    From: "Maniek4" <b...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Sterowanie podłogówką
    Date: Sun, 30 Aug 2009 01:07:49 +0200

    Użytkownik "Rentier" <f...@g...com> napisał w wiadomości
    news:h7bvpk$7ud$1@news.dialog.net.pl...

    > Byłem pewny,ze facet + 3 pracowników (z doświadczeniem) wiedzą co robią.
    > Chcę im teraz pokazać,że to po prostu nie działa:-(
    > Acha, oba zawory są tuż przy kotle,a do podłóg jest od nich ok, 1,5m i do
    > dużego pokoju ok 10m rury..

    To powinno wychodzic z jakiegos rozdzielacza najlepiej do podlogowki, no ale
    jak RTL to i nie ma co przykrecac. Gdyby to spiac w jakis rozdzielacz to
    mozna by zastosowac uklad mieszajacy z pompka i reszta dupereli. Taki
    komplecik ja np. to:

    http://www.allegro.pl/item723045123_rozdzielacz_5_z_
    ukladem_mieszajacym_przeplywom.html

    Dziala jak RTL, tylko troche lepiej, ale tez troche kosztuje. :-)

    > jeszcze mogę zagęścić i tu podłoga nie jest zalana...

    Tyle ze trzeba cala petle ulozyc od nowa, no chyba ze bedziesz laczyl rure w
    posadzce. Jak dasz co 15 to zle nie bedzie, jak co 10 tym bardziej. Zawsze
    przeplyw mozna zmniejszyc jak bedzie za cieplo.

    > W lazience
    > To są osobne obwody

    Zgoda, ale ich moc jest ograniczona iloscia przeplywajacego strumienia wody.
    Jak wody w posadzce bedzie malo (duzy rozstaw), to i dostarczonego ciepla
    bedzie malo. Jak rozstaw bedzie mniejszy to mozna dostarczyc wiecej ciepla
    nie tylko podnoszac temp. zasilania, ale tez zwiekszajac lub zmniejszajac
    przeplyw przy tej samej temperaturze zasilania uzyskujac w koncu wlasciwe
    dla nas nastawy. Przy silnych mrozach duzy rozstaw rurek byc moze nie
    pozwoli na dostarczenie wiekszej ilosci ciepla bez podnoszenia temp.
    zasialnia, bo wymiana ciepla posadzki bedzie zbyt duza. Podnoszac temp.
    zasialania moze nie byc komfortowo, a moze nawet groznie dla parkietu np.
    Dla tego rozstaw rurek w lazience co 20cm i ograniczeniu temp. zasialania
    max. 55C moze powodowac, ze w czasie mrozow posadzka nie bedzie komfortowo
    ciepla. mimo wysokiej temp. zasialnia, znaczy dajesz 55C a posadzka nadal
    chlodna, bo niska temp. w pomieszczeniu szybko to cieplo odbiera. Z salonem
    moze byc dokladnie to samo. Moze troche uproscilem z tym cieplo tu a zimno
    tam, majac na mysli stala temp. zasilania calej podlogowki jak w przypadku
    ukladow mieszajacych. Petle tez mozna dowolnie regulowac w jakims zakresie,
    wiec jakos to sterowalne oczywiscie jest. No ale rura nie z gumy i nie
    bedzie jej wiecej przy silniejszych mrozach, a ograniczenia temp. mamy dwa
    posadzki i zasilania a potrzebujemy odpowiedniej mocy do ogrzania. Moim
    zdaniem lepiej dac ciut wiecej rury niz cierpiec z powodu ew. deficytu mocy
    i dogrzewac sie "Farelkiem".
    Tak czy inaczej powinienes porozmawiac z jakims znajacym sie instalatorem,
    bo ten Twoj godny zaufania chyba nie jest. Rady grupowe tez traktuj w
    wiekszosci raczej jak sugestie do rozwazenia. :-)

    Pozdro.. TK