działa na klucz łuku, bo jest jeden, podstawy są dwie.
    Więc dla łuku o promieniu 3m i bloczka B20 24cm wytrzymałosć jest
    następująca:

    Wmax = (0,24m x 20MPa)/(2x3m) = 0,8MPa więć jest to 80 ton nacisku

    Jeśli będzie to murowane na zaprawę B15 to maksymalne obciążenie będzie:

    Wmax = (0,24m x 15MPa)/(2x3m) = 0,6MPa więć jest to 60 ton nacisku

    Dla załozenia że ciężar gruntu to 2t/m^3, to piwniczka wytrzyma zagłebienie
    40m w gruncie jeśli będzie budowana z samych bloczków, oraz 30m jeśli będzie
    z bloczka na zaprawie.

    Mi wystarczy zagłębie sklepienia na głębokości 1m, więc musi wytrzymać
    powiedzmy 5m razy dwa naddatku, więc 10m, czyli 20ton, czyli wystarczy żeby
    bloczek miał 8cm gruości, czyli wystarczy bloczek o wymikarach cegły. Z
    bloczkami o wadze 30klg faktycznie moze być problem, ale skoro buduje siez
    nich ściany fundamentowe, wiec jakoś sobie z tym radzą.