  • 1. Data: 2009-07-18 15:50:47
    Temat: Zagęszczanie piasku pod podłogę na gruncie
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

    Robimy podłogę na gruncie. Na razie piasek i podkład betonowy (tzw. chudziak). I tu
    mam szereg pytań

    1) Po czym poznać, że piasek jest właściwie ubity ? Bo pomimo kilkugodzinnego
    traktowania zagęszczarką nadal np. mogę zrobić dołki kolanami.

    2) Lać beton "z gruchy" ? Jeśli tak to czy jakoś zabezpieczać się przez
    "rozpłynięciem" piasku ? Folią ?

    Bardzo proszę o sugestie.

  • 2. Data: 2009-07-18 17:19:50
    Temat: Re: Zagęszczanie piasku pod podłogę na gruncie
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 18 Lip, 17:50, "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl> wrote:
> [...]
    >
    > 1) Po czym poznać, że piasek jest właściwie ubity ? Bo pomimo kilkugodzinnego
    traktowania zagęszczarką nadal np. mogę zrobić dołki kolanami.

    Z piasku betonu nie zrobisz :-)) To ze robia sie dolki to nic nie
    znaczy - piasek jest poprostu wypychany ze srodka, a nie sie "zapada".
    Im mniej ostry i bardziej suchy tym dolki beda sie robily wieksze :)
    Jezeli zageszczales warstwami co max 20-30cm to sie IMO o nic nie
    martw :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 3. Data: 2009-07-18 17:43:23
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

    h.googlegroups.com...
    > Jezeli zageszczales warstwami co max 20-30cm to sie IMO o nic nie
    > martw :)

    Mam tylko jedną warstwę - właśnie te 20cm.....

  • 4. Data: 2009-07-18 18:21:09
    Od: "Gonzo" <g...@n...net>

    "Adam Szendzielorz" <a...@g...com> wrote in message
    h.googlegroups.com...
    >Jezeli zageszczales warstwami co max 20-30cm to sie IMO o nic nie
    >martw :)

    A po czym poznac ze jest dobrze zageszczony? Tzn z 20 cm ile powinno sie
    zrobic?

  • 5. Data: 2009-07-18 18:25:04
    Od: KK <kakr77_skasuj_to_@_o2.pl>

    William Bonawentura pisze:
> [...]
    >
    > 1) Po czym poznać, że piasek jest właściwie ubity ? Bo pomimo kilkugodzinnego
    traktowania zagęszczarką nadal np. mogę zrobić dołki kolanami.

    jak wciśniesz ręcznie pręt fi 6-8 żebrowany na więcej niż 15-20cm to
    jest za słabo -lub niewłaściwy piasek (może rzeczny?). Ten się nie
    zagęści zagęszczarką.
    jak wbijesz małym młotkiem pręt żebrowany fi 12 i zacznie od pewnego
    miejsca wchodzić "lekko" to masz ubijane za dużymi warstwami (albo tylko
    na górze).

    > 2) Lać beton "z gruchy" ? Jeśli tak to czy jakoś zabezpieczać się przez
    "rozpłynięciem" piasku ? Folią ?

    Tak, chyba nie ma zbytniego znaczenia.
    Pozdr
    KK

  • 6. Data: 2009-07-18 20:26:48
    Od: "SP2GUB" <s...@e...com.pl>

    Użytkownik "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "Adam Szendzielorz" <a...@g...com> napisał w wiadomości
    h.googlegroups.com...

    > Mam tylko jedną warstwę - właśnie te 20cm.....

    Ja polewałem wodą z węża przez kilkanaście godzin. Potem zasypalem dziury.

  • 7. Data: 2009-07-18 21:49:33
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

> [...]

