  • Data: 2011-12-05 08:21:34
    Temat: Re: system isomax - IMHO ciekawy
    Od: Adam <a...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 5 Gru, 01:40, Robert G <r...@g...pl> wrote:

    > Kiedyś sobie coś tam obliczałem i wyszło mi, że żeby bufor wodny w ziemi
    > miał jakikolwiek sens, to musi mieć dużą objętość, a jego kształt musi
    > być jak najbardziej zbliżony do czegoś o zwartej bryle. Przyjąłem walec.

    Najlatwiej jednak zrobic szescian.

    > Ze względu na masę, najlepiej zrobić to z betonu i zaizolować metrową
    > warstwą styropianu. Tam chodziło o grzanie solarami latem, by zimą z
    > bufora ogrzewać dom zgromadzonym ciepłem...

    Ano, tu idea jest praktycznie taka sama - tylko zamiast uzywac
    czynnika do ogrzewania - uzywa sie go do zrobienia barier termicznych
    w przegrodach. Dlatego, ze do barier wystarcza woda o duzo nizszej
    temperaturze - tu wystarczy 12-14stC zeby byl efekt, a do ogrzewania
    trzeba te 30-40 miec.

    > Wyszło mi, że żeby miało to sens, to trzeba grzać ok 200 m3 wody, a
    > bufor musiałby mieć wymiary ok 7 m wysokości i 7 m średnicy po
    > zewnętrznych ściankach - razem z izolacją. Tak z grubsza.

    Ła, na pewno dobrze to policzyles? ;-) Wezmy np. akumulator gruntowy -
    > wykopujemy dziure o metr wieksza i robimy "standardowa" plyte
    fundamentowa tylko ze grubosci... 1m. Dom zalozmy 120m2, czyli mamy
    120m3 betonu (koszt ok 20-21 tys pln plus sporo rurek). 120m3 betonu =
    ok 250 ton. Jezeli uda nam sie go nagrzac do... 30stC, a uzytkowe
    zalozymy 14stC to mamy dT = 16stC. Czyli pomiescimy w nim ok....
    933kWh. Malo! Jakby to byla woda to by sie zmiescilo ze 2,5 x wiecej,
    tylko jak tu wykonac basen pod domem... ;) Mozna zwiekszyc grubosc do
    150cm i temperature do 40stC - wtedy miescimy 2,2 tys kWh. Dalej
    malo :) A przeciez beda spore straty do gruntu.. Bedzie toto mialo ok
    180m2 styropianu po bokach i do dolu - liczac 20cm styro U 0,033 i
    temperature betonu 40stC, a "zewnatrz" 8st - tracimy co godzine 190W,
    w ciagu sezonu (220 dni) = 1tys kWh czyli praktycznie polowe
    zgromadzonej energii ;)

    Takze rzeczywiscie ciezko widze ten ich akumulator gruntowy - chyba ze
    ten solar dachowy w jakis cudowny sposob takze zima ma jakies uzyski
    ale w to watpie ;-)
    pozdr.

    --
    Adam