    From: janusz_kk1 <j...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: instalacja elektryczna - chcę zaczynać
    Date: Mon, 02 Jan 2012 20:53:23 +0100

    Dnia 02-01-2012 o 15:46:42 brunet.wp
    <S...@s...comusun_wielkie_lit
    ery> napisał(a):

> [...]
    > instalacji (na zdjęciach), ale jest pewna obawa, bo:
    > - nigdy tego nie robiłem, nawet nie przyglądałem się jak to ktoś robi,
    > - elektryk za instalację (łącznie z rozdzielnią, pomiarami, odbiorem)
    > chce 4-5kzł (za samą robociznę) więc sporo - gdyby to była taka prosta i
    > szybka praca, to kosztowałaby nie tyle, ale 1-2kzł... Ja na pewno będę
    > robił tą pracę kilka razy wolniej od zawodowego elektryka, ale szacuję,
    > że rozprowadzenie kabli zrobię w 15 dni (15x8h), mniej więcej po 2
    > obwody dziennie.
    >
    > Elektryka który da błogosławieństwo lepiej szukać teraz czyli przed
    Lepiej teraz, trochę go też podpytaj w trakcie robienia co i jak,
    potem może być ciężko kogoś znaleść a tak będziesz miał umówiony
    zakres co ty robisz a co on.

    > czy lepiej zrobić co do mnie należy a dopiero potem szukać elektryka?
    > Ile może kosztować połączenie rozdzielni, pomiary, odbiór?
    >
    > Jeszcze zastanawiam się gdzie umieścić rozdzielnię w garażu.
    Najlepiej centralnie w domu aby kable były jak najkrótsze.
    Zostaw sobie jeden obwód na cały dom do którego podłączysz UPS-a
    Podłączasz do niego niektóre oświetlenie i ewentalnie niektóre gniazdka
    w ten sposób jak ci prąd wyłączą albo bezp wyleci to się nie zabijesz
    po ciemku w domu a np zegary czy nagrywarka się nie wyzeruje.
    Ja mam taki obwód, osobno światło, osobno niektóre gniazdka, pompy, piec
    CO.
    Podłączony jest w rozdzielni za głównym bezpiecznikiem przeciążenowym
    ale przed różnicówką, ma swój bezpiecznik, kabel z upsa 'wchodzi' z
    powrotem
    do rozdzielni do jego różnicówki i dopiero na obwody.

    --
    Pozdr
    JanuszK