    From: ptoki <s...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Wyborcy zadecydowali że chcą podatku katastralnego.
    Date: Thu, 13 Oct 2011 05:34:42 -0700 (PDT)

    On Oct 12, 8:52 pm, "kogutek" <s...@W...gazeta.pl> wrote:

    > Będą. Posiadanie domu z mieszkaniami przeznaczony do najmu to taka sama
    > działalność gospodarcza jak każda inna. Stosuje się do niej uregulowania w
    > zakresie odpisów amortyzacyjnych takie same jak przy firmowym samochodzie czy
    > komputerze. Tak samo narzucona jest stawka i czas w jakim ma się zamortyzować.
    > Spotkałem się z pojęciem wartości odtworzeniowej. Wynosi ona 3% rocznie.
    > Wychodzi że po trzydziestu trzech latach księgowa wartość budynku wynosi zero
    > złotych. Podatek katastralny to podatek od wartości a nie od ceny
    > wolnorynkowej.
    Czyli podobnie jak z kupnem samochodu i PCC-3. Zaplacilem 10kzl a
    podatek musialem uiscic od 15kzl.
    Oczywiscie moglem sie mordowac z rzeczoznawca ale koszty byly by
    wyzsze od nadwyzki podatku.

    Tutaj jest podobne zagrozenie. Nagle US zacznie szacowac wartosc za
    pomoca patyka i piasku...

    > Jak wartość księgowa zero złotych to 1% od zera złotych też
    > jest zerem złotych. To niby gdzie jest dla państwa zysk z podatku
    > katastralnego? Remonty i modernizacje podnoszą wartość księgową. Ale to jest
    > mało. W momencie sprzedaży nieruchomości pojawia się w umowie nowa wartość
    > księgowa będąca odzwierciedleniem wartości rynkowej. czyli że na przykład od
    > budynku mającego 40 lat, w którym właściciel ma 15 najemców wartość księgowa
    > będzie wynosiła 100 000zł. 1% to 1000 złotych. 1000/15=66 złotych podatku
    > rocznie od mieszkania. To więcej niż teraz jest podatków różnych ale na tyle
> [...]

    Tylko trzeba czekac na jeden cykl sprzedazowy. Fajnie obmyslasz ale
    tak skomplikowane mechanizmy są podatne na naduzycia.
    Poza tym miedzy wierszami szweda sie watek o przymusowym wykupie za
    125% wartosci.
    Jak to wkomponujesz w te wizje? Jak wartosc ksiegowa bedzie nikla (po
    tych 33 latach) to przyjdzie magistrat i stwierdzi ze ze 3000zl
    wykupuje twoja nieruchomosc pod autostrade ktora zbuduja w 2222r?

> [...]
    > kupili potem takie mieszkanie za 200 tysięcy są w czarnej dziurze. Ci co od
    > dawna mają domy będą się mogli cieszyć ale ci co zbudowali niedawno przeklną
    > swoją nie przemyślaną decyzję. Ktoś pyta jak ogrzać tanio dom ponad 300
    > metrów. Nawet jak będzie grzał prądem w drogiej taryfie to będzie to niewielka
    > część przy podatku katastralnym jaki będzie musiał płacić jeśli załapie się w
    > krótkim czasie na podatek katastralny. Nie można wykluczyć ze podatek
    > katastralny spowoduje dużą obniżkę cen nieruchomości i urealni ich wartość do

    Takie urealnianie jest bez sensu. Bo to nie do zarobkow ma byc
    dopasowana cena a do kosztow budowy, utrzymania i zarobkow.

    > Według mnie jeszcze nie jest czas na wprowadzenie takiego podatku.
    > Za mało nowych domów, za dużo wykupnych za niewielkie pieniądze i nie
    > sprzedanych za duże pieniądze mieszkań. Ci co liczą Twoją kasę nie są palcem
    > robieni. Prawdopodobnie teraz wpływy z innych podatków i opłat związanych z
    > posiadaniem nieruchomości są wyższe od wpływów jak by z dnia na dzień
    > wprowadzili podatek katastralny. Ale jak policzą że z podatku katastralnego
    > były by w którymś momencie wyższe to go wprowadzą i nikogo się o zdanie nie
    > będą pytali.

    I z tym sie zgadzam.
    Ale dodam jeszcze to ze gdyby rzadzacy chieli cos zrobic to by to
    zrobili dawno i sprawnie. Ciecie wydatkow i podniesienie podatkow
    odbylo by sie juz dawno. Takie kiszenie bajzlu albo jest spowodowane
    niekompetencja albo szykowaniem czegos grubszego...