    From: "Darek" <d...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: sluzebnosc drogi - prosba o porade
    Date: Wed, 18 Mar 2009 19:08:19 -0000

    > Kupilem kiedys dzialke budowlana i teraz sprzedajac ja pojawil sie
    > problem.
    > Otoz potencjalny wlasciciel chce miec w reku (jakis) kwit poswiadczajacy
    > ze
    > droga przy dzialce jest publiczna. Ja mu pokazlem wpis Z aktu notarialnego
    > ze jest tam wpisane ze dzialka ma dostep do drogi publicznej.

    ale co to oznacza, co masz tam wpisane dokladnie?
    Jezeli kupiles dzialke budowlana to powinien byc zapis w akcie notarialnym:
    "ustanawia sie bezpłaną (moze platna) służebność drogi koniecznej i bla bla
    bla
    na kazdoczesnego wlasciciela dzialki ktorej aktualnie ty jestes
    wlascicielem"

    Gmina nie powinna sie zgodzic na wydzielenie dzialki budowlanej, bez dostępu
    do drogi.....

    >Ale to bylo mu
    > za malo (i jak sie pozniej okazalo slusznie). Agencja posredniczaca,
    > drazac
    > temat, dowiedziala sie ze ta droga nie jest publiczna :(
    > Kupujacemu podoba sie na tyle dzialka ze jest w stanie kupic te dzialka
    > ale
    > pod warunkiem ze bedzie tam wyznaczona sluzebnosc (?) i on bedzie mial tam
    > udzial.

    ale co oznacza, ze on ma miec tam udział? Służebość ustanawiana jest dla
    działki
    a nie na konkretna osobe...

    > I teraz pytania:
    > 1. jak to najlepiej zalatwic?

    tu nie mam pojecia jak to poprawnie zalatwic, ale nie wiem czy nie jest
    konieczne
    ponowne spotkanie u notariusza w celu dopisania takowej sluzebnosci.
    A wlasciwie jest chyba wazniejszy wpis do Ksiegi Wieczystej nieruchomosci
    (twojej i dzialki na ktorej zostanie ustanowiona służebność).

    > 3. Czy ew. moge postraszyc sadem postac ktora mi to sprzedala (a
    > dokladniej
    > pokryciem kosztow doprowadzenia dzialki do takiej postaci jaka deklarowali
    > zapewniali w akcie notarialnym) - traktuje to jako karte w dyskusji ale w
    > ostatecznosci .... chcialbym wiedziec ;)

    jezeli jest to droga konieczna i wlasciciel sie nie zgadza, to chyba mozna
    sadownie
    domagac sie ustanowienia takowej sluzebnosci. Jednak w tym przypadku moze to
    juz
    nie byc sluzebosc bezplatna.

    > Na koniec dodam ze wlascicielką drogi jest matka kobiety od ktorej kupilem
    > dzialke. I czekam mnie rozmowa z ta wlascicielka drogi wlasnie.

    nie wiem czy calosci nie skomplikuje fakt, ze jest to 2 oddzielnych
    wlascicieli.
    Ale jak pisalem wyzej tu tylko pisze co mnie sie wydaje.

    Jak moi rodzice kupowali dzialke to wlasnie zostal wykonany wpis w akcie
    notarialnym
    a potem w KW o bezplatnej sluzebnosci drogi koniecznej.

    Sprobuj zadac to pytanie na grupie prawnej, tam pewnei otrzymasz bardziej
    wiarygodne
    odpowiedzi niz gdybanie tutaj.

    Pozdrawiam i powidzenia
    Darek