    From: "marko1a" <m...@l...de>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Temat solarny, spostrzezenia.
    Date: Tue, 26 Oct 2010 10:42:18 +0200

    news:ia4ok2$v6s$1@news.onet.pl...

    > Przeprowadzilem dzisiaj test ktorego przedmiotem byly dwa kolektory
    > plaskie o lacznej powierzchni czynnej ok. 3,6m^2, uzysku rocznym wg. SPF
    > 520 kWh/m^2 i dwa kolektory rurowe (24+12) o lacznej powierzchni czynnej
    > ok. 3,3m^2 i uzysku rocznym wg. SPF 466 kWh/m^2. Temp. na zewnatrz miedzy
    > 5 a 10C, zachmurzenie calkowite, bez sladu slonca na niebie. Czas testu
    > ok. godz.15. Uzyskiwana temp. na kolektorze plaskim lekko przekraczala 8C,
    > temp. kolektora rurowego 16C.

    Wytłumaczenie jest w tym że kolektor rurowy ma inaczej nachyloną
    charakterystykę niż płaski.
    Jak je naniesiesz na siebie to się przekonasz że się przecinają sie gdzies
    przy 1/3.
    Kolektor rurowy ma niższe straty do otoczenia więc o tej porze jak teraz
    musi mieć lepszy uzysk ale ma za to niższą absorpcję co widać po tym że w
    lecie na płaskim uzyskasz więcej.
    Płaski kolektor lepiej będzie się spisywał w wyższych temperaturach
    otoczenia bo mimo ze ma większe straty wypromieniowania ma sporo większą
    absorpcję.
    Niestety są trzy sprawy o których ciągle powtarzam. Kolektor rurowy w zimie
    jak zostanie pokryty szronem (mam kilka zdjęć) to nie uzyska ani pół wata
    natomiast płaski na wskutek jego wyżwszych strat do otoczenia sam oczyści
    się ze szronu i zacznei pracować.
    Druga sprawa to fakt że kolektor płaski jest nadal tańszy średnio dwukrotnie
    od rurowego a to jest najdroższy element systemu. O takiej porze roku jak
    teraz w przypadku obu kolektorów nie uzyskasz i tak 100% zapotrzebowania i
    efekt jest taki jak kiedyś wyliczyłem że zamiast kupować 2 kolektory rurowe
    o łącznej powierzchni 3,6m2 lepiej jest kupić 4 kolektory płaskie o
    powierzchni prawie 6m2. Wydasz tyle samo pieniędzy a będziesz miał wyższe
    uzyski mocy.
    Trzecia sprawa, w kolektorach rurowych rury lubia pękać, są delikatne.
    Padnie ci choćby jedna rura to masz w plecy cały zimowy zysk kolektora
    rurowego w stosunku do płaskiego.
    Tak więc ja nie neguję całkowicie kolektorów rurowych jako takich. Gdyby
    ceny ich spadły do wartości obecnych płaskich to nie ma oporów aby je
    instalować ale i tak pozostaje sprawa że w zimie jak obsosną szronem to mimo
    słonecznego dnia szron tak łatwo nie zejdzie.

    > Zastanawia mnie ten uzysk roczny i sposob jego pomiaru. Czy czasami nie
    > jest tak, ze do testow nie uzywa sie odbiornika ciepla o wzglednie
    > nieograniczonym odbiorze ciepla,

    W SPF badane sę trzy konfiguracje.
    Pierwsza to podgrzew wstępny wody - tu teoretycznie jest tak jak wspominałeś
    o nieogranicznonym odbiorze ciepła ale jak zobaczysz na SPF Berichte to się
    przekonasz że tam nie mowa o 520kWh rocznie ale o niemal 800kWh.
    Druga konfiguracja to grzanie wody docelowe - jest to zestaw taki jak w domu
    ze zbiornikiem. Tu podałes wartość 520kWh rocznie i to dotyczy tej
    konfiguracji.
    Trzecia konfiguracja to ogrzewanie domu - tu są najniższe uzyski, komentować
    nie trzeba.

    > dla nas nieogrzewajacych basenow psu na bude, bo po co komu 800 litrow
    > latem goracej wody?
    > Ciekaw jestem Waszej interpretacji.

    Oczywiście jest to nieporządane że wtedy kiedy chcemy ciepła to słońca jest
    mniej ale trudno.
    Jak wspomniałem ja kierowałem się ekonomią. Pomijam fakt i nie nawołuję do
    dyskusji nad ekonomią solarów wogóle ale jeśli ktoś wybiera między płaskim a
    rurowym niech się zastanowi nad tym co napisałem czyli że w cenie dwóch
    rurowych moge kupić cztery płaskie a z czterema płaskimi dwa rurowe nie mają
    szans konkurować pod względem uzysków.

    Marek