    From: "marko1a" <m...@l...de>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Świat kłamstw i chamstwa marko1a
    Date: Thu, 4 Feb 2010 18:46:42 +0100
    <hjslki$1lnu$1@news2.ipartners.pl> <hk1nmj$iq7$1@news.onet.pl>
    <hk2kib$1k6h$1@news2.ipartners.pl> <hk3l98$4ns$1@news.onet.pl>
    <hk3rbr$2796$1@news2.ipartners.pl> <hk41ck$6ve$1@news.onet.pl>
    <hk6er8$fl0$1@news2.ipartners.pl> <hk6iro$e46$1@news.onet.pl>
    <hk6jbn$i3p$1@news2.ipartners.pl> <hk6k2t$hvd$1@news.onet.pl>
    <hk6p29$l01$1@news2.ipartners.pl> <hk6r6i$8ji$1@news.onet.pl>
    <hk8o33$ejl$1@nemesis.news.neostrada.pl> <hk9hm1$72m$1@news.onet.pl>
    <hkbfi3$k8t$1@atlantis.news.neostrada.pl> <hkc42s$s9q$1@news.onet.pl>
    <hkc4hn$tl0$1@news.onet.pl> <hkcmm6$ii9$1@news2.ipartners.pl>
    <hkd2br$oim$1@news.onet.pl> <hke3nt$7ga$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <hkena0$un7$1@news.onet.pl>

    news:hkena0$un7$1@news.onet.pl...
    > Użytkownik "marko1a" <m...@l...de> napisał w wiadomości
    >
    > Już mi nawet się nie chce czytać tych pseudonaukowych wywodów
    > teoretycznych.

    Zamiast odpowiedzieć rzeczowo na każdy temat po raz kolejny zaczynasz
    "wkurwiać"
    stwierdzeniami typu " pseudonaukowe wywody"
    Wysil się i odpowiedz rzeczowo.
    Znajdz choćby jeden punkt w którym nie opisałem prawidłowo to co zachodzi
    Czy jest to może fakt że kolektor wyższych temperaturach ma niższą
    sprawność?
    Czy jest to mioże fakt że straty w rurach sa tym wyższe im wyższa jest w
    nich temperatura medium?

    Skąd wiesz że to ty się nie mylisz? Z tego co widzę to jednak twoje wywody
    sa pseudonaukowe?

    > Podstawowe pytanie jakie masz dowody na poparcie swoich teoretycznych tez
    > ?

    W każdym punkcie wyjaśniłem co się dzieje i dlaczego sią tak dzieje.
    Chcesz być OK napisz do każdego punktu swoją wypowiedź.

    > Czy zrobiłeś próby z przerywanym procesem ładowania, abyś mógł je odnieść
    > do procesu ciągłego ?

    Robiłem dziesiątki przeróżnych prób.

    > Jest instalacja na której działa sterownik realizujący funkcję sterowania
    > pompą kolektora. Działa na zasadzie porównywania temperatury wody w CWU
    > oraz temperatury kolektora. Kiedy temperaura kolektora jest wyższa od
    > temperatury CWU to pompa pracuje. Kiedy temperatura kolektora jest niższa
    > od temperatury CWU, pompa stoi.

    To powyżej mógłbyś sobie darować bo jest to oczywiste i ważne w każdym
    układzie.
    Czy jest na sali ktos u kogo pracuje pompa w odwrotnej sytuacji niż napisał
    Plumpi?
    Zaczynasz widze znowu pisać o rzeczach nieistotnych.

    > Ustawiamy biegami pompy oraz zaworem kulowym taką wartość przepływu, aby
    > uzyskać możliwie jak największą temperaturę nagrzewania się kolektora oraz
    > CWU. Z cała pewnością regulacja taka nie jest najdokładniejsza, ale
    > istnieje w pewnych zakresach.

    Nie w pewnych lecz w konkretnych dla maksymalnego nasłonecznienia.
    Inaczej przy pełnym nasłonecznieniu może dochodzić do niepotrzebnego
    niebezpiecznego przegrzewania.
    Ja to wiem i to wiedzą inni zajmujący się projektowaniem systemów solarnych.

    >Niestety przy kolejnych próbach nie jestem w stanie się odnieść do
    >poprzedniej nastawy przepływu, bo nie wiem jaki on jest przy kolejnych
    >nastawach oraz i jaki był wczesniej.

    A dlaczego?

    > Po nagrzaniu maksymalnym CWU do temperatury z zakresu rzędzu 30-60stC
    > pomimo ustawiania wyższej temperatury zadanej. Procesz ładowania się
    > zatrzymuje i tylko co jakiś czas włącza pompa ładując CWU, ale kiedy
    > zaczyna pracować, pracuje chwilę, nie przynosząc większych zmian
    > temperatury CWU.

    Jaką chwilę? Jaki jest przyrost temperatury? Jaki jest stosunek czasu
    postoju do pracy?
    Ile to jest "większych zmian temperatury"

    > Na powrocie rurek z glikolem tuż za CWU blisko krućca mam dodatkowy
    > trzeci, szybki czujnik temperatury. Ten czujnik wcześniej nie brał udziału
    > w sterowaniu pompą.

    Pojawiają sie nowe elementy sterowania.

