    From: "kogutek" <s...@W...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: obliczenia rekuperatora :)
    Date: Tue, 18 Jan 2011 01:42:26 +0000 (UTC)

    Budyń <b...@g...pl> napisał(a):

    > wobec zainteresowania tematem przedstawiam plik excela który na podstawie
    > danych pogodowych z ostatnich kilku lat (dla stacji pogodowej Wrocław
    > Strachowice) podaje zyski z posiadania rekuperatora.
    > Plik tu: http://budyn.riders.pl/obliczreku.xls
    > Założenia:
    > sezon grzewczy od pażdziernika do kwietnia włącznie,
    > ceny paliw z 2009 roku ze strony
    > http://ogrzewanie.drewnozamiastbenzyny.pl/ceny-ciepl
    a-i-energii/
    > zużycie energii przez rekuperator 50W.
    >
    > parametry mozna oczywiscie zmieniać i dopasować do dzisiejszych cen energii
    > czy kubatury domu.
    >
    > Wnioski ile lat bedzie sie to zwracać niech każdy wyciągnie sobie sam, ale
    > jak dla mnie tylko samodzielne wykonanie instalacji ma sens :-)
    >

    > b.
    > budyn.riders.pl

    Naciągane dane.
    1 wmiana powietrza na poziomie minimum egzystencji. Mniej nie pozwalają pzrepisy.
    2 przyjęto wyimaginowaną wartość sprawności rekuperatora. Prawdopodobnie jest
    to sprawność temperaturowa a nie energetyczna.
    3 Przy nominalnej wymianie powietrza ( średnia krotność =1) dla 400m3
    potrzebny jest rekuperator z wentylatorami o mocy 300W.
    4 Nie uwzględniono amortyzacji rekuperatora i osprzętu za cirka jebałt 10 000.
    Po wstawieniu poprawnych danych takich jak krotność =1, moc wentylatorów 300W,
    rzeczywistej choć trochę zawyżonej sprawności energetycznej rekuperatora na
    poziomie 0,5 i bez amortyzacji inwestycji niewielki zysk daję się zauważyć
    przy ogrzewaniu a prąd w I taryfie. Przy węglu roczna strata wynikająca z
    zastosowania rekuperatora przy węglu wynosi ponad 700 złotych a przy gazie
    ponad 600 złotych. Nawet droga ropa wychodzi taniej.
    No to policzmy ile to kosztuje w pzreciągu 25 lat. Rekuperator z montażem 10000
    strata wynikająca z posiadania i używania rekuperatora 12500 razem 22500.
    Rocznie 900 złotych. Jak kogoś stać to czemu nie.
    sorki pomyłka. Nie chce mi się poprawiać. Zamiast krotności 1 wstawiłem
    nieprawidlową krotność 0,5. Nie chce mi się poprawiać bo każdy kto chce może
    sobie sam pzreliczyć. Tylko węgiel i gaz są tańsze. Przy ropie i prązdie
    rekuperator daje oszczeności jeśli nie policzyć amortyzacji instalacji. Roczna
    strata będzie mniejsza iż 900. i bez liczenia trzeba stówkę odjać.