-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.chmurka.net!.POSTED.109.206.208.18
7!not-for-mail
From: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>
Newsgroups: pl.misc.budowanie
Subject: Re: ntg elektryczne auta
Date: Fri, 22 Dec 2023 10:34:58 +0100
Organization: news.chmurka.net
Message-ID: <o...@l...harvard.local>
References: <7...@g...com>
<uli3vc$glu$1$nadir@news.chmurka.net> <1...@m...org>
<uln6fi$j8b$1$nadir@news.chmurka.net> <7...@m...org>
<ult7bk$i49$1$nadir@news.chmurka.net>
<o...@l...harvard.local>
<ulu8m0$jqo$1$nadir@news.chmurka.net>
<o...@l...harvard.local>
<ulus2u$1gs$1$nadir@news.chmurka.net>
<o...@l...harvard.local>
<ulvtfk$cuu$1$nadir@news.chmurka.net>
<o...@l...harvard.local>
<um2mhf$7an$1$nadir@news.chmurka.net>
NNTP-Posting-Host: 109.206.208.187
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=utf-8; format=flowed; delsp=yes
Content-Transfer-Encoding: Quoted-Printable
Injection-Info: news.chmurka.net; posting-account="gorbi";
posting-host="109.206.208.187"; logging-data="15713";
mail-complaints-to="abuse-news.(at).chmurka.net"
User-Agent: Opera Mail/1.0 (Win32)
Cancel-Lock: sha1:bl5DyOt86M3kS/V9gZxYFWZFFoI=
sha256:99Lm/iC8m8vJhIaW9zJIVJa1lAzro0f/VG6Ttgm6cqQ=
sha1:/DihGCpWFo6zuaniOC8CethWrrU=
sha256:KzYOLXF3zwh20pmQZWwFVVbZkCCFgM0OJSXIbW7IfX4=
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.budowanie:594123
[ ukryj nagłówki ]W dniu .12.2023 o 01:58 nadir <n...@h...org> pisze:
> Ale my piszemy o dwóch różnych rzeczach, czym innym jest podwyższone
> spalanie silnika, który nie osiągnął nominalnej temperatury pracy i co
> za tym idzie jest deficyt ciepła do ogrzewania kabiny. A czym innym
> praca i spalanie silnika, który ma właściwą temperaturę. I do tego
> drugiego trzeba dążyć, wtedy nie ma sytuacji, że zimą samochód spala
> więcej niż latem. Owszem, na krótkich dojazdach dieslem ciężko to
> ociągnąć.
Ja dyskutuję z tym:
"A z jakiego powodu w samochodzie z silnikiem spalinowym wzrasta spalanie
z powodu ogrzewania?"
Podałem już Ci kilka powodów a Ty skwitowałeś "napraw termostat".
Rozumiem, że inną Twoją radą jest aby odpalić auto i piłować je do 3k
obrotów aby się silnik zagrzał.
Ja piszę o normalnej eksploatacji typu wsiadam, odpalam, ruszam i turlam
się w sznurku 50km/h za innymi przez 30km.
Tam nie ma miejsca ani na piłowanie, ani rozgrzanie silnika bo biegi
zmienia automat przy 1200-1500obr/min.
W takich warunkach aby moduł klimatyzacji mógł zapewnić temp. zadaną na
panelu, sam z siebie uruchamia nagrzewnice elektryczne i dodatkowo grzałki
w obiegu wody. Dodatkowe obciążenie alternatora w postaci poboru 3kW prądu
powoduje zwiększone spalanie.
Tak się dzieje w moim dieslu.
Natomiast w przykładowym kia picanto z racji jego "golizny" - nie ma tych
wszystkich fanaberii elektrycznych i auto w tych samych warunkach
drogowych nie da rady się samo z siebie nagrzać bo raz, że jest chłodzone
mroźnym powietrzem, dwa ogrzewanie kabiny zabiera resztki ciepła z obiegu
wody aby przepompować je do kratek nawiewu, trzy - silnik nie generuje
dużo ciepła bo nie jest mocno obciążony. W efekcie auto jeżdżone w trybie,
który wcześniej podałem jest nie dogrzane i spala 1l benzyny więcej. Jak
dojedzie do wawy i zaczynają się korki, czyli ciągłe ruszanie i niewielkie
prędkości (nie wychładzające komory silnika) to dopiero wtedy wszystko
działa jak należy. Auto jest sprawne bo przy normalnej trasie, czyli
90-100km/h (gdzie silnik musi już się trochę napocić) wszystko też działa
jak należy. Ale z racji tego, że 90% rocznego przebiegu robi przy
prędkościach w okolicach 50km/h to jest jak powyżej.
> Nie mam takich doświadczeń, ani ze swoimi prywatnymi samochodami, ani
> tymi firmowymi, a to jest w sumie kilkanaście modeli, z najróżniejszymi
> silnikami, w wieku od 2 do 20 lat. Z tym, że żaden nie jest wielkości
> Picanto, najmniejszy to i20/RIO, większe to rożnego rodzaju busy.
>
>> Termostaty w tym i innych autach na pewno mam/miałem sprawne.
