    From: "Tornad" <t...@h...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: podgrzewanie podjazdu z kostki brukowej/granitowej
    Date: Tue, 09 Mar 2010 06:52:39 +0100
    Sender: n...@n...onet.pl

    > Kiedyś Adam Szemdzielorz. wspomniał że planuje zrobic podgrzewany podjazd.
    > Bardzo fajny pomysł moim zdaniem.
    > Chodzi o to aby zimą snieg/lód topił sie na podjeżdzie
    > Na wiosnę chciałbym coś  takiego zrobić.
    utrzymuje na kotle
    > Niezbędne  materiały to :
    > -kilkadziesiat/kilkaset metrów rury pex
    > -zasobnik
    > -glikol
    > -pompa obiegowa
    >
    > Prosze o ocene tego pomysłu i dopisanie czegoś o czym pewnie zapomniałem
    > Jak gęsto układać rury?
    > Jaka powinna byc Waszym zdaniem temperatura glikolu aby system spełniał
    > swoja role?
    > Trochę czasu na przemyslenie jest wiec czekam na Wasze uwagi

    > Pozdrawiam
    >
    > Krzysiek

    Zapodales ciekawy temat a ja bidny nie mialem nawet mozliwosci dolaczyc sie do
    dyskusji. Powod - takie sniegi tu w Hameryce w okolicach Newjorku spadly, ze
    przez dwa, trzy dni drogi byly nieprzejezdne a przez tydzien nie bylo
    prondu... A jak nie bylo prondu to nie bylo swiatla, wody, telefonu, internetu
    no i drobiag - ciepelka.
    A domek mam szkieletowy i juz po kilkunastu godzinach temperatura w nim
    siegnela dna czyli zaledwie kilku stopni powyzej zera. Kozy nie chowam,
    kominnka nima, kobitka zimna a dwa koty do grzania to troche za malo.
    Po dwu dniach jak drogi odblokowali (co pol kilometra srednio bylo zwalone w
    poprzek drzewo lub slup elektryczny), kupilem generator i udalo sie przezyc...
    Tyle, ze palil 8 galonow na dobe razy 4 doby x 3 dolary, rowno stowa. Wtedy
    przestalem sie smiac z dowcipu jak to jakis milicjant nago zamiatal E 22...
    Dla nie pamietajacych przypomne. Jedzie gosciu droga E22 i widzi jak milicjant
    nago (ino w czapce) zamiata te droge. Wiec kierowca przystaje i pyta dlaczego
    robi to nago. Na to milicjant odrzekl: Obywatelu dostalem meldunek: gololec i
    zamiec na E22 wiec wzorowo wykonuje swoje obowiazki. Jakos tak to bylo. Tyle
    tytulem usprawiedliwienia.
    Ale ad rem. Pomysl przedni tylko bedzie to drogo kosztowalo. Material, robota
    to pikus, zreszta roznica w wykonaniu podjazdu z tymi rurkami grzejnymi czy
    bez jest bez znaczenia. Natomiast Eksploatacja wyjdzie... no chyba
    terrorystycznie (takie modne teraz slowo-wytrych) drogo. Szacunki, ze to
    bedzie tylko niewielka czesc tego czego potrzeba do ogrzania domu sa
    delikatnie mowic mocno zanizone. Jak przyjdzie taka zawierucha, zamiec to jak
    ktos tu napisal nawet piec martenowski padnie.
    I podpieranie sie Gglobalnym ocipleniem jest chyba ostania rzecza, ktora
    wzialbym pod uwage. Moim zdaniem zadnego ociplenia ni ma, jest raczej
    ochlodzenie lub ono idzie; od trzech lat na Sloncu nie ma ani jednej a jak sie
    zdarzaja to pojedyncze jasne plamy a one decyduja o klimacie na Ziemi, Ja
    Tornad Wam to mowie i wiem co pisze. Zatem na jakies ulgi z tego powodu nie ma
    co liczyc. Ale znowu odbieglem od tematu.
    Bodajze Szczygiel zwrocil uwage na mozliwe problemy z woda i ja sie z nim
    zgadzam.
    Wiec na poczatek napisze jak widze podloze pod te podgrzewana kostke brukowa.

    Wykorytowanie na minimum pol metra, obsatwienie krawedzi wykopu pustakami czy
    bloczkami betonowymi zapobiegajacymi rozjechaniu sie podloza na boki.
    I od dolu:
    5 cm zageszczonego piasku, ktory zabezpieczy wnikanie gruntu, blota, od dolu
    w warstwe ocieplajaca
    Na nim/w nim, w spadku nalezy ulozyc ciagi drenarskie, rury perforowane z
    odprowadzeniem do kanalizacji, korzystnie z gory osloniete geowloknina.
    Na to minimum 25-30 cm rownoziarnistego, tu tubylcy nazywaja go "grawel";
    jest to rownoziarnisty zwir, tluczen granitowy o ziarnach 15-20 mm, ktory
    bedzie robil za warstwe ocieplajaca. Ta warstwa musi byc mechanicznie dobrze
    zageszczona.
    Na to geowloknina, ktora zabezpieczy ten grawel przed zapiaszczeniem.
    I nad nia znowu kilka cm piasku, na ktorym nalezy "zatopic" czyli unieruchomic
    te rurki grzewcze i go z wyczucierm zagescic.
    Na tym etapie musza byc juz wyprowadzony poziom czy ksztalt powierzchni
    podjazdu.
    I w koncu ukladac na to kostke. Robi sie to w ten sposob, ze na tym
    zageszczonym piasku uklada sie rownolegle plastykowe lub metalowe rurki fi 3/4
    cala jako prowadnice do rozprowadzenia, "sciagania", uformowania 20 mm warstwy
    piasku drobnego, na ktorym uklada sie kostke brukowa czy kazda inna. Piasek
    ten musi byc suchy i nie nalezy go zageszczac, co ulatwia ukladanie kostki.
    Potem w szczeliny nalezy wmiesc ostokrawedzisty piasek drobny.
    Tak zbudowane podloze wytrzymuje nacisk samochodow do 10 ton a moze wiecej.
    Takie podloze nie przemarza zatem nie bedzie problemu z roztopieniem lodu,
    ktory zazwyczaj powstaje w gruncie przed opadami sniegu a na to trzeba duuuzo
    ciepla.
    Na tym na razie koncze, ew. odpowiem na pytania czy zarzuty.
    Pzdr
    Tornad