    From: "/// Kaszpir ///" <z...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: kolejna zła wiadomość dla gazowników
    Date: Sat, 3 Dec 2011 02:06:59 -0800 (PST)
    <jb7n1u$96u$1@inews.gazeta.pl> <jb7pbm$gl4$1@inews.gazeta.pl>
    <jb7qk3$kft$1@inews.gazeta.pl>
    <d...@p...googlegroups.com>
    <jb8255$eov$1@inews.gazeta.pl> <jb8ii4$d8n$1@news.icm.edu.pl>
    <jb8kj3$e6c$1@inews.gazeta.pl> <jb8lnq$jtm$1@news.icm.edu.pl>
    <0...@o...googlegroups.com>
    <d...@w...googlegroups.com>
    <jbbt2q$44o$1@inews.gazeta.pl>
    <2...@p...googlegroups.com>

    > http://allegro.pl/drewno-kominkowe-katowice-gliwice-
    zabrze-sosnowiec-...

    > Skoro za 150-170 jest pociete, porabane i z transportem 50km gratis to
    > w nadlesnictwie ile moze kosztowac? Pewnie polowe :) Na allegro pelno
    > takich ofert wiec to nie jakis pojedynczy przypadek.

    Cena 124zł za brzozę za 1MP , drewno nie pocięte , bez transportu ,
    długie na 2,4m
    Cena około 210zł za m3 drewna

    Ceny od leśniczego od nadleśnictwa,

    Nie jest tajemnicą że M3 drewna jest większy od mp drewna. Dodatkowo
    wystarczy drewno pociąć na krótkie odcinki i zrobić mp3 "sypany" luzem
    i uzyskuje się z 1m3 drewna (niepociętego i nie porąbanego) sądzę że
    około 2mp drewna łupanego i sypanego luzem a tak w większości
    sprzedają firmy ...

    Więc kupują za powiedzmy za 210zl za m3 drewna a sprzedają później po
    około 180-200zł za mp drewna , czyli mają z 1m3 drewna z 2mp drewna
    połupanego , czyli na każdym m3 zyskują około 150-200zł ...

    ja raczej kupię drewno pociete i połupane , wiem że zostanę "połupany"
    po kieszeni , ale naprawdę nie chce mi się kupować piły , siekiery i
    tygodniami bawić się drewnem ...
    Albo kupię brykiet ...

    Ciekawy jestem czy tak naprawdę palenie drewnem około 200-250zł (za mp
    układany , pocięte drewno i porabane) jest opłacalne i jak się ma do
    kosztującego około 800zł brykietu z drewna liściastego (brzoza + dąb ,
    np. barlinka) ...

    Brykiet sprzedaje się na kilogramy i jes całkowicie suchy i nadaje się
    od razu do palenia. A drewno ? A uzyskać taką wilgotność jak brykiet
    zapewne musiało by leżeć mimimum 3-5 lat , bo brykiet ma wilgotność
    poniżej 10% a drewno nawet po kilku sezonach do tylu nie zejdzie :(
    Dodatkowo drewno które sprzedaje się na m3 , lub oszukane mp lub
    całkowicie oszukane mp połupane i pocięte ;) waży dużo mniej niż 1tona
    brykietu ...

    Czy robił ktoś jakieś porównania ile waży m3 "surowego" nie
    pociętego , nie porabanego drewna np. brzoza. W nadleśnictwie takie
    coś kosztuje mocno ponad 200zł. Czyli za 3-3,5m3 drewna surowego
    brzoza można mieć np. 1 tonę brykietu barlinka (z drzewa liściastego).
    Drewno takie musimy jeszcze pociąć , połupać i po około powiedzmy 2-3
    latach mozna palić ...

    Tyle czy to jest ciągle opłacalne i czy "drogi" brykiet w
    ostateczności nie jest ... tańszy ..