>> W dieslach (każdym u mnie) były/są dodatkowe wspomagacze w postaci
>> grzałek w bloku wodnym i nagrzewnic. Nagrzewnicę elektryczną w klimie
>> miałem już scenicu 1.9 dci, później była w citroenie c4gp, później w
>> kia sportage 1.7 crdi teraz mam w kia sorento. Czyli była w każdym
>> dieslu, który miałem a Ty piszesz, że to niespotykane rozwiązanie?
>
> Gdzie ja napisałem, że to niespotykane rozwiązanie?
Tutaj, zacytuję:
"W tym Picanto to ja bym zrozumiał 2kW nagrzewnicę, ale w SUV-ie? A ten
SUV, to nie diesel przypadkiem?"
>> Ja nim nie jeżdżę na co dzień, jeździ nim siostra i stosuje się do
>> podpowiedzi kompa przy zmianie biegów. On jej każe zmieniać bieg na
>> wyższy przy około 1500 obrotów
>
> To nie Skania, jazda z takimi obrotami nie służy temu silnikowi, żadnemu
> zresztą nie służy.
każdy mój automat zmieniał biegi w okolicach 1500 lub niżej. Każdy dożył u
mnie spokojnej starości, szedł dalej do ludzi jak miał grubo ponad 250kkm
nalatane. Obecny ma już 200kkm i zmienia biegi jeszcze niżej, w okolicach
1200 obrotów. 2k obrotów to ja na nim widzę przy 140km/h na autostradzie.
Ale picanto to mała beznzynka, nie mam z nią za dużego doświadczenia, ale
zaskoczyło mnie w nim to, że ten komp pokazuje zmianę bardzo nisko i co
dziwniejsze ten silnik wtedy daje radę. Nie czuć wibracji, większego
wysiłku. To malutki silnik ale i auto najmniejsze z możliwych, spokojnie w
takich warunkach daje radę, w lecie przy takim stylu jazdy pali w
okolicach 3-3,5l/100
> To jak się wysoko kręci silnik nie zależy od tego czy to było 20-30 lat
> temu, czy dziś. Każdy silnik ma jakąś tam charakterystykę pracy i do
> niej najlepiej dostosować obroty.
Każdy współczesny silnik ma inną charakterystykę niż alternatywny 20 lat
temu. Właśnie przez eko wszyscy producenci mają sraczkę aby kręcić je jak
najniżej.
Pamiętam jak w 98 miałem 1.4 w pugu 306. Aby to auto jechało trzeba było
mieć 3-3,5k obr/min. Ta benzyna 1.2 MPI to rakieta w porównaniu z tamtą.
Jeździ się nim sporo niżej, pali mniej, pracuje ciszej i nie ma ciągłego
pierdzielenia z kablami WN na jesieni.
TG
Następne wpisy z tego wątku
- 22.12.23 16:23 Myjk
- 22.12.23 18:21 Pete
- 22.12.23 18:23 Pete
- 23.12.23 07:41 Cavallino
- 23.12.23 07:50 Cavallino
- 23.12.23 08:46 Pete
- 23.12.23 09:15 Pete
- 23.12.23 09:16 Pete
- 23.12.23 15:08 Myjk
- 23.12.23 15:10 Myjk
- 23.12.23 20:56 Pete
- 24.12.23 14:58 Kris
- 24.12.23 15:28 Myjk
- 25.12.23 08:48 Myjk
- 25.12.23 15:07 Kris
Najnowsze wątki z tej grupy
- Rura kanalizacja konceptu Franke = problem
- ...a po nocy, przychodzi dzień...
- pierdolec na punkcie psa
- Przeróbka na zgrzewarkę "równoległą"
- Jak dobrze zrobić dach drewutni?
- Inteligentne oświetlenie schodów
- Uszczelnienie dachu - płyta żelbet
- Re: Uszczelnienie dachu - płyta żelbet
- szukam speca od mini-remontow (w w-wie)
- Sezon grzewczy kurła
- ogłoszenie widziałem na słupie WN
- miałem zły sen
- Wilgotnosciomierz?
- co się rzuca w oczy w PL
- Czyszczenie rur
Najnowsze wątki
- 2024-11-24 Rura kanalizacja konceptu Franke = problem
- 2024-11-15 ...a po nocy, przychodzi dzień...
- 2024-11-09 pierdolec na punkcie psa
- 2024-10-18 Przeróbka na zgrzewarkę "równoległą"
- 2024-10-16 Jak dobrze zrobić dach drewutni?
- 2024-09-23 Inteligentne oświetlenie schodów
- 2024-09-22 Uszczelnienie dachu - płyta żelbet
- 2024-09-22 Re: Uszczelnienie dachu - płyta żelbet
- 2024-09-18 szukam speca od mini-remontow (w w-wie)
- 2024-09-13 Sezon grzewczy kurła
- 2024-09-11 ogłoszenie widziałem na słupie WN
- 2024-09-10 miałem zły sen
- 2024-09-09 Wilgotnosciomierz?
- 2024-09-08 co się rzuca w oczy w PL
- 2024-09-08 Czyszczenie rur