    From: "Plumpi" <p...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Świat kłamstw i chamstwa marko1a
    Date: Thu, 4 Feb 2010 15:58:03 +0100
    <hjslki$1lnu$1@news2.ipartners.pl> <hk1nmj$iq7$1@news.onet.pl>
    <hk2kib$1k6h$1@news2.ipartners.pl> <hk3l98$4ns$1@news.onet.pl>
    <hk3rbr$2796$1@news2.ipartners.pl> <hk41ck$6ve$1@news.onet.pl>
    <hk6er8$fl0$1@news2.ipartners.pl> <hk6iro$e46$1@news.onet.pl>
    <hk6jbn$i3p$1@news2.ipartners.pl> <hk6k2t$hvd$1@news.onet.pl>
    <hk6p29$l01$1@news2.ipartners.pl> <hk6r6i$8ji$1@news.onet.pl>
    <hk8o33$ejl$1@nemesis.news.neostrada.pl> <hk9hm1$72m$1@news.onet.pl>
    <hkbfi3$k8t$1@atlantis.news.neostrada.pl> <hkc42s$s9q$1@news.onet.pl>
    <hkc4hn$tl0$1@news.onet.pl> <hkcmm6$ii9$1@news2.ipartners.pl>
    <hkd2br$oim$1@news.onet.pl> <hke3nt$7ga$1@nemesis.news.neostrada.pl>

    news:hke3nt$7ga$1@nemesis.news.neostrada.pl...

    Już mi nawet się nie chce czytać tych pseudonaukowych wywodów teoretycznych.

    Podstawowe pytanie jakie masz dowody na poparcie swoich teoretycznych tez ?
    Czy zrobiłeś próby z przerywanym procesem ładowania, abyś mógł je odnieść do
    procesu ciągłego ?

    Opiszę jeszcze raz to co ja zmierzyłem faktycznie, a nie tylko opisuję
    teoretycznie na podstawie swoich wyobrażeń tak jak Ty.
    Tym razem postaram się opisać jak najdokłądniej.

    Jest instalacja na której działa sterownik realizujący funkcję sterowania
    pompą kolektora. Działa na zasadzie porównywania temperatury wody w CWU oraz
    temperatury kolektora. Kiedy temperaura kolektora jest wyższa od temperatury
    CWU to pompa pracuje. Kiedy temperatura kolektora jest niższa od temperatury
    CWU, pompa stoi.
    Praca stała. Stała prędkość pompy, bo nie ma elektroniki regulującej
    prędkość pompy.
    Ustawiamy biegami pompy oraz zaworem kulowym taką wartość przepływu, aby
    uzyskać możliwie jak największą temperaturę nagrzewania się kolektora oraz
    CWU. Z cała pewnością regulacja taka nie jest najdokładniejsza, ale istnieje
    w pewnych zakresach. Niestety przy kolejnych próbach nie jestem w stanie się
    odnieść do poprzedniej nastawy przepływu, bo nie wiem jaki on jest przy
    kolejnych nastawach oraz i jaki był wczesniej.
    Po nagrzaniu maksymalnym CWU do temperatury z zakresu rzędzu 30-60stC pomimo
    ustawiania wyższej temperatury zadanej. Procesz ładowania się zatrzymuje i
    tylko co jakiś czas włącza pompa ładując CWU, ale kiedy zaczyna pracować,
    pracuje chwilę, nie przynosząc większych zmian temperatury CWU.

    Na powrocie rurek z glikolem tuż za CWU blisko krućca mam dodatkowy trzeci,
    szybki czujnik temperatury. Ten czujnik wcześniej nie brał udziału w
    sterowaniu pompą.
    Kiedy temperatura w CWU przestaje już się podnosić przez dłuższy czas i
    osiągnęła ona maksimum przy danym przepływie, wtedy włączam proces ładowania
    przerywanego, jednocześnie zwiększając przepływ zaworem. Ładowanie w tym
    momencie odbywa się w sposób następujący:
    Kiedy spełnione są warunki: temperatura kolektora jest wyższa od temperatury
    CWU oraz przez określony interwał czasu nie ma już znaczącego przyrostu
    temperatury w kolektorze, a ten dodatkowy trzeci czujnik ma temperaturę
    równą lub niższą niż CWU, włączana jest pompa. Pracuje ona do momentu, aż
    ten trzeci czujnik wykryje wzrost temperatury o zadaną histerezę (tu były
    różne próby od 1 do 5 stC) w odniesieniu do temperatury CWU. W chwili, kiedy
    czujnik osiągnął tę temperaturę układ się zatrzymywał i czekał do ponownego
    spełnienia warunków jak poprzednio, realizując ponownie taki sam cykl jak
    wcześniej opisałem.
    Tu udaje się po takiej dłuższej pracy przerywanej uzyskać dodatkowy przyrost
    temperatury CWU nawet maksymalnie do 5stC. Oczywiście przyrost był różny
    przy różnych temperaturach i różnych nasłonecznieniach, ale był. Teraz nie
    pamiętam przy jakich temperaturach był najwyższy, bo trochę lat minęło od
    tego czasu, ale jednak zaobserwowałem takie zjawisko.
    Tu jako główny sygnał przerywający pracę pompy był ten dodatkowy trzeci
    czujnik, którego zadaniem było wykrycie skoku temperatury czyli wykrycie
    glikolu tego, który przed chwilą grzał się w kolektorze. Dzięki temu miałem
    pewność, że ciepły glikol z kolektora dotarł do zasobnika i tu się
    zatrzymał.

    Podkreślam, działo się to przy mniejszych nasłonecznieniach, bo w ciągu
    słonecznego lata i większego nasłonecznienia woda się zagrzewała bez
    problemów do każdej zadanej temperatury podczas pracy ciągłej i kolektor się
    wyłączał całkowicie, wobec czego przechodzenie na pracę przerywaną i tak nie
    miało sensu, bo woda zawsze była gorąca.

    Czym zatem wyjaśnisz ten dodatkowy przyrost temperatury CWU podczas pracy
    przerywanej w stosunku do najwyższej temperatury nagrzewania się CWU jaką
    udało się uzyskać podczas pracy ciągłej przy możliwie najlepszym ustawieniu
    przepływu ręcznym zaworem kulowym ?