    From: "uzytkownik" <a...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: termostaty grzejnikowe z piecem co gazowym
    Date: Sun, 7 Apr 2013 18:36:13 +0200

    Użytkownik "M." <...@n...pl> napisał w wiadomości
    news:516170f6$0$1269$65785112@news.neostrada.pl...

    > W jaki sposób? przecież głowica odcina dostęp wody, gdy osiągana jest
    > zadana temperatura. Sterowanie pogodowe może najwyżej zwiększać lub
    > zmniejszać temperaturę wody na kotle. Minimalnie spada sprawność
    > wtedy, gdy jest ciepło na zewnątrz i nie ma sterowania pogodowego. Za
    > to nie mam gwarancji, że instalator nie ustawiłby mi za wysokiej
    > temperatury przy mrozach -20C (wtedy sprawność spada).

    Zadaniem pogodówki jest regulacja temperatury wody w zalezności od