  • Data: 2010-02-09 23:33:13
    Temat: Re: Spadek temperatury w domu o 1 st...
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 9 Lut, 22:41, "wolim" <n...@t...pisz> wrote:

    > o skrajnościach, ale temat wydaje mi się być ciekawy. To dowodzi, że wysoka
    > akumulacyjność materiału wcale nie musi być zaletą. Choć być może nie
    > pojmuję tego we właściwy sposób :)

    Wysoka akumulacyjnosc domu (grube, ciezkie sciany wewnetrzne, betonowe
    stropy i schody) daje dokladnie taki sam efekt jak grube ocieplenie -
    lagodzi amplitude wahan temperatury wewnetrznej. Tzn. traktuj taka
    sciane, strop jako akumulator ciepla. Im grubsza i ciezsza tym z
    reguly pomiesci w sobie wiecej ciepla, ktore bedzie oddawac w momencie
    wylaczenia ogrzewania (jak wystapi roznica temperatur) lub jak zrobi
    sie na zewnatrz b. cieplo. Taki bufor .. Dokladnie taki sam efekt daje
    grube ocieplenie - lagodzi wahania temperatury w srodku :) Ja poki co
    nie mam zalozonego (lezy i czeka na czas;) czujnika pogodowego i
    steruje "recznie" temperatura zasilania podlogowki i mimo wahan +5 do
    -23st C na zewnatrz, mimo tego ze mi sie nie chce schodzic do piwnicy
    i przestawiam to raz w tygodniu "na oko", mam wahania w srodku domu o
    niecaly 1st C ! (mam termometr z pamieciami min i max). Ostatnio nawet
    analogowy termometr wystawilem na zewnatrz bo myslalem, ze sie zepsul
    - wskazowka stala w miejscu od tygodni :-)

    Ja budowalem dom z mysla o duzej akumulacyjnosci - mam grube betonowe
    stropy (plyty po 16cm), dwie pary ciezkich (po ok. ~2t) betonowych
    schodow i wiekszosc scian to sciany nosne grubosci 25cm. Typowych
    dzialowek mam doslownie tylko pare metrow kwadratowych :) Z 14-tu
    sztuk oscieznic tylko dwie sztuki mam na dzialowke ~14cm, pozostale na
    28cm (co niestety troche mnie po kieszeni szarpnelo bo wszedzie
    chcialem opaskowe ;) Do tego grube ocieplenie (20cm styro sciany i
    25cm porzadna welna w dachu) i po polowie pierwszego sezonu bardzo
    sobie to chwale - wiem, ze dokonalem wlasciwego wyboru :-)

    Jedna jedyna wada tego rozwiazania wyszla po pierwszym odpaleniu CO.
    Dom byl wychlodzony bo jeszcze przed zrobieniem ocieplenia byly
    pierwsze przymrozki i w srodku nierzadko temperatura spadala do 5-8st
    C. Zeby podniesc temperature z 10st C do zwyklej pokojowej musialem
    hajcowac dobre 10 dni "na maksa" :-) Takze taki system sprawdza sie
    wylacznie w calorocznym domu. Taki budowalem wiec wszystko pasuje ;-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.