    Date: Tue, 27 May 2014 13:33:17 +0200
    From: nadir <n...@h...org>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: W sprawie czy budowac dzis dom

    > Można napisać inaczej. Jeden lubi ogórki inny ogrodnika córki. Taki
    > co się zarzyna na prawie całe dorosłe życie, bierze duży kredyt i
    > kupuje mieszkanie albo buduje dom. I to nie dlatego żeby miał taki
    > mus życiowy. A powodem jest pokazanie na wsi z której pochodzi że on
    > bogol. To taki co jest specjalistą od ogórków. Niedawno było o
    > statystykach. Wyszło że w bogatych Niemczech we własnych
    > nieruchomościach oprócz rolnictwa mieszka kilkanaście procent ludzi.
    > W biednej Polsce około pięćdziesięciu procent. W którymś państwie
> [...]

    Akurat Niemcy to nie najlepszy przykład, tam większość mieszka w blokach
    i na dodatek w wynajmowanych a nie własnych mieszkaniach, bo ich po
    prostu nie stać na kupno domu. W Niemczech ziemia/grunty są od
    dziesiątek i setek lat w prywatnych rękach, często stanowią majątek
    kilku pokoleń jednej rodziny. Niechętnie się właściciele tych gruntów
    pozbywają. W Niemczech mieszkanie we własnym domu to nie tylko luksus,
    na który mogą sobie pozwolić nieliczni ale też marzenie wielu ludzi.
    Niestety nie wielu na to stać.
    Tam nie ma wspólnot mieszkaniowych, właścicielami budynków a często i
    całych osiedli są duże firmy lub pojedyncze osoby, które żyją z wynajmu
    mieszkań i nie w głowie im ich odsprzedawanie. Jak cie na to stać, to
    odsprzedadzą ci cały blok lub nawet osiedle ale nigdy pojedyncze mieszkanie.
    Mieszkam na pograniczu polsko-niemieckim, mieszka tu wielu Niemców,
    kupują wiele nieruchomości, zgadnij dlaczego kupują domy i w nich
    mieszkają a nie są zainteresowani mieszkaniem w blokach czy kamienicach?
    Mieszkania z drugiej reki są w mojej okolicy stosunkowo tanie, jest też
    kupa nowych, od developerów ale jakoś Niemcy nie są nimi zainteresowani.