    > 1) Po czym poznać, że piasek jest właściwie ubity ? Bo pomimo
    > kilkugodzinnego traktowania zagęszczarką nadal np. mogę zrobić

    Kawałek pręta zbrojeniowego. Dla nabycia wyczucia spróbuj sobie go
    najpierw wbić w grunt rodzimy, nienaruszony. Zapewne ręką Ci się nie
    uda bardziej niż na kilka cm, ewentualnie będziesz musiał do tegu
    użyć dużej siły. A teraz spróbuj tego samego na tym zagęszczanym
    fragmencie. Tak jak na rodzimym nie będzie nigdy, ale jeśli bez
    problemów wbijasz pręt na całą grubośc zagęszczania, to znaczy że
    zagęszczanie było do dupy. Jeśli pręt posuwa się "skokami" -
    zagęszczano zbyt grube warstwy.
    Obfite zlewanie tego wszystkiego wodą jest dobrym sposobem na
    dogęszczenie.

    > 2) Lać beton "z gruchy" ? Jeśli tak to czy jakoś zabezpieczać się
    > przez "rozpłynięciem" piasku ? Folią ?

    A daj spokój, co niby się ma rozpłynąć? No faktycznie, w miejscu,
    gdzie runie na piasek strumień betonu, pewnie piasek się rozejdzie,
    ale co z tego? Spód wylanego chudziaka będzie w tym miejscu miał
    trochę bardziej fantazyjny kształt, jeśli zależy Ci na wrażeniach
    estetycznych kretów, dżdżownic i co tam jeszcze będzie miało szansę
    wleźć, kładź folię, jeśli nie - daj spokój ;-)
    A czy lać z gruchy? Jeśli masz taką możliwość, to oczywiście. U mnie
    grucha nie miała jak podjechać i podłogi były wylewane pompą, ta to
    dopiero w utwardzonym piachu dołów narobiła :-)

    J.

  • 8. Data: 2009-07-19 03:43:45
    Od: "Tornad" <t...@v...pl>

> [...]
    kilkugodzinnego traktowania zagęszczarką nadal np. mogę zrobić dołki kolanami.

