    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Z szacunkiem i rezerwą
    Date: Mon, 24 Aug 2020 11:05:50 +0200

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > Nie prowadziłem badań statystycznych to nie wiem. Sądząc po mojej
    > okolicy (w okręgu powiedzmy 100 km) to powszechna sprawa. Na tyle
    > powszechna, że wszystkie domy mające więcej jak 50 lat są właśnie
    > granitowe. Mój dom, jak wiele innych, nie ma też fundamentów - bo
    > i po co, skoro z założenia stoi na granitowej skale. Z tego powodu
    > zresztą tutejsze domy bywają generatorami radonu. Z innych ciekawych
    > materiałów budowlanych występuje tu także skała magmowa - też dość
    > pospolita, kiedy mieszka się na wulkanie.

    No to znamy jedną wyjątkową okolicę. Faktycznie, do statystyk mało.
    W wielu innych miejscach, gdzie granit jest również dobrze dostępny,
    budownictwo nie jest aż tak monotematyczne. Znajomy miał dom w Karpaczu,
    spory pensjonat postawiony "za Niemca". Pierwsza kondygnacja granitowa,
    ściany miejscami ponad metr grube. Ale wyżej już co innego. Na myśl
    przychodzi też "Murowaniec" -- schronisko na Hali Gąsienicowej w Tatrach.
    Ale na całym Podhalu podobne budynki mozna policzyć na palcach.

    > Z tymi futrynami to nie rozumiem o co chodzi. Poratuje kolega
    > jakimś obrazkiem?

    Nie mam teraz dobrej fotografii na podorędziu, ale jak będzie
    trzeba, poszukam. Mówią, że jeden obraz wart jest tysiąca słów,
    więc korzystając z kredytu, opiszę to nieco dokładniej. Wapienie
    i marmury są wdzięcznym materiałem, dobrze poddającym się precyzyjnej
    obróbce. Taki Michał Anioł świetnie o tym wiedział, potrafił w tym
    materiale odrobić jakiegoś Dawida, co wygląda jak żywy. Wcześniej
    tak samo podchodzili do sprawy starożytni Grecy, strugając Zeusa,
    czy dla odmiany Platona. Ale nie trzeba aż takich talentów, by
    docenić ten kamień. Nawet prostymi narzędziami da się przysposobić
    wapienne belki tak, by razem tworzyły prostokątny otwór, w jego
    brzegach wyżłobić jeszcze uskok, a potem zamontować do tego żelazne
    zawiasy. Drewniane skrzydła okien pasują do tego jak do znanych nam
    futryn robionych z drewna, zachowując dobrą szczelność. Może nawet
    lepszą, bo taka kamienna futryna nie paczy się i nie wygina pod
    wpływem wilgoci.

    --
    Jarek