  • Data: 2009-07-19 03:43:45
    Temat: Re: Zagęszczanie piasku pod podłogę na gruncie
    Od: "Tornad" <t...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Robimy podłogę na gruncie. Na razie piasek i podkład betonowy (tzw.
    chudziak). I tu mam szereg pytań

    > 1) Po czym poznać, że piasek jest właściwie ubity ? Bo pomimo
    kilkugodzinnego traktowania zagęszczarką nadal np. mogę zrobić dołki kolanami.

    > 2) Lać beton "z gruchy" ? Jeśli tak to czy jakoś zabezpieczać się
    przez "rozpłynięciem" piasku ? Folią ?

    > Bardzo proszę o sugestie.

    Sprawa jest prosta ale jesli interesuja Cie parametr okreslajacy zageszczenie
    piasku to juz sprawa sie nieco komplikuje. Trzebaby wykonac pelny cykl badan
    okreslonych norma a to i narzedzia trzeba miec i czas i wiedziec jak sie to
    robi. Albo zlecic laboratorium zajmujacemu sie badaniami gruntow i za jedyna 2
    gora 3 patyki okresla Ci wartosc stopnia zageszczenia Id (Indeks density)
    Twojego piasku.
    Badanie jest dosc skomplikowane gdyz wymaga okreslenia gestosci objetosciowej
    tej zageszczonej warstwy a to wbrew pozorom jest sprawa bardzo trudna. Trzeba
    delikatnie wykopac dolek, kazde ziarenko piasku z niego zebrac na kupke potem
    zwazyc, dolek wylozyc cienka folia i za posrednictwem specjalnego urzadzenia
    wypelnic go woda dla okreslenia objetosci tego dolka. Blad pomiaru jest dosc
    duzy tak, ze trzeba to powtarzac kilka razy i liczyc z uzyciem metod
    statystycznych. Ja cos takiego robilem przy wykonywaniu i kontroli
    zageszczenia "poduszki piaskowej" pod zapora, scislej stopniem wodnym
    Kosciuszko pod Krakowem.
    Natomiast nie slyszalem aby ktos robil takie badania dla podsypki pod podloge.
    Na 99 procent Twoj piasek, jesli go zageszczales wibracyjnie, ma wysokie
    parametry zageszczenia. Po jednokrotnym przejechaniu wibratorem uzyskuje sie
    juz Id ponad 0.67 co kwalifikuje ten piasek jako zageszczony a taki piasek ma
    juz i duza nosnosc i w przypadku nawodnienia juz nie osiada ani pol milimetra.
    Zapewne zageszczali go kilkakrotnie wiec spokojna kalarepa, bez badan wiem, ze
    ma on stopien zageszczenia o wiekszej wartosci od zloza naturalnego.
    Ten Twoj piasek, jak to wiekszosc piaskow, jest zapewne rownoziarnisty; gdybys
    go przesial przez zestaw sit to ponad 90 procent ziarn mialoby jednakowy
    wymiar. Takiego piasku nie da sie zagescic tak aby nie zostawial sladow po
    stopach czy Twoim kolanie, ale to nie znaczy aby on nie byl zageszczony. To
    jest normalne, kazdy piasek rownoziarnisty pod obciazeniem kolkiem rozsuwa sie
    na boki tworzac cos w rodzaju stozka, tak, ze on nie osiada, nie dogeszcza
    sie, tylko normalnie pod dzialaniem naprezen pionowych powstaja w nim
    naprezenia poziome, ktore rozsuwaja i wypietrzaja go na boki.
    Pospolka o ciaglym wykresie uziarnienia, taka jakiej powinno uzywac sie do
    betonu, daje sie zageszczac znaczaco lepiej. Na dobrze walcami wibracyjnymi
    zageszczonej pospolce nie tylko nie zostaja zadne slady lecz kilof wbijany z
    calej sily przez silnego chlopa daje sie wbic ostrym koncem zaledwie na pare
    cm.
    Sondowania piasku o tak malej miazszosci nie daja zadawalajacego poziomu
    dokladnosci. Owszem stosuje sie do tego rozne sondy, najczesciej stozkowa, tam
    mlot o wadze 20 kg (teraz zdaje sie 10 kg) spada na kowadlo z wysokosci jednej
    stopy czyli 30 cm i liczy sie ilosc uderzen tego mlota na 10 cm wpedu sondy i
    na podstwie wykresu czy nomogramu odczytuje sie stopien zageszczenia. Ale
    takie badanie jest adekwatne dla glebokosci powiedzmy od pol metra w dol.
    Po tym wstepie czy wyjasnieniu podsumowuje:
    Piasek masz zageszczony super. Zapewne jest on rownoziarnisty i lepiej
    zagescic sie nie da. Jego rownoziarnistosc jest korzystna ze wzgledu na
    izolacje cieplna; on ma stosunkowo duza porowatosc, okolo 25-30 procent i
    powietrze w tych porach bedzie robic za dodatkowa izolacje termiczna.
    Przy obciazeniu dynamicznym lanym z gruchy betonem ten piasek lokalnie moze
    sie nieco naruszyc; aby ten efekt wyeliminowac wyloz powierzchnie folia lub
    nawet jaks stara tkanina ale wydaje sie to zbedne. Zreszta chudy beton zapewne
    tez bedzie o ile nie wibrowany, to jakos ubijany tak, ze wieksze "pustki" czy
    rejony powierzchniowego rozgeszczenia sie piasku na pewno nie powstana.
    Pzdr.
    Tornad