  • Data: 2011-02-06 14:07:44
    Temat: Re: Stop GMO!
    Od: Witek <j...@p...p.lodz.pl> szukaj wiadomości tego autora

    TomekD formulated the question :
    > Użytkownik "Witek" <j...@p...p.lodz.pl> napisał w wiadomości
    > [...]
    >
    > Możliwość patentowania genów i skutki prawne jest największym zagrożeniem ze
    > strony GMO.
    > Skażenie upraw konwencjonalnych przez uprawy GMO to fakt którego nie
    > kwestionują nawet zwolennicy GMO.

    Niezaprzeczam, na poczatku mówiłem, że nie uważam że GMO to "lek na
    całe zło świata", ale nie jest to przecież tylko i wyłacznie
    zagrożenie.
    Przeniesienie genów "patentowych", co Ty nazywasz skażeniem (brzmi o
    wiele bardziej pejoratywnie ;-) ), jest możliwym faktem czy
    ewentualności o której wiemy, a nie faktem występującym za każdym
    razem.
    O ile dobrze pamietam, występuje w nie więcej niż 0,5% przypadków, ale
    oczwiście nie należy tego lekceważyć.
    Ponieważ o takim zagrożeniu wiemy, część ośrodków badających GMO
    zajmuje się min. metodami zabezpieczającymi przed taka ewentualnością.

> [...]
    > genetyczny z upraw GMO przenoszony jest na uprawy konwencjonalne.
    > Uprawa roślin konwencjonalnych po skażeniu genetycznym z upraw GMO powoduje
    > że ich ziarna stają się 'piratami' zawierając opatentowane geny.
    > Jedyne rozwiązanie na obszarze skażenia to zakup takich samych nasion GMO
    > albo procesy o naruszanie patentów.
    > Efektem jest monokultura odmian i brak możliwości wyboru upraw.

    > Czy to nie fantastyczna wizja dla każdej korporacji - pełna kontrola nad
    > rynkiem i dobrowolny przymus kupowania tylko ich produktów niezbędnych do

    Czy nie przeceniasz nieco możliwości podporządkowywania Świata przez
    korporacje?
    Tzw ekologiczne rolnictwo jest dotowane choćby w UE, ale także zdobywa
    ogromną popularność w USA, co jest szczególnie ciekawe, biorąc pod
    uwagę ich "kulturową nieumiejętność" radzenia sobie bez półproduktów
    żywieniowych.

    > Dziwnym (albo nie) trafem ten aspekt jest prawie w ogóle pomijany przez
    > najbardziej krzykliwe i wojownicze organizacje przeciwników GMO. Mnóstwo za
    > to 'sieczki' informacyjnej o wątpliwej często wiarygodności. W efekcie
    > zaczyna kształtować się odbiór społeczny wszystkich którzy nie są 'za' jako
    > wrogów postępu, ekoterrorystów czy wyznawców teorii spiskowych.
    Tak jak, łatwo zmieniać obraz naukowców, jako żądnych władzy nad
    światem indywiduów rodem z kreskówek ;-)

    > Jak będzie wyglądała kuchnia z oparta na doskonale zdrowych i identycznych
    > odmianowo na całym świecie warzywach czy owocach to już aż strach pomyśleć.
    >
    > TomekD

    Nie będzie wyglądać, chyba że ta najbiedniejsza. Dobre jedzenie zawsze
    będzie miało zwolenników, a to gusta klientów narzucają mody. Zobacz
    jak w Polsce, w ciągu zaledwie kilku lat, wyrosła rzesza firm zajmująca
    się zdrowym jedzeniem. Odżywają małe browary (moda na piwo
    niepasteryzowane i lokalne), wraca moda na miody, przykłady można
    mnożyć. O choćby dyskusje na temat pieczenia chleba w domu czy własnego
    wyrobu win!

    Takie dyskusje uczulają ludzi na tematy zagrożeń, ale niech będą
    prowadzone w miarę rzetelnie -najlepiej z obu stron, a prawda jak
    zwykle jest gdzieś po środku ;-)
    Witek