  • Data: 2014-01-14 11:16:06
    Temat: Re: jakiego producenta kable - instalacja elektryczna
    Od: uzytkownik <a...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2014-01-14 01:36, nadir pisze:

    > Jak Tyś opisywał tą rozdzielnię?
    > Komputer, lodówka, brama, masz trzy "eski" w całym domu? Po jednej na
    > każdej fazie? ;)

    Nie. Jest ich więcej. Są cztery, bo poza trzema jednofazowymi na każdą
    fazę jest jeszcze jedna trójfazowa na obwodzie do garażu. Przy czym w
    kotłowni, znajdującej się w budynku mieszkalnym mam mufę 3-fazową oraz
    gniazda do pralek, które nie są podłączone do rozdzielni i tej wski
    3-fazowej, ale podłączone są do instalacji pomiędzy zabezpieczeniem
    głównym, a rozdzielnią w budynku mieszkalnym, czyli zabezpieczone są
    bezpośrednio zabezpieczeniem głównym w postaci jednego wyłącznika
    nadmiarowo-prądowego 3-fazowego :)
    Oczywiście z tymi 4 eskami to żart, bo tych esek w rozdzielni jest
    więcej (łącznie 8 sztuk), ponieważ udało mi się niektóre obwody
    wyodrębnić. Jednak cały dom mieszkalny zrobiony jest tak, że
    poprowadzony jest obwód czterożyłowy (3 fazy i zero) i do tego obwodu
    podłączone są wszystkie gniazda oraz obwody oświetleniowe raz z
    pierwszej fazy + zero, a dalej z kolejnych faz + zero.
    Tak więc gniazda i oświetlenie chronią 3 esy jednofazowe.
    Nawet się nie da zainstalować różnicówki, bo przewód zerowy jest
    dodatkowo łączony w wielu miejscach z instalacją wodną i CO. Jeszcze nie
    udało mi się znaleźć tych wszystkich miejsc.
    Jak więc widzisz instalacja spier.... jest dokumentnie, choć dom nie
    jest taki stary, bo budowę ukończono w 2002 roku i o dziwo w takiej
    formie przeszedł odbiór :)
    Niestety nie jest to moje dzieło, ale dzieło poprzednich właścicieli, od
    których kupiłem nieruchomość. Dodam, że instalację robili sami, a jeden
    z synów głównego właściciela był z wykształcenia elektrykiem :)
    Niestety obecnie wymiana instalacji to nonsens, bo wiązałaby się z
    kapitalnym remontem, a wszędzie były porobione wykończenia tzn.
    gipsówki, płytki, mozaiki ścienne na korytarzach , wszędzie parkiety na
    wysoki połysk. Jak kupowałem ten dom to wydawało się, że tylko odświeżyć
    tzn. pomalować po swojemu ściany i powiesić kapelusze na wieszaku.
    Wszystkie instalacje były miedziane to i przypuszczałem, że zrobione "po
    Bożemu".
    Oczywiście świadomy jestem tego, że taka instalacja być nie powinna, ale
    w chwili obecnej całkowita wymiana i zrobienie po mojemu wiąże się z
    ogromnymi kosztami, a z drugiej strony wiele ludzi mieszkało z takimi
    instalacjami dziesiątki lat i jakoś dawali sobie radę - czy aby jest
    sens robić kapitalkę, żeby wymienić instalacje elektryczną?. Wszystkie
    zewnętrzne obwody będę robił nowe, przy okazji podłączania się do
    kanalizacji, która już została doprowadzona do mojej bramy to je
    wydzielę, a w dalszej przyszłości wykonam oddzielne obwody gniazd
    budując całkiem nowe instalacje, pozostawiając starą instalację na
    oświetlenie. Najwyżej spróbuję podzielić to oświetlenie na 2-3 obwody
    2-fazowe, dzięki czemu jedną z żył będę mógł wykorzystać jako drugi N i
    objąć te obwody różnicówkami, ale muszę najpierw znaleźć wszystkie
    połączenia obecnego N z instalacjami wodnymi, aby je rozłączyć. Część
    już mi się udało zlokalizować i usunąć, ale jeszcze kilka pozostało.
    Tam, gdzie muszę dołożyć dodatkowe gniazda staram sie prowadzić nowe
    obwody. Na szczęście jest sporo wolnych kanałów
    kominowych/wentylacyjnych, bo poprzedni właściciele przygotowywali pod
    kominki, których mieć nie chcę. Tak więc niektóre kanały wentylacyjne
    służą mi jako kanały kablowe, a praktycznie jest z nich dostęp do prawie
    wszystkich pomieszczeń w budynku. Choć dzięki takiej ilości kanałów
    korci mnie też wykonanie rekuperacji. Jednym kanałem nawiew, a drugim
    wywiew.