    Date: Thu, 06 Mar 2014 00:26:15 +0100
    From: uzytkownik <a...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: co byscie zmienili
    <lf3m05$1pr$1@news.task.gda.pl> <lf4smu$5re$1@node2.news.atman.pl>
    <53162cf6$0$2232$65785112@news.neostrada.pl>
    <lf5gl4$qh4$1@node2.news.atman.pl>
    <53165835$0$2241$65785112@news.neostrada.pl>
    <lf6dn2$kc1$1@node2.news.atman.pl>
    <53173af1$0$2141$65785112@news.neostrada.pl>
    <lf7v4n$7an$1@node2.news.atman.pl>
    <531797f1$0$2354$65785112@news.neostrada.pl>
    <lf8705$fom$1@node2.news.atman.pl>

    > Wszystkie piece węglowe jakie mogę kupić są oferowane ze sterownikami
    > PID albo w standardzie albo jako opcje. Nawet na gównianym allegro
    > można dokupic pida do dowolnego pieca.

    > Sterownik dwustanowy jest do dupy. Wyjasnie Ci dlaczego: w momecie
    > silnego obciązenia kotła (wrazam do domu i kaloryfery na full,
    > spuszczam ciepła wode) piec zapada się. PID potrafi wcześniej się
    > zorientować i *przeciwdziałać* zanim dojdzie do katastrofy. Dwustanowy
    > sobie z tym nie poradzi, jak zacznie grzać tgo już po ptokach, delta t
    > jest już za ujemne żeby dał radę...

    Mylisz PID z automatyczną regulacją mocy (podawania węgla)
    Kłaniają się podstawy automatyki, a zasadniczo podstawy automatycznej
    regulacji.
    Regulatory PID nie potrafią niczego przewidywać, one realizują tylko
    algorytm sterowania.
    Układ dwustawny jest najszybszym układem regulacji (pomijając regulację
    pogodową, która wyprzedza zapotrzebowanie na ciepło). Największą wadą
    regulacji dwustawnej są duże przeregulowania i wahania temperatury, ale
    także zapewnia najszybsze dojście układu regulacji do wartości zadanej,
    ponieważ układ regulacji działa z największą, ustawioną mocą.
    Regulatory PID powstały nie po to, żeby szybko regulować tylko po to,
    aby zniwelować te przeregulowania i wahania temperatury, które występują
    w układach dwustawnych.
    Niestety niewiele regulatorów kotłowych z funkcją PID potrafi także
    regulować ilość podawanego węgla. Można je policzyć na palcach jednej ręki.
    I tu jest cały myk, bo sterowniki, które potrafią sobie same ustawić
    ilość podawanego węgla wymagają dopasowania charakterystyki regulacji do
    konkretnego modelu kotła, o czym już wspominałem. Takiego sterownika nie
    kupisz jako zwykły Kowalski, bo są one sprzedawane tylko i wyłącznie
    producentom kotłów, a do tego jeszcze pod warunkiem, że dany model
    przeszedł pozytywnie badania i producent sterownika dopasował
    charakterystykę regulacji sterownika do tego kotła.
    To co możesz normalnie kupić jako Kowalski to są regulatory, które nie
    potrafią regulować podawaniem, a tylko sterują obrotami wentylatora,
    które zależne są od uchybu regulacji.
    Obawiam się więc, że Twój problem polega na czymś innym. Być może nie
    umiesz ustawić parametrów sterownika lub trafiłeś na ch....y węgiel.
    Ja także w zeszłym roku dałem się nabrać na węgiel, który w ogóle nie
    ciał się palić w retorcie, która przystosowana jest do spalania
    najlichszych paliw np. miału.
    Okazało się, że ten węgiel cwaniaczki produkowali w taki sposób, że
    mieszali trochę ekogroszku i pyłu węglowego z sinym kamieniem, który po
    ubabraniu pyłem węglowym wyglądał jak węgiel. Na szczęście wziąłem tylko
    tonę na próbę i przepaliłem go mieszając z lepszym groszkiem lub miałem.
    Obawiam się, że dałeś się nakręcić na brednie marketingowe o cudownych
    właściwościach regulatorów PID. Wydasz kasę, a efekt może być taki sam.

    Szkoda, że nic nie piszesz jaki to kocioł i w jaki sterownik jest
    wyposażony.

    > Oczywiście można wsadzić dupne koło zamachowe, czyli basen olimpijski
    > jako bufor. Ale nie o to mi chodzi.

    > U mnie choćbys nie wiem jak ustawiał parametry ilosc podawanego wegla
    > jest stala. I dupa. Bo kazdy może napisać firmware do sterownika, "to
    > tylko sterowanie kilku tyrystorów i dwa ify".

    Ale tą ilość sam ustawiasz, ustawiając czas podawania i czas przerwy.
    Jak ustawisz większe podawanie to tym samym zwiększasz moc grzewczą
    palnika. Ponieważ wiąże się to ze zwiększoną ilością spalanego węgla w
    danym czasie to także trzeba ustawić odpowiednio większą ilość
    powietrza. Jeżeli ustawisz bardzo małą wartość podawania to nie dziw
    się, że kocioł nie potrafi się zebrać jak otworzysz jeden grzejnik.

> [...]
    > płaszczyźnie od poprzednich. W końcu internetowo doktoryzowalem się z
    > rurek i wody a co na studiach z fizyki się dowiedzialem tylko się
    > przydało. Problem jaki mam to fakt, że teraz muszę te rurki lutować.
    > Nie, nie mogę zlecic, bo jak kazałem zrobić równolegle to po godzinie
    > stękania koleś wyszedl i powiedział "no to jest szeregowo, bedzie pan
    > zadowolony, my tak zawsze robimy i jest lepiej". Jak sam nie zrobisz,
    > to każdy spieprzy, bawet jak patrzysz na lapy to się znajdzie
    > racjonalizator co to "u szwagra tak robiłem i działa".

    Możesz dokładniej opisać na czym polega problem i co się dzieje oraz jak
    obecnie jest wykonana instalacja?

    > Nie, ale miałem dośc intensywną, rzekłbym, elektrotechnikę. Na prąd
    > stały/przeplyw stały indukcyjnośc wrażenia nie robi, nawet jesli to
    > analog hydrauliczny i nieco zawirowany. Sorry, taką mamy zależność.

    Myślałem, żeś dzisiaj popił. Ty to pisałeś na trzeźwo? :)

    > Dalej nie czaisz. Ja tez wiem jak to zrobić. Tylko wyszlo na to że
    > tanio się nie da. I to jest "to co bym zmienił". Nie kupował taniej
    > instalacji.

    Da się i tanio np. zrezygnować z czujek PIR, a zastosować dookoła
    kontaktrony.
    Niestety nie znam ani Twojego domu, ani uwarunkowań, dlatego trudno jest
    cokolwiek doradzić.

    > A więc jednak nie ma takich *czujek*. Sa natomiast systemy i
    > instalacje. OK.

    Nie ma czujek PIR, które na 100% nie będą działały na zamkniętego w
    domu kota. Są natomiast czujki, które nie reagują na wiele innych
    zwierząt np. na psy.