  • Data: 2019-08-17 09:32:48
    Temat: Re: płyta indukcyjna
    Od: WS <L...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Friday, August 16, 2019 at 11:36:36 PM UTC+2, Zenek Kapelinder wrote:
    > Przy obrobce cieplnej jedzenia zachodzi duzo reakcji chemicznych. Jak beda
    zachodzily zalezy od temperatury. Z grubsza przyjmuje sie ze podniesienie temperatury
    o 10 stopni powoduje ze reakcje chemiczne przebiegaja od dwoch do czterech razy
    szybciej. Jesli beda 3 stopni roznicy pomiedzy srodkiem garnka a scianka to ziemniaki
    w srodku przy dnie beda rozgotowane a na gorze przy sciance niedogotowane. Gotujac na
    zeliwnej plycie w kuchni gazowej zewnetrzna scianka garnka ze wzgledu na to ze jest w
    wyzszej niz w nowoczesnej kuchni temperaturze zmniejsza roznice temperatur pomiedzy
    srodkiem przy dnie a przy sciance. Roznica w niedogotowaniu i rozgotowaniu robi sie
    mniejsza.

    Caly czas piszesz o wolnym i dlugim gotowaniu, jak ktos lubi, to wolnowar lepszy...
    natomiast ja wszystkie warzywa (w tym ziemniaki) gotuje szybko, czyli zalewam
    wrzatkiem, full grzanie do ponownego zagotowania i przkrecam do utrzymanie wrzenia -
    cala woda (czyli warzywa) ma te 100 stopni i dziala to na kazdym typie
    kuchenki/kazdym garnku...
    Druga opcja to modne oststnio gotowanie na parze (co tez da sie zrobic na wszystkim),
    tylko trwa dluzej i mi sie czekac nie chce ;)
    Dlugie gotowanie jest tylko jednym z wielu rodzajow, ostatnio raczej poleca sie jak
    najmniej przetworzone jedzenie - surowe warzywa, owoce, w wiekszosci knajp zamawiajac
    steki dostaje sie krwiste... zreszta od dawna u nas jada sie befsztyk tatarski czy
    jak kto woli "tatara"