  • Data: 2013-11-16 10:42:47
    Temat: Re: rozmowy działkowców
    Od: Leszek Serdyński <l...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Marek K" <m...@P...pl> napisał w wiadomości
    news:l66jrf$fu6$1@node2.news.atman.pl...

    Ale poprawka była na poważnie - czeremchówke robię tylko z owoców i
    gorzały 70% :)

    Dla ścisłości jest to czeremcha amerykańska (Prunus serotina). Nalewka jest
    wyborna i porównywalna tylko z dereniówką. W smaku jest bardziej "damska"
    niż dereniówka: posmak wiśni z lekką goryczką i migdałowym aromatem.
    Świetnie nadaje się do kawki. Warunkiem dobrego smaku czeremchówki jest
    krótki okres nalewu - tydzień, max dziesięć dni - zależnie od temperatury i
    intensywności wstrząsania. Owoce czeremchy powinny być dobrze dojrzałe,
    najlepiej lekko pomarszczone. U mnie trudno takie zebrać, bo szpaki młócą
    wcześniej. Moc nalewki powinna być trochę mniejsza, niż normalnie (ok. 35%),
    żeby spirytus nie tłumił smaku i aromatu owoców. Po zlaniu zalewu owoce
    zasypuję cukrem w ilości 0,5 kg na 1 kg owoców. Też trzymać nie za długo,
    jak tylko cukier się rozpuści to zlewać. Wymieszać z zalewem spirytusowym,
    dolać trochę wody dla osłabienia i odstawić na pół roku. Zauważyłem, że
    dopiero po pół roku leżakowania zaczyna nabierać szlachetnego smaku,
    zmniejsza się goryczka, a zwiększa słodkość.
    Dwa lata temu robiłem nalewki ze wszystkiego co owocowało: od jagody
    kamczackiej przez poziomkówkę, malinówkę, truskawkówkę, morelówkę,
    czereśniówkę, wiśniówkę (pszczelarza), pigwówkę, po dereniówkę.
    W zeszłym roku tylko czeremchówkę i dereniówkę, bo na inne szkoda procentów.
    W tym roku tylko dereniówkę i troszkę morelówki i malinówki. Czeremchy nie
    zebrałem.
    Gdyby organizował się jakiś zjazd forumowy, to jestem gotów podesłać
    buteleczkę czeremchówki dla degustacji :)

    Pozdrawiam
    Leszek