    From: "Maniek4" <b...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: piec
    Date: Sat, 14 Mar 2009 16:24:21 +0100

    Użytkownik "Kane" <s...@s...pl> napisał w wiadomości
    news:gpgepe$mpk$1@atlantis.news.neostrada.pl...

    > To jest pol domu - ja to rozumiem ze dalsze pol w wykonczeniu. Ale moze
    > sie myle.
    > A ze nie ma logiki w oszczednosci gaz vs wegiel ? Pozwole sie nie zgodzic.
    > ALe nie - nie bede tu o tym dyskutowal bo to skrajny offtopic.

    A ja tak z ciekawosci pozwole sobie pociagnac ten temat.
    Moja wspominana juz kiedys kolezanka ogrzewa pierwszy sezon skrajny dom
    szeregowy. Faktury za miesiace pazdziernik - luty, czy jakos tak za gaz na
    kwote 1590zl. Powierzchnia 175m^2. Kociol kondensacyjny troche wiecej jak
    polowa to podlogowka i welna na poddaszu 25cm. Dla porownania jej sasiedzi,
    jako ze maja liczniki w jednej skrzynce za dwa ostatnie miesiace zuzycie
    gazu wieksze o 200m^3. Dom w srodku, wiec teoretycznie cieplejszy. Kociol
    niekondensacyjny, brak podlogowki i poddasze ocieplone 15cm welny. Ale to
    tylko dla porownania jak rachunki moga byc determinowane roznymi
    rozwiazaniami, rowniez rodzajem kotla i iloscia podlogowki.
    W kazdym razie ile mozna zaoszczedzic palac weglem w porownaniu do podanego
    przykladu?

    Moj sasiad przez plot, kupil mialu w tym roku a jakze z oszczednosci.
    Powierzchnia domu to jakies 80m^2. Wieczorami zaczyna sie rytualne
    rozpalanie w kotle. Drzwi od kotlowni otwarte, dymu przez nie tyle samo co z
    komina, chodzenie po mial i ciecie drzewa na krajzedze. Jazda na calego z
    ekscytujaca nutka ryzyka zaczadzenia. Nie chce nawet wiedziec jak wyglada
    kotlownia po roku palenia. No coz grunt ze taniej.
    Pisze to po to, zeby w cyfrach obliczen wartosci opalowej i wielkosci wegla
    nad gazem uwzglednic rowniez ten aspekt. Nawet jezeli wyjdzie troche taniej,
    to nie wiem czy naprawde warto. No ale skupmy sie na roznicach kosztowych.

    Pozdro.. TK