  • Data: 2021-12-24 14:56:37
    Temat: Re: Tablica rozdzielnia do garażu
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 24.12.2021 o 09:44, LordBluzg(R) pisze:

    > Miało być RSTN i Pe :) Nie widziałeś takiej kombinacji? :)

    Pierwsze coś takiego widzę, a uprawnienia elektryczne posiadam od 1986r.
    czyli jeszcze od czasów, kiedy używano oznaczeń faz R S T

    Tyle, że wtedy nie istniało pojęcie przewodu neutralnego lecz przewodu
    zerowego, który oznaczano "0" (zero). Nie istniało też oznaczenie
    ochrony TN-C i TN-S lecz "zerowanie" i "uziemienie".

    Tak więc pomyliłeś stare oznaczenia z nowymi. W nowych fazy oznacza się
    jako L1, L2 i L3

    To, że nie widziałeś garaży z uziemieniem jestem Ci w stanie wytłumaczyć
    w bardzo prosty sposób:

    Garaże, które widziałeś, posiadały instalacje w układzie TN-S (5-żyłowej
    L1, L2, L3, N i PE), a zasilane były ze skrzynki rozdzielczej,
    znajdującej się w domu. W skrzynce tej nastąpił rozdział przewodu PEN na
    oddzielny PE i N i w tej samej rozdzielnicy PE został uziemiony. Od tej
    rozdzielnicy poprowadzono instalację do garażu przewodem lub kablem 5
    żyłowym, gdzie PE już był uziemiony. Dlatego nie było potrzeby
    dodatkowego uziemiania tego przewodu w garażu.

    W przyłączu prawie zawsze masz układ TN-C (pomijając układ TT) w którym
    rolę przewodów PE i N zawsze pełni pojedynczy przewód PEN (czyli razem
    masz 4 żyły). W przypadku Cavallino chce on podłączyć garaż wprost do
    przyłącza. Dlatego musi on doprowadzić zasilanie kablem 4-żyłowym do
    garażu i w garażu dokonać rozdziału PEN na oddzielny PE i N w garażu.
    Przewód PE po takim rozdzieleniu obowiązkowo musi być jeszcze uziemiony.

    Reasumując w przypadku Cavallino musi być wykonany w pobliżu garażu
    uziom, a przewód PE po wydzieleniu z PEN, musi być uziemiony.