eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowanientg elektryczne autaRe: ntg elektryczne auta
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.chmurka.net!.POSTED.095160183088.s
    lubice.vectranet.pl!not-for-mail
    From: nadir <n...@h...org>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: ntg elektryczne auta
    Date: Fri, 22 Dec 2023 01:58:15 +0100
    Organization: news.chmurka.net
    Message-ID: <um2mhf$7an$1$nadir@news.chmurka.net>
    References: <7...@g...com>
    <uli3vc$glu$1$nadir@news.chmurka.net> <1...@m...org>
    <uln6fi$j8b$1$nadir@news.chmurka.net> <7...@m...org>
    <ult7bk$i49$1$nadir@news.chmurka.net>
    <o...@l...harvard.local>
    <ulu8m0$jqo$1$nadir@news.chmurka.net>
    <o...@l...harvard.local>
    <ulus2u$1gs$1$nadir@news.chmurka.net>
    <o...@l...harvard.local>
    <ulvtfk$cuu$1$nadir@news.chmurka.net>
    <o...@l...harvard.local>
    NNTP-Posting-Host: 095160183088.slubice.vectranet.pl
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Injection-Date: Fri, 22 Dec 2023 00:50:55 -0000 (UTC)
    Injection-Info: news.chmurka.net; posting-account="nadir";
    posting-host="095160183088.slubice.vectranet.pl:95.160.183.88";
    logging-data="7511"; mail-complaints-to="abuse-news.(at).chmurka.net"
    User-Agent: Mozilla Thunderbird
    Cancel-Lock: sha1:M5dOSwwC9+X2TFVXY9vWK1VRsQU=
    sha256:zjnOF0glKRxBlVCsLgXBY/W6VxBO49PCeZy2NDNcgxU=
    sha1:jf7VC2RNtGV5Kt8PG/X6CGepK4Q=
    sha256:3ECv3HzNzV66yr64LGkNOxiIyDkatT9pr6pSl8eYBKY=
    In-Reply-To: <o...@l...harvard.local>
    Content-Language: pl
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.budowanie:594117
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 21.12.2023 o 07:20, Tomasz Gorbaczuk pisze:

    > Suv, to 2.0 CRDI czyli diesel.
    > Co ci po dużej mocy nagrzewnicy wody jak temp. w niej ma niecałe 20 st.
    > a tyle ma 5-6 km po starcie w mrozy.
    > Jak chcesz tym ogrzać kabinę do komfortowej temp? Dlatego właśnie
    > producenci dokładają te grzałki nurnikowe/nagrzewnice elektryczne aby
    > jako tako wspomóc ogrzewanie i aby nie pizgało mrozem w kabinie prze pół
    > godziny.

    Ale my piszemy o dwóch różnych rzeczach, czym innym jest podwyższone
    spalanie silnika, który nie osiągnął nominalnej temperatury pracy i co
    za tym idzie jest deficyt ciepła do ogrzewania kabiny. A czym innym
    praca i spalanie silnika, który ma właściwą temperaturę. I do tego
    drugiego trzeba dążyć, wtedy nie ma sytuacji, że zimą samochód spala
    więcej niż latem. Owszem, na krótkich dojazdach dieslem ciężko to ociągnąć.

    > Niżej zarzucasz mi niesprawny termostat.

    Nie zarzucam, tylko zwracam uwagę.

    > Ja piszę o grzaniu w nowych
    > autach, które niedawno wyjechały z fabryki. Ten picanto to 5 auto u mnie
    > na placu kupione w salonie.

    Nowy też może mieć uszkodzony termostat.

    > Tendencja jest taka, że każde kolejne nowe słabiej grzeje w zimie. Jak
    > już pisałem, przy -5  czy -7 picanto miał za mało energii aby się
    > sensownie rozgrzać na trasie, choć przy 0 jeszcze grzeje jako tako.

    Nie mam takich doświadczeń, ani ze swoimi prywatnymi samochodami, ani
    tymi firmowymi, a to jest w sumie kilkanaście modeli, z najróżniejszymi
    silnikami, w wieku od 2 do 20 lat. Z tym, że żaden nie jest wielkości
    Picanto, najmniejszy to i20/RIO, większe to rożnego rodzaju busy.

    > Termostaty w tym i innych autach na pewno mam/miałem sprawne.
    > W dieslach (każdym u mnie) były/są dodatkowe wspomagacze w postaci
    > grzałek w bloku wodnym i nagrzewnic. Nagrzewnicę elektryczną w klimie
    > miałem już scenicu 1.9 dci, później była w citroenie c4gp, później w kia
    > sportage 1.7 crdi teraz mam w kia sorento. Czyli była w każdym dieslu,
    > który miałem a Ty piszesz, że to niespotykane rozwiązanie?

    Gdzie ja napisałem, że to niespotykane rozwiązanie? Sam ma takie
    "udogodnienia" w dwóch swoich samochodach.
    Napisałem, że ogólnie do pracy silnika jest ono zbędne, natomiast żeby
    przyspieszyć ogrzewanie małego obiegu faktycznie się je stosuje. Tylko,
    że to się wyłącza gdy ciecz nabierze odpowiedniej temperatury. A jak
    ktoś jeździ z niedogrzanym silnikiem, to raz że mu więcej spala, a dwa,
    ma problemy z ogrzewaniem kabiny.

    > Czyli jednak potwierdzasz co piszę.

    Że diesel się wolniej nagrzewa? Tak, to żadna tajemnica, diesel ogólnie
    ma większą sprawność niż silnik benzynowy i dłużej się nagrzewa.

    > Ja nim nie jeżdżę na co dzień, jeździ nim siostra i stosuje się do
    > podpowiedzi kompa przy zmianie biegów. On jej każe zmieniać bieg na
    > wyższy przy około 1500 obrotów

    To nie Skania, jazda z takimi obrotami nie służy temu silnikowi, żadnemu
    zresztą nie służy.

    > o dziwo ten silnik jeździ tak nisko
    > całkiem przyzwoicie.

    Przy 2000-3000 będzie jeździł jeszcze bardziej przyzwoicie, spalać wcale
    więcej nie będzie a będzie szybciej osiągał odpowiednią temperaturę.

    > Na pewno masz ten sam silnik?

    Czy dokładnie ten sam to nie wiem, bo było ich w KIA/Hyundai kilka
    wariantów z mocami od 76km do 84km, w zależności od modelu i rocznika.
    Ale to są niuanse, one wszystkie miały podobny moment obrotowy i w
    podobnym zakresie około 4000obr/min.

    > on przy 3000obr
    > chce już wylecieć w powietrze. Może masz inną skrzynię biegów?

    Skrzynia może być ta sama, a może też mieć ciut inne przełożenia, ale to
    nie ma znaczenia, bo ten silnik najlepiej pracuje w zakresie
    2000-4000obr/min. Wyciszenie, to już inna sprawa, i może być inaczej w
    Picanto, a inaczej w innych modelach.

    > Pamiętam, że kiedyś stare benzyny tak trzeba było kręcić, ale to było 20
    > czy 30 lat temu.

    To jak się wysoko kręci silnik nie zależy od tego czy to było 20-30 lat
    temu, czy dziś. Każdy silnik ma jakąś tam charakterystykę pracy i do
    niej najlepiej dostosować obroty.
    Dziś jednie co to ekologia wymusiła stosowanie różnych trików, dlatego
    mamy downsizing, turbobenzyny, filtry cząstek, START/STOPY, czy
    wymuszaniem utrzymywania 1500obr/min. Te dwa ostatnie szczególnie
    zabijają silniki.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1