    From: s_13 <s...@i...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: oczyszczalnia biologiczna
    Date: Fri, 15 Apr 2011 04:12:29 -0700 (PDT)

    > Prawidłowo zbudowany (rzadkość) i użytkowany rozsącz (jeszcze większa
    > rzadkość) nie wprowadza zanieczyszczeń do środowiska

    ależ to żadna filozofia... w budowie trzeba być debilem, żeby coś
    zepsuć (choć zdarza się często...), użytkowanie, to dyscyplina i
    konsekwencja...

    > ale i tak zawsze przyjdzie moment, kiedy się nasyci (bakterie nie wszystko
    > są w stanie zjeść i same po sobie też coś zostawiają) i trzeba go po prostu
    > wymienić...

    "sprzedafcy" mówili kiedyś o 30 latach, potem o 15, teraz zeszli na
    10... dając gwarancję na 2...:-), realnie przewiduję max 5 lat dla
    tego drenażu, oczywiście chłonność z roku na rok będzie spadać...
    BTW tu nie chodzi o niedrożność samego drenażu i jego nasycenia, można
    dać złoża z naddatkiem, ale o to, że tam gdzie kończy się żwir, a
    zaczyna grunt rodzimy, tworzy się warstwa kolmatacji, taka mazia,
    która dosyć szybko staje się nieprzepuszczalna, to głównie
    nieprzerobione tłuszcze i taki śliski produkt przemiany materii
    bakterii nitryfikacyjnych... jak po 2 latach rozkopywałem fragment
    drenażu, bo się już przytykało, to po dojściu do warstwy żwiru i
    przebiciu szpadlem tej warstwy, ze żwiru po prostu "siknęło" jak z
    przebitej bańki...
    BTW myślę, że może lepszym rozwiązaniem byłaby studnia chłonna, gdzie
    słup cieczy wytwarzałby odpowiednie ciśnienie przepychające ciecz do
    gruntu...

    pozdrawiam
    s_13