  • Data: 2012-02-28 13:28:56
    Temat: Re: Zawor 4d - jaki sens stosowac w instalacji CO
    Od: Robert G <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik Amir napisał:
    > Jaki sens jest użycia zaworu 4d w przypadku mojej instalacji?

    Zawór 4d ma za zadanie zmieszać wodę przepływającą między obiegami -
    kotłowym i obiegiem instalacji - żeby na kotle _na powrocie_ utrzymywała
    się wysoka temperatura, a na instalację była tłoczona woda o potrzebnej
    temperaturze.

    Czyli np na zasilaniu z kotła wychodzi Ci woda o temp 68 stC i wraca o
    temp 66 stC... Masz powrót zabezpieczony przed korozją.

    Na instalację natomiast w takiej sytuacji puszczasz wodę o temp 45 stC i
    to w zupełności wystarczy, żeby ogrzać dom.

    > Zawór 4d, pomaga otrzymywać wyższą temperaturę na kotle, jednak w moim
    > przypadku kocioł to ekogroszek-miał z podajnikiem i sterownikiem tango,
    > który nie włączy pompki
    > jeśli nie osiągnie kocioł temp chyba 40stopni, czyli odpada ta zaleta.

    Mówisz o temperaturze zasilania, a tu chodzi o powrót... Ma być powyżej
    57 stC !!! i to zapewnia zawór 4d, albo... jak u mnie - wymiennik
    płytowy i kombinacje z prędkościami przepływu. Po stronie kotła
    szybciej, to woda się mniej wychładza, a po stronie instalacji wolniej,
    to woda się ogrzewa bardziej podczas przepływu przez wymiennik, a
    przekazana jest ta sama ilość energii po obydwu stronach tego bilansu.

    > druga zaleta to współpracą z użyciem sterownika pogodowego

    [..]

    > Jaki jest sens o którym nie wiem użycie takiego zaworu?

    Ma on sens dla kontrolowania temperatur na kotle - tak zasilania, jak i
    powrotu.
    Może być także przydatny jako centralna regulacja temperatury w domu
    przez odpowiednie obniżanie i podwyższanie temperatury wody płynącej do
    instalacji.

    Ja takowego u siebie nie mam... :-), bo musiałbym wywalać na strych
    naczynie wyrównawcze i obieg instalacji byłby otwarty. Teraz mam otwarty
    obieg kotła, naczynie wyrównawcze na dole w kotłowni, potem wymiennik i
    zamknięta instalacja grzewcza - to chyba optymalny układ.

    Gdybym jednak nie miał wymiennika, to zdecydowałbym się na zawór 4d
    właśnie po to, by powrót kotła był cały czas gorący. Podłączanie
    instalacji 'na sztywno' do kotła automatycznego jest raczej zabójcze dla
    kotła - woda gorąca płynąca do instalacji wraca chłodna i taka wchodzi
    przez powrót, co powoduje skraplanie się kondensatu na wymienniku i...
    rdzę :-)

    pozdrawiam
    Robert G.