    From: "Przemek" <olowek5-to niepotrzebne@to tez.wp.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Wytrzymalosc dachu
    Date: Sun, 15 Jan 2012 18:43:33 +0100

    Użytkownik "Robert G" <r...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:jetj7s$arj$1@inews.gazeta.pl...

    > Wczytałem się w to, co napisali i... wychodzi mi, że dach jest w stanie
    > wytrzymać napór ok 130-cm warstwy śniegu po stronie nawietrznej...
    > Przyjmuję, że świeży śnieg waży ok 200 kg na każdy m3.
    > Czy tak...?
    >
    > Jeśli by tak było, to mogę spać spokojnie :-) - dach mi się na łeb nie
    > zawali...
    >
    > Majster nie pozmniejszał przekrojów krokwi, to ja się nie znam i nie
    > wiedziałem jak odczytać projekt... Miały być 8x16 i takie dał. Dał też
    > grubsze słupy i nad przybudówką garażową gęściej podparł - tam dach ma
> [...]

    Hmmm to tez nie do konca tak....Jak widze z obliczen rozstaw krokwi masz co
    90cm i ok. Pytanie tera takie: jak masz wykonane polaczenie krokwi z
    platwia? Czy podcinana byla krokiew czy platew, czy moze po prostu bez
    podciec krokiew oparta na platwi i polaczone to plytkami? Jesli masz
    podciana krokiew w celu oparcia na platwi to jest to dla krokwi bo tam masz
    zmniejszony przekroj a najwieksze momenty zginajace bo to srodkowa popora.

    Ze sniegiem tez nie tak hopsiup- 200kg a raczej 2 kN na kazy m3 wazy wg
    normy snieg osiadly (kilka godzin lub dni po opadach) ale mokry moze juz
    wazyc 4 kN na kazdy m3 a jak bedzie zlodowacialy to nawe 6-7 kN na kazdy m3.
    A zlodowacialy moze powstac poprzez cykliczne opady oraz gdy w przerwach w
    ciagu dnia slonce go nagrzewa wiec sie troche topi a w nocy nastepuje mroz.
    Generalnie z tym jest zawsze problem i ja sie nie spotkalem w projektach z
    okreslaniem np max grubosci sniegu jaka moze zalegac bo ta sama grubosc
    pokrywy snieznej moze sie bardzo roznic ciezarem objetosciowym.
    Z twych wypowiedzi sadze ze projektant chyba uwzglednil w obliczeniach ze
    przy maksymalnym sniegu dziala maksymalne obciazeniem wiatrem co raczej nie
    wystepuje u nas- Duze wichury wystepuja poza sezonem zimowym- wiec takie
    uwzglednienie tgo w obliczeniach jest na korzysc bezpieczenstwa.