  • Data: 2011-03-27 16:37:50
    Temat: Re: kolejny producent rekuperatorów - co sądzicie
    Od: "kogutek" <s...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Budyń <b...@g...pl> napisał(a):

    > U=BFytkownik "kogutek" <s...@N...gazeta.pl> napisa=B3 w =
    > wiadomo=B6ci news:imn9rj$11g$1@inews.gazeta.pl...
    > powietrza cieplego
    >
    > No tak - tylko ze to jest argumantacja typu - nie kupujcie BMW, mia=B3em =
    > takiego kt=F3ry gubi=B3 olej -jego eksploatacja by=B3a droga bo =
    > musia=B3em olej uzupe=B3nia=E6.=20
    > Bzdura. Zajmij sie rozwa=BFeniem sytuacji normalnej, w kt=F3rej =
    > przep=B3ywy s=B1 wlotowe i wylotowe sa takie same.

    > Jedno okno jest
    >
    > nic nie masz odzyskiwa=E6, przeciez nie ogrzewasz. W sierpniu te=BF =
    > chcia=B3by=B6 odzyskiwa=E6?

> [...]
    Nie pamiętam czy użyłem określenia sprawnośc temperaturowa. Jeśli użylem to
    teraz to prostuję. Nie istnieje takie pojęcie. Jest zdolnośc do ugrzania
    jednego czynnika przez drugi. Nie ma ona nic wspólnego ze sprawnością
    energetyczną. Jeśli przyjąć stosunek 1:1, ale nie objętościowy a masowy, to
    sprawność wymiennika przeciwprądowego może dojść w sprzyjających warunkach do
    90% a i czasami przekroczyć 90%. Tak dzialają wymienniki ciecz-ciecz.
    Wielkości książki ma zdolnośc do przekazania 10kW. Zdolnośc przekazywania
    energii w rekuperatorze wynika z rożnicy temperatur i długości drogi jaką
    pokonują czynniki. Jeśli by przyjąć że 20 stopni jest temperaturą odniesienia.
    To zdolność przekazania energii jeśli obydwa czynniki mają taką temperaturę
    wynosi zero. Sprawność energetyczną wymiennika przeciwprądowego stosowanego w
    rekuperatorach oceniam na mniej niż 50% przy różnicy temperatur 35 stopni i
    jednakowym przeplywie masowym. Jak bęzdie przy rożnych temperaturach możesz
    sobie sam wyznaczyć. Potrzebujesz karki papieru i ołówka. Na osi X zaznaczasz
    sprawność co 10% na Y różnicę temperatur co 10 stopni. Skokojnie mozesz
    przyjąć ze że do 5 stopni rożnicy sprawność jest tak mala że możesz uznać ją
    za zero. Pociągnij teraz prostą od pzrecięcia punktu 50% i 30 stopni i do
    początku ukladu wspólrzędnych. Na osi X odczytasz ile zyskujesz. Jeśli straty
    wentylacjne są na poziomie 3kW przy -15 na zewnątrz to 1,5kW odzyskane to dużo
    i warto się po to schylić albo i przyklęknąć. Ale przy +5 na zewnątrz
    odzyskuje się 300W przy 100W włożonych w napęd wentylatorów. Daje to 0,5 kg
    węgla dziennie więcej, 40 groszy. Prąd bęzdie kosztowal wtedy 1,2 zl dziennie.
    Przy średniej calorocznej temperaturze dla Polski wynoszącej 10 stopni,
    caloroczej bo rekuperator musi pracować cały rok, zysk zostajacy w kieszeni
    nie istnieje. Idea stosowania rekuperatora ma obniżyć koszt ogrzewania, tak
    piszą wszyscy sprzedawcy. To gdzie ten zysk? Tylko u nich pojawia się zysk jak
    sprzedadzą coś co zwyczajnie nie działą. Rekuperator ma wiele cech wspólnych z
    magnetyzerem do benzyny. Pierwsza że trzeba jedno i drugie kupić. Druga że nie
    działa. Znacząca rożnica pojawia się w jednym przypadku. Kupiony magnetyzer o
    ile się nie urwie i nie wpadnie w jakieś paski nie dzialą i posiadacz nie
    ponosi z tego tytulu żadnych dodatkowych kosztów.