    From: "Grzegorz" <n...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: okap kuchenny
    Date: Wed, 25 Sep 2013 20:48:56 +0200

    > Podałem przykład wentylatora pierwszy z brzegu. Ten najmniejszy Dospel
    > ma podobne parametry, a nawet jest nieznacznie silniejszy.

    Jakoś nikt nie zauważył . . .
    Najmniejszy wentylator z zestawu ma wydajność 600 m3/h.
    Przy wysokości sufitu 2,4 m to jest powietrze z powierzchni 250m3.
    Skąd to powietrze zwłaszcza zimą brac?

    > Do tego
    > sprzedają regulator za niecałą stówkę, tylko wcześniej dopytaj, czy się
    > nada (pewnie tak).

    Jest tam w tabeli, że do silnika wentylatora jest dołączony kondensator.
    Domyślam się, że przesuwajacy fazę.
    Zatem jest tam silnik trójfazowy z kondensatorem.
    Takie silniki nie mają regulacji obrotów.

    Wskazany regulator jest triakowym ściemniaczem.
    Pomijając, że jak na regulator triakowy jest 10 krotnie za drogi
    to regulacja fazowa w silniku trójfazowym powoduje
    dramatyczną utratę momentu obrotowego.
    Małe obroty silnika wynikają z małej mocy dostarczanej do silnika.
    To pseudoregulacja.
    Takie silniki na małych obrotach się zacierają.
    Po pewnym czasie silnik na najnizszych stopniach regulacji
    nie bedzie kręcił.

    Fazowy regulator obrotów nadaje się do silników komutatorowych.

    > Osobna kwestia to regulacja mocy (2 lub 3 stopniowa)
    > Kup regulator i będzie spokój.
    > Jacek

    g.