    From: Rafał <r...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: instalacja elektryczna (uziom) - pytań kilka
    Date: Wed, 21 Jul 2010 10:17:17 +0200

    W dniu 21.07.2010 09:51, g-jaro pisze:

    > A jak się konkretnie i fachowo nazywa ta operacja , co bym wiedzial za co mam
    > placić a kogo gonić (bo jeden z "elektryków" chciał między fazą, a tym uziomem
    > wpiąć żarówkę "i jak zaświeci to jest ok")
    Pomiar uziemienia, do tego potrzebny miernik a nie żarówka, same pomiary
    zostaw na koniec, jak już będziesz miał instalacje w domu zrobioną, puki
    co podłącz to tak jak pisałem.

    > Tego punktu nie rozumiem. Z zewnątrz do skrzynki wchodzi N (z sieci) i ten
    > uziom. Jak rozumiem spiąć je razem i od tego miejsca wyprowadzić w kierunku
    > instalacji domowej 2 kable (N i PE ) ?

    Tak

    > No o le rozumiem to TNC do róznicówki sie "nie ma". Tak jest od tych 20 lat i
    > żyjemy. Z kolei z pobieżnych poszukiwań wychodzi , że lepszy dobrze wykonany
    > TMC niż TNC-S zrobiony dla zasady (co więcej masa opisów problemów z
    > róznicówkami wskazuje że to robienie dla zasady to norma)

    Zgadza się, w TNC nie ma różnicówki, nie chce po prostu rozpoczynać
    kolejnego flame.
    Tak, ale do TNC konieczne jest bardzo dobre uziemienie, ten "elektryk"
    od żarówki coś tam w głowie ma, ale nie do końca, uziemienie musi
    zapewnić skuteczne wybicie bezpiecznika, czyli prąd rzędu dziesiątek
    amperów. Jednakże poprawne TNC-S czy TNS jest znacznie lepsze od
    poprawnego TNC.

    > No na przykład na obudowie wieży mam śrubkę ze znaczkiem uziemienia. Jak
    > rozumiem trzeba by ją podpiąć "gdzieś" i może własnie ten mój uziom
    > niekoniecznie wystaczający do przewodu PE mógłby obsługiwac tego typu rzeczy ?

    Połączeniem wyrównawczym obejmuje się w szczególności wszystkie metalowe
    sprzęty w domu mające kontakt z wodą, czyli zlewy, wany, kaloryfery,
    baterie, kotły, itp. Wieże możesz sobie odpuścić.
    Te połączenie wyrównawcze powinno połączone na szynie w rozdzielni z
    przewodem PE, a to miejsce również uziemione, często stosuje się tu
    uziom fundamentowy, albo bednarka na około domu.