  • Data: 2014-01-23 10:52:25
    Temat: Re: temperatura wody
    Od: "g." <n...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Jeffrey" <s...@w...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:52e0463b$0$2206$65785112@news.neostrada.pl...

    > taka kiedy w najzimniejszym pomieszczeniu otwierasz grzejnik na max i temp
    > w pomieszczeniu jest ok
    > pisząc najzimniejsze pomieszczenie mam na myśli takie gdzie grzejnik
    > spisuje się najsłabiej
    > jeffrey

    Dokładnie tak.
    Temperatura powinna być taka właśnie by "ostatni grzejnik" się wyrabiał.
    Dążyć należy do tego by było to na maksa odkręconych zaworach
    i w tym samym momencie.
    "Ostatnie grzejniki" powinny być przedmiotem analizy czy nie są za małe.
    Mam na myśli sytuację, że różnica temperatur dla "grzejników pierwszych"
    i "grzejników ostatnich" powinna być jak najmniejsza.
    Bo po co podnosić temperaturę w obiegu skoro wszystkie
    pomieszczenia zostały już nagrzane?

    Sterownik powinien podnosić temperaturę obiegową do momentu
    aż "ostatni grzejnik" nagrzeje pomieszczenie. (trzeba uwzględnić takie
    sytuacje, że niektóre grzejniki grzeją li tylko dla zasady - wiatrołap,
    garaż,
    etc. - tych grzejników nie uwzględnia się).

    Sprawność wymiany ciepła w piecu i oddawana do obiegu moc zależy
    od różnicy temperatur. Im temperatura w obiegu niższa to sprawność
    pieca większa.
    To samo obowiązuje dla oddawania ciepła przez grzejnik.

    Jak wyżej widać, wysoka sprawność na piecu powoduje niską sprawność
    oddawania ciepła przez grzejniki. Wysoka sprawność grzejników
    wymaga wysokiej temperatury w obiegu.

    Jeśli da się opisać równaniem matematycznym (*) sprawność na piecu
    i takim samym równaniem na obiekcie grzejniki-otoczenie to
    optymalna temperatura w obiegu jest wynikiem układu tych
    równań dla temperatury czynnika obiegowego.

    (*) A da się co mam już w swoim doświadczeniu.

    Obecnie technika mikroprocesorowa jest w stanie te warunki
    zapewnić bez specjalnych nakładów. Sterownik wymaga tylko
    (tylko?) sygnałów odnośnie temperatury z każdego obsługiwanego
    pomieszczenia. Sygnałów temperatury w instalacji, temperatury
    zewnętrznej.
    Ja sobie to wyobrażam jako pracujący na sterowniku program
    który w trakcie działania uczy się i zdejmuje charakterystykę
    obsługiwanego obiektu. Może nawet charakterystyki dla
    poszczególnych ogrzewanych pomieszczeń.

    Jeśli sterownik będzie dysponował informacją np. o bezwładności
    cieplnej to będzie mógł sobie wyliczyć kiedy należy włączyć
    ogrzewanie, i jaką temperaturę ustawić w obiegu by dom/pokój
    były ogrzane do zadanej temperatury na powrót pana domu
    do domu. Może nawet skierować ciepło do wybranego grzejnika
    z pominięciem aktualnie niepotrzebnych.
    Dane do obliczeń sterownik pobierze sobie z czujników.
    Po wykonaniu zadania sterownik oblicza różnicę pomiędzy
    założeniem a wykonaniem jako błąd i uwzględnia go następnym
    razem czyli sterownik uczy się i buduje charakterystykę obiektu.