    > 2) Lać beton "z gruchy" ? Jeśli tak to czy jakoś zabezpieczać się

    Sprawa jest prosta ale jesli interesuja Cie parametr okreslajacy zageszczenie
    piasku to juz sprawa sie nieco komplikuje. Trzebaby wykonac pelny cykl badan
    okreslonych norma a to i narzedzia trzeba miec i czas i wiedziec jak sie to
    robi. Albo zlecic laboratorium zajmujacemu sie badaniami gruntow i za jedyna 2
    gora 3 patyki okresla Ci wartosc stopnia zageszczenia Id (Indeks density)
    Twojego piasku.
    Badanie jest dosc skomplikowane gdyz wymaga okreslenia gestosci objetosciowej
    tej zageszczonej warstwy a to wbrew pozorom jest sprawa bardzo trudna. Trzeba
    delikatnie wykopac dolek, kazde ziarenko piasku z niego zebrac na kupke potem
    zwazyc, dolek wylozyc cienka folia i za posrednictwem specjalnego urzadzenia
    wypelnic go woda dla okreslenia objetosci tego dolka. Blad pomiaru jest dosc
    duzy tak, ze trzeba to powtarzac kilka razy i liczyc z uzyciem metod
    statystycznych. Ja cos takiego robilem przy wykonywaniu i kontroli
    zageszczenia "poduszki piaskowej" pod zapora, scislej stopniem wodnym
    Kosciuszko pod Krakowem.
    Natomiast nie slyszalem aby ktos robil takie badania dla podsypki pod podloge.
    Na 99 procent Twoj piasek, jesli go zageszczales wibracyjnie, ma wysokie
    parametry zageszczenia. Po jednokrotnym przejechaniu wibratorem uzyskuje sie
    juz Id ponad 0.67 co kwalifikuje ten piasek jako zageszczony a taki piasek ma
    juz i duza nosnosc i w przypadku nawodnienia juz nie osiada ani pol milimetra.
    Zapewne zageszczali go kilkakrotnie wiec spokojna kalarepa, bez badan wiem, ze
    ma on stopien zageszczenia o wiekszej wartosci od zloza naturalnego.
    Ten Twoj piasek, jak to wiekszosc piaskow, jest zapewne rownoziarnisty; gdybys
    go przesial przez zestaw sit to ponad 90 procent ziarn mialoby jednakowy
    wymiar. Takiego piasku nie da sie zagescic tak aby nie zostawial sladow po
    stopach czy Twoim kolanie, ale to nie znaczy aby on nie byl zageszczony. To
    jest normalne, kazdy piasek rownoziarnisty pod obciazeniem kolkiem rozsuwa sie
    na boki tworzac cos w rodzaju stozka, tak, ze on nie osiada, nie dogeszcza
    sie, tylko normalnie pod dzialaniem naprezen pionowych powstaja w nim
    naprezenia poziome, ktore rozsuwaja i wypietrzaja go na boki.
    Pospolka o ciaglym wykresie uziarnienia, taka jakiej powinno uzywac sie do
    betonu, daje sie zageszczac znaczaco lepiej. Na dobrze walcami wibracyjnymi
    zageszczonej pospolce nie tylko nie zostaja zadne slady lecz kilof wbijany z
    calej sily przez silnego chlopa daje sie wbic ostrym koncem zaledwie na pare
    cm.
    Sondowania piasku o tak malej miazszosci nie daja zadawalajacego poziomu
    dokladnosci. Owszem stosuje sie do tego rozne sondy, najczesciej stozkowa, tam
    mlot o wadze 20 kg (teraz zdaje sie 10 kg) spada na kowadlo z wysokosci jednej
    stopy czyli 30 cm i liczy sie ilosc uderzen tego mlota na 10 cm wpedu sondy i
    na podstwie wykresu czy nomogramu odczytuje sie stopien zageszczenia. Ale
    takie badanie jest adekwatne dla glebokosci powiedzmy od pol metra w dol.
    Po tym wstepie czy wyjasnieniu podsumowuje:
    Piasek masz zageszczony super. Zapewne jest on rownoziarnisty i lepiej
    zagescic sie nie da. Jego rownoziarnistosc jest korzystna ze wzgledu na
    izolacje cieplna; on ma stosunkowo duza porowatosc, okolo 25-30 procent i
    powietrze w tych porach bedzie robic za dodatkowa izolacje termiczna.
    Przy obciazeniu dynamicznym lanym z gruchy betonem ten piasek lokalnie moze
    sie nieco naruszyc; aby ten efekt wyeliminowac wyloz powierzchnie folia lub
    nawet jaks stara tkanina ale wydaje sie to zbedne. Zreszta chudy beton zapewne
    tez bedzie o ile nie wibrowany, to jakos ubijany tak, ze wieksze "pustki" czy
    rejony powierzchniowego rozgeszczenia sie piasku na pewno nie powstana.
    Pzdr.
    Tornad

  • 9. Data: 2009-07-19 19:31:25
    Od: "Mariusz" <m...@n...net>

    > Ja polewałem wodą z węża przez kilkanaście godzin. Potem zasypalem
    > dziury.

    Z tak cieńką warstwa nie powinno być problemu. Ale zdaje się za dużo wody to
    nei dobrze. Piasek powinien być wilgotny ale nie tonąć w wodzie.
    Sam będę miał do zagęszczenia w niektórych miejscach po 1,5m więc trochę
    mnie to przeraża, zwłaszcza to, że boję się o ściany fundamentowe w trakcie
    zagęszczania. Powaznie zastanawiam sie czy nie poczekac z zasypywaniem aż te
    ściany zostaną obciążone choć parterem...

    --
    Mariusz

  • 10. Data: 2009-07-19 19:44:39
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    Użytkownik "Mariusz" <m...@n...net> napisał w wiadomości

> [...]
    > trakcie zagęszczania. Powaznie zastanawiam sie czy nie poczekac z
    > zasypywaniem aż te ściany zostaną obciążone choć parterem...

    Zagęszczanie nic ścianom fundamentowym nie zrobi.
    Nie masz sie czego obawiać.
    Zastanawiam się wręcz skąd Tobie na myśl jakieś obawy przyszły;))
    Fundamenty są solidne jak pomiędzy nasypiesz piachu to mozesz po nic i tym
    tym piachu koparą jeżdzić.

    Kris