  • Data: 2009-01-30 17:08:42
    Temat: Re: ilosc roznicowek w instalacji
    Od: a...@g...com szukaj wiadomości tego autora

    On 30 Sty, 15:21, "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl> wrote:

    > Nie oszczędzamy, bo trzeba przecież położyć 1,5mm2 od skrzynki do
    > wyłączników.

    No tak. Ale pokolei, bo ja chyba Cie nie dokonca zrozumialem :)

    > Położysz do wyłącznika 2x1,5mm2 ?

    Tak myslalem.

    > A co z obwodami, gdzie masz wyłączniki podwójne - trzbeba dać przynajmniej
    > 3x1,5mm2

    Tak.

    > Oczywiście to będą przewody kładzione dodatkowo oprócz przewodów biegnących
    > do lamp, żyrandoli.

    Tak.

    > A co jak Ci się zamarzy mieć dodatkowo w pokoju wyłącznik oświetlenia na
    > korytarzu ?

    Rzeczywiscie - ZONK ;-) Choc nie do konca. Te przekazniki impulsowe sa
    sterowane jakims niskim napieciem i wystarcza im kable 0,3mm -> wiec
    nawet tutaj wystarczylaby skretka. Wiec w sumie zamiast 2 (lub 3) x
    1,5mm2 lepiej dac ten UTP - bedzie odrazu przyszlosciowo a i
    przekaznikami bedzie mozna sterowac :)

    > A jak będziesz chciał dołożyć do tego wszystkiego zdalne sterowanie na
    > podczerwień ?
    > Jak połozysz skrętkę UTP to do dyspozycji masz 8 przewodów, czyli bez
    > najmniejszego problemu podłączysz do 7 wyłączników załącz/wyłącz lub 3-4
    > wyłączniki + transmisja cyfrowa. W razie czego będzie tez można wsadzić
    > jakiś kawałek elektroniki, który będzie sterował obwodem z transmisja po
    > magistrali.

    Ale wytlumacz mi jak cepowi jedno. Skretka UTP ma tutaj byc podlaczona
    do wylacznikow, a ew. sterownik oswietlenia zamontowany w skrzynce,
    tak ?? Czyli wylaczniki beda tylko wyzwalac (przez przewod utp)
    sterownik, a ten w skrzynce wlaczac/wylaczac faze do danego przewodu
    oswietleniowego ? Bo tylko w takim wypadku widze sens, choc tak
    naprawde nie rozni sie on niczym od mojej pierwotnej wersji
    (zmodyfikowanej ze zamiast przewodu dwuzylowego idzie jednak skretka
    UTP :-)

    > Weź pod uwagę, że upchnięcie takiej ilości przewodów od oświetlenia w
    > rozdzielni będzie zadaniem dość trudnym.
    > Każdy obwód oświetlenia będzie miał swój koniec przewodu i każdy wyłącznik
    > także.
    > Połączenie tego wszystkiego w sposób tradycyjny i ułożenie w skrzynce będzie
    > bardzo trudne.

    Myslalem o osobnej skrzyneczce na to moje yntelygentne oswietlenie :)

    > Będziesz musiał uzyć sporej ilości złączy typu ZUG, aby pokrosować wszystkie
    > obwody.

    Lubie rozbudowane instalacje ;-)

    > Dlatego lepiej jest zrobić tak, aby można było zrobić instalację w sposób
    > tradycyjny czyli układać przewody 230V:
    > skrzynka -> puszka wyłącznika -> lampa
    > + do tego dołożyć do każdej puszki lub zestawu puszek 1 przewód UTP, którym
    > będzie można sterować sterownikiem PLC obwodami zasilanymi napięciem 12 lub
    > 24V.

    Czy mozesz podac jakis konkretny przyklad i cene najprostszego
    rozwiazania - czyli gotowego prostego przekaznika - dzialajacego
    dokladnie na takiej zasadzie jak te przekazniki impulsowe ktore
    wklejalem - czyli wylacznik dzwonkowy i jeden klik -> wlaczasz, drugi -
    > wylaczasz ? Wystarczy nawet sama nazwa, pogoogluje. Ja szukam
    rozwiazania "na juz", nie chce robic instalacji po to, zeby
    ewentualnie kiedys z niej skorzystac :) Przekazniki impulsowe bez
    pamieci stanu (czyli odrazu mam funkcje wylaczania swiatla po zaniku
    pradu + mozliwosc wrzucenia kilku wylacznikow, ktore wylacza mi odrazu
    swiatlo w calym domu - np. w przedsionku i w sypialni) mam po ok 32
    pln / szt. Wystarczy do tego przewod UTP do wylacznika i osobny kabel
    do oswietlenia. Dodatkowo bardzo prosto sterowac tym z komputera -
    sterujac zwyklymi przekaznikami. Wiem, ze to rozwiazanie w porownaniu
    do skomplikowanej automatyki jest jak stara centrala analogowa, w
    porownaniu do cyfrowej, ale jest to wszystko tak proste i
    lopatologiczne, ze ryzyko awarii jest znikome. A nawet jak wystapi -
    to prosciej i taniej wymienic przekaznik, niz caly sterownik :)

    Aczkolwiek - nie jestem niereformowalny, tylko poki co nie spotkalem
    sie z tego typu sterownikami, a jezeli sie spotykalem to ceny mialy
    zaporowe (rzedu kilka k pln).
    pozdr.

    --
    Adam Sz.