  • Data: 2010-10-27 20:19:50
    Temat: Re: Temat solarny, spostrzezenia.
    Od: "tarnus" <t...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:ia9ofi$cf$1@news.onet.pl...

    >Nie wiem co masz na mysli piszac o czkawce temperaturowej. Fakt, ze
    >przeplyw spowoduje obnizenie temp. kolektora, ale to chyba nic dziwnego.
    Być może nie masz tak dużej powierzchni wymiennika w zbiorniku więc "świeżo
    zastartowany" kolektor nie jest duszony na początku.

    > Praca skokowa moze swiadczyc o zle wyregulowanym przeplywie zreszta dla
    > porannej pracy ukladu nie ma znaczenia.
    W układzie o którym wspomniałem była wyregulowana optymalnie dla warunków
    pełnego już słońca a że sterownik nie modulował obrotów pompy no to poranna
    czkawka była. Inną sprawą jest fakt że charakterystyka płaskiego a dokładnie
    wyższe jego straty promieniowania powodują że on jak by się naturalnei sam
    regulował, czyli że gdy jest delta K niewielka to on potrafi pracować z dużo
    większą mocą niż próżniowy i czkawki tej nei dostanie a wraz ze wzrostem
    delty K spada jego sprawność co prawda ale na ratunek przychodzi mi coraz
    większa ilość energii ze słońca.
    Czyli że cechą właściwą dla kolektora płaskiego jest dobrze zacząć a
    kiepsko skończyć a próżniowy nie jest już taki. I dlatego nie ma czkawki
    albo będzie żadziej występowała.

    > Chodzi o to, ze nawet jezeli opisane zjawiska beda zachodzic to jest to i
    > tak pomijalne zjawisko albo majace niewielkie
    Ja bym tego tak nie niedoceniał jak uważasz gdyż ma to związek dość istotny
    w całości.
    Tu dochodzimy do rozwiązania zagadki która cię trapi jeszcze na inny sposób.
    Obserwując moce chwilowe i przyrosty temperatur śmiało stwierdzam że
    największa część energi dziennej jaka trafia do zbiornika uzyskiwana jest
    własnie w godzinach przedpołudniowych czyli wtedy gdy płaski potrafi sporo
    więcej a na dodatek nie będzie się załączał/wyłączał cyklicznie tylko
    zacznie od razu grzać z grubej rury. Ja to widzę że moce chwilowe do
    południa dochodzą do 5,5 a nawet 6kW podczas gdy po południu pyka sobie na
    poziomie 2-3kW tak do 15:30 potem spada do 1-1,5 i w końcu gdzieś koło 17-18
    się wyłącza ale gdy tylko nastapi spory rozbiór wody w ciągu dnia to
    oczywiście znowu moc chwilowa rośnie.

    Marek