  • Data: 2023-07-23 21:08:26
    Temat: Re: oczętom nie wierzę
    Od: Mateusz Viste <m...@...invalid> szukaj wiadomości tego autora

    dn. 23.07.2023 o 17:58, Tomasz Gorbaczuk napisał:
    > Najgorsze jest to co widzą wszyscy na rynku nieruchomości - cytat z
    > forum: "Ja odkładałem na mieszkanie chcąc kupić bez kredytu i szło mi
    > bardzo dobrze ale teraz muszę wziąć ten kredyt bo zamiast 400tyś za
    > niedługo będę musiał odłożyć milion."

    No dobra, czyli same 2% są jednak całkiem sensowne. A że rynek jest
    jaki jest, to już inna bajka. Nieruchomości drożeją nie tylko w PL, w
    reszcie EU również i to zdrowa i przewidywalna reakcja na inflację.

    > Drożeje wszystko, nawet niesprzedawane rudery. Od wiosny obserwuję
    > nieruchomości w okolicy i niektóre podrożały o 30%, właśnie przez ten
    > "tani kredyt".

    Mam jedno mieszkanie w północnej Polsce, oraz parę w centralnej
    Francji, wszystko pokupowane w czasach covidowych i pocovidowych, w
    przewidywaniu fali inflacji. Po obu stronach obserwuję podobny skok,
    jakoś w okolicy 20-25% przez ostatni rok. Ten "Tani kredyt" w PL pewnie
    coś tam pomaga, ale chyba nie ma potrzeby go diabolizować.

    > Jak ktoś teraz ( w tym roku kupi) to załapie się na owczy pęd i
    > związaną z tym górkę.

    Z tym, że ta górka nie musi spaść, bo nieruchomości w absolutnej skali
    wcale znacząco nie drożeją. To, że ceny rosną to w dużej mierze
    złudzenie wynikające ze spadającej wartości nabywczej pieniądza. I
    raczej nie zanosi się na ta, żeby trend miał się odwrócić.

    > "Ja odkładałem na mieszkanie chcąc kupić bez kredytu i szło mi bardzo
    > dobrze ale teraz muszę wziąć ten kredyt bo zamiast 400tyś za
    > niedługo będę musiał odłożyć milion."

    J.w. "Odkładanie" w czasach inflacji to czysta strata. A liczby które
    podajesz (400 tys / milion) nie wydają się przesadzone. Odnajdujemy je
    tutaj:

    https://images90.fotosik.pl/675/8739529fc6bb131f.png

    (źródło: kalkulator inflacji na policzmi.pl, indeks big mac)

    Mateusz