    > Kiedy temperatura w CWU przestaje już się podnosić przez dłuższy czas i
    > osiągnęła ona maksimum przy danym przepływie

    Temperatura w którym miejscu?

    > wtedy włączam proces ładowania przerywanego, jednocześnie zwiększając
    > przepływ zaworem. Ładowanie w tym momencie odbywa się w sposób
    > następujący:

    Ręcznie ?

    > Kiedy spełnione są warunki: temperatura kolektora jest wyższa od
    > temperatury CWU oraz przez określony interwał czasu nie ma już znaczącego
    > przyrostu temperatury w kolektorze, a ten dodatkowy trzeci czujnik ma
    > temperaturę równą lub niższą niż CWU, włączana jest pompa.

    Ha! Wiedziałem! Wiedziałem że dopiszesz teorię o tym co ci wspomniałem
    wcześniej czyli że nalezy brac pod uwagę
    temperaturę wody na powrocie z wężownicy.
    Dlaczego nie byłeś łaskaw na samym początku o tym wspomnieć? Tylko jak
    mantra słyszałem "praca przerywana"

    >Pracuje ona do momentu, aż ten trzeci czujnik wykryje wzrost temperatury o
    >zadaną histerezę (tu były różne próby od 1 do 5 stC) w odniesieniu do
    >temperatury CWU. W chwili, kiedy czujnik osiągnął tę temperaturę układ się
    >zatrzymywał i czekał do ponownego spełnienia warunków jak poprzednio,
    >realizując ponownie taki sam cykl jak wcześniej opisałem.

    No inaczej się nie da ale jak widzisz jest jedno ale. Chociaż w 100% wiem że
    dodałes ten element po mojej wczesniejszej wypowiedzi udajmy że tak jes
    Niech ci będzie.
    Zadam jednak pytanie.
    Dlaczego napisałeś że moj wywód jest pseudonaukowy skoro o tkontrolowaniu
    temperatury na powrocie napisałem także i mało tego ja byłem pierwszy ?
    Odpowiedz uczciwie.

    > Tu udaje się po takiej dłuższej pracy przerywanej uzyskać dodatkowy
    > przyrost temperatury CWU nawet maksymalnie do 5stC.

    I w to już nie wierzę bo moja niewiera podparta jestb kilkoma prawami fizyki
    które to rządzą a o których wspomniałem dokładnie w punktach wypowiedzi
    wczesniejszej i na które nadal unikasz odpowiedzi.
    Jak zwykle.

    >Oczywiście przyrost był różny przy różnych temperaturach i różnych
    >nasłonecznieniach, ale był. Teraz nie pamiętam przy jakich temperaturach
    >był najwyższy, bo trochę lat minęło od tego czasu, ale jednak
    >zaobserwowałem takie zjawisko.

    No bo widzisz w sterowniku moim tez jest taki tryb pracy tyle że włączenia i
    wyłączenia pompy zastąpione są płynnym zejściem obrotów max do obrotów min
    bez zatrzymania pompy. Dlaczego tak jest to już inna historia.
    Ale w czym rzecz.
    Ustala się pewien próg temperatury delty kolektora i powrotu do ktorego
    pompa chodzi na minimalnych obrotach takj aby kolektor się nagrzał a po
    przekroczeniu ttego progu o pompa zaczyna wchodzić na pełne obroty aż
    osiągniety zostanie punkt histerezy po przejściu którego pompa zaczyna
    zwalniać.
    Pomimo że w instrukcji sterownika wyraznie pisze że tego trybu pracy nie
    nalezy stosować gdyż jest przeznaczony do konkretnych zastosowań (nie
    napisali jakich) Ja ten tryb pracy włączyłem i testowałem przez prawie cały
    miesiąc luty 2009.
    I co ? Owszem rajcowałem się na początku że kolektor potrafi się rozgrzać do
    90stC ale okazało się że to kupa.
    Uzyskiwane ilości energii były mniejsze ponieważ kolektory płaskie przy
    90stC mają sprawność zaledwie 4-50%
    Czy chcesz coś dodać albo zapytać

    To działa jak jazda samochodem. Jeden porusza się stałą prędkością w
    okreslonym czasie a drugi szubką jazdą z częstym hamowaniem i
    przyśpieszaniem.
    W obu przypadkach czas dojazdu ten sam ale kolosalne róznice w zużyciu
    paliwa.

    > Podkreślam, działo się to przy mniejszych nasłonecznieniach, bo w ciągu
    > słonecznego lata i większego nasłonecznienia woda się zagrzewała bez
    > problemów do każdej zadanej temperatury podczas pracy ciągłej i kolektor
    > się wyłączał całkowicie,

    A to jest oczywiste.

    > Czym zatem wyjaśnisz ten dodatkowy przyrost temperatury CWU podczas pracy
    > przerywanej w stosunku do najwyższej temperatury nagrzewania się CWU jaką
    > udało się uzyskać podczas pracy ciągłej przy możliwie najlepszym
    > ustawieniu przepływu ręcznym zaworem kulowym ?

    Dodałeś jeden ważny element który zmienia postac rzeczy. Jest to fakt
    umieszenia czujnika na powrocie wężownicy.

    Marek