  • Data: 2009-03-16 10:38:03
    Temat: Re: remont studni głębinowej.
    Od: "tornad" <t...@o...net> szukaj wiadomości tego autora

    > jasne
    > studnia, dziadek i 60m w głąb
    > jeszcze powiedz ze z kręgów betonowych zrobiona

    > michal

    Widzisz, ubolewam nad tym, ze poziom tej i nie tylko tej grupy znaczaco upada
    dzieki takim jak Ty niedowiarkom, przesmiewcom czy tez osobnikom
    wszystkonajlepiejwiedzacym. I tak mam szczescie, ze mnie wzorem np. Krzemo,
    czy innego agenta, nie zwyzywales. A ja jestem normalnym tyle, ze moze o nieco
    ponadprzecietnej wiedzy i to interdyscyplinarnej osobnikiem, ktory wie co
    pisze i ta wiedza chce sie zupelnie bezinteresownie z Rodakami podzielic, aby
    cos po sobie, chociaz w tej formie pozostawic.
    Otoz wyobraz sobie, ze zarowno ja, jak i moj dziadek i pradziad pochodzimy z
    Podkarpacia czyli kolebki przemyslu naftowego na swiecie. Moze wydac Ci sie to
    nieprawdopodobne ale wlasnie tu, scislej w Bobrce kolo Krosna powstaly
    pierwsze na swiecie szyby naftowe, o ktorych Jankesom i innym Szekjom sie
    jeszcze nie snilo. Z tego rejonu pochodzi rowniez "niejaki" I. Lukasiewicz,
    lwowski aptekarz, ktory rope z Bobrki, rowniez jako pierwszy na swiecie
    przedestylowal i jeszcze dla zgrywy lampe naftowa wynalazl, przy oswietleniu
    ktorej przeprowadzono pierwsza na swiecie operacje hirurgiczna, wlasnie we
    Lwowie. Tego zapewne w szkolach zreformowanych na wzor hamerykanski tym razem,
    chyba nie ucza skoro nie kojarzysz.
    Otoz wydaje mi sie, ze skoro juz te ponad 150 lat temu, glebokie na kilkaset
    metrow dziury w ziemi wiercono i jakos z nich rope pompowano, to wywiercenie
    studni na te 100 m nie bylo problemem. Akurat to jest bardzo prawdopodobne,
    gdyz ta studnia mojego dziadka zlokalizowana jest w odleglosci 3-4 km od
    innego "zaglebia" naftowego - konkretnie w Weglowce, rowniez kolo Krosna.
    Zapewne "chlopcy" przyjechali i za dwa tuczniki i antalek wodki te studnie
    dziadkowi wywiercili i zapewne jeszcze te pompe ze "skorzanym tlokiem"
    przerobiona zapewne z pompy naftowej, mu zainstalowali.
    Z kregow betonowych studni wierconej w skale (piaskowiec) raczej sie nie
    wykonuje chociazby dlatego, ze byloby to nieekonomiczne i nieslychanie trudne;
    koszty wykonania takiej studni rosna do kwadratu jej glebokosci. Musialby
    wtedy moj dziadek odstwic tych tucznikow z pol kopy a na to byl za bidny. Poza
    tym wydaje mi sie, ze wtedy jeszcze cement w Polsce (pod zaborami) nie byl
    produkowany, chociaz juz zanany; wynalazl go Anglik, Jozef Aspenin czy cos
    kolo tego, w roku 1824.
    Troche pokory i szacunku nie tylko dla naszych przodkow ale i ludzi nam
    wspolczesnych, nie zawadzi.
    Pzdr.
    Tornad