  • Data: 2011-10-31 19:30:48
    Temat: Re: opłacalnosc sorarów - kolejna odslona
    Od: "4CX250" <tarnusmtv@poćta.łonet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:j8m0ug$5r3$1@news.onet.pl...

    >Zastanawia mnie to, bo mniej wiecej przyjmuje sie roczna wartosc ok.
    >1000kWh/m^2. Z Twoich 5570kWh/16 miesiecy wynika, ze srednia sprawnosc
    >cieplna Twojego kolektora to ok. 80%. Ni huhu to mi sie nie zamyka.

    Maniek. Średnia wartość irradiancji podawana jest tylko "od słońca" i to
    jedno a to co faktycznie dociera do kolektora bezpośrednio ze słońca oraz z
    odbić od okolicznych płaszczyzn to drugie. Kiedyś już pisałem że zauważyłem
    że gdy leży śnieg to solar daje wyraxnie bo nawet 300-500W więcej. Już
    któryś rok obserwuję że jak tylko spadnie śniego to moce wyraźnie są wyższe.
    Wiesz dlaczego polarnicy muszą nosić specjalne okulary? Żeby było ciekawie,
    kilka razy zaobserwowałem coś co wydawać by się mogło totalnym idiotyzmem. W
    lecie zachodzące Słońce było juz schowane za lasem (las od północnego
    zachodu)i solary byłi w cieniu dla bezpośrednich promieni słońca które nawet
    gdyby nie las to by świeciło solarom w plecy. I co się okazało, nagle ni z
    gruchy ni z pietruchy pompkja się włączyła i solar zaczął grzać. Jak to
    było mnożliwe?! Co prawda z moca niewielką bo jakieś 200-300W ale było.
    Sprawcą tego efektu były... chmury znajdujące się po stronie południowej
    nieba (zachodnio północne niebo było czyściutkie) które odbijały promienie
    zachodzącego słońca na solary. Jaja co?
    No to teraz powiedz mi jak się mają te wszystkie wartości bezpośredniej
    irradiancji do rzeczywistych warunków?

    Marek