    Date: Tue, 11 Dec 2012 14:02:17 +0100
    From: wolim <n...@p...tu>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Śmieci ile u kogo zapowiedziano

    W dniu 2012-12-11 10:36, mucher pisze:

    > Zastanawiam się tylko bo radni "przyjęli" - czy będzie ktoś skłonny za
    > tą kasę wywozić śmieci? No i 2 pytanie - jakie możliwości egzekwowania
    > tego będą mieć gminy (jak takie jak np. PINB, to kaktus mi wyrośnie
    > jeśli to coś zmieni)

    Radni przyjęli stawkę na podstawie badań rynku. Często takie badania
    zleca się zewnętrznym firmom. U nas była, na przykład, firma, która poza
    typowymi wyliczeniami na podstawie danych z rynku, przeprowadzała także
    badania poprzez odbiór próbek śmieci od mieszkańców gminy. Rozdawali
    worki, kazali segregować, potem odbierali kilka razy i sprawdzali jakie
    śmieci są na terenie gminy produkowane. Oczywiście, w granicach błędu
    statystycznego.

    Po roku, jak się okaże, że system sam się finansuje, to stawka zostanie
    na tym samym poziomie. Jak będzie brakować w bilansie, to rada podniesie
    stawkę, a jak będzie nadwyżka, to tę stawkę obniży.

    Na razie jest to w pewnym stopniu działanie w ciemno, choć na podstawie
    pewnych danych szacunkowych. Oczywiście może dojść do sytuacji takiej
    (już się mówi o tym tu i ówdzie), że duże firmy dadzą dumpingowe ceny i
    wykończą w pierwszym roku konkurencję, a potem podzielą się rynkiem i
    będą dyktować własne warunki. Jest to bardzo prawdopodobne, biorąc pod
    uwagę same wymagania, jakie musi spełniać firma zajmująca się odbiorem
    odpadów (łącznie z GPSami w samochodach itp.). Wymagania te powodują, że
    jak małe firmy popadają (które teraz tych wymagań nie spełniają, bo
    rejestrowały się jak jeszcze nie były takie wygórowane), to nowe nie
    powstaną tak prędko.

    Jeśli zaś chodzi o ceny za wywóz, to muszą być wyższe niż w obecnej
    chwili, bo teraz nikt specjalnie firm śmieciarskich nie kontroluje.
    Odbierają, dajmy na to, 100MT odpadów rocznie, a na wysypiska trafia
    80MT. Dlaczego? Bo przecież firma musi za odbiór każdej tony na
    wysypisku zapłacić. Pytanie, co się dzieje z resztą śmieci? Wyparowują? :)
    No to teraz, po wejściu w życie nowych przepisów, każdej firmie będzie
    zależało, żeby rozliczyć się z jak największej ilości odpadów bo będą
    mieli płacone od gminy za ilość odebranych ton, czyli im więcej trafi
    odpadów na sortownie, wysypiska czy stacje przeładunkowe, tym większą
    kasę dostaną.
    Poza tym, założenia są takie, że będzie dużo większa kontrola "jakości"
    wywożonych odpadów. Na sortowni nie przyjmą firmie wywozowej np. gruzu,
    itp. Teraz wszystko trafia jak leci na wysypisko, gdzie jest pryzmowane,
    wałowane i nikt specjalnie nie zagląda w zawartość. A wiadomo - większa
    kontrola musi się wiązać z większymi kosztami.

    Nie do końca rozumiem, co masz na myśli pisząc o egzekwowaniu, ale gmina
    będzie egzekwować opłatę śmieciową na takich samych zasadach jak podatek
    od nieruchomości. Dostaniesz decyzję, termin płatności. Jak nie
    zapłacisz, to wezwanie. Dalej nie płacisz, to tytuł wykonawczy i do
    komornika. Jak komornik nie ma co zająć, to nic nie zajmie, ale jak Ci
    się uzbiera odpowiednia stawka, to bach i masz hipotekę na budynku. W
    końcu opłaty płacić będą właściciele budynków, więc zawsze będzie na
    czym hipotekę ustanowić.
    Natomiast, jeśli Ci chodzi o egzekwowania wyrzucania śmieci, to nikt nie
    będzie wywozić do lasu, bo mu się nie będzie opłacać - przecież opłata
    będzie powszechna, znaczy obowiązkowa. To co, zapłacisz, a i tak
    wywieziesz do lasu? No nie. Tym bardziej, że gmina będzie miała
    obowiązek odebrać od Ciebie każdą ilość wyprodukowanych śmieci.

    Pozdrawiam,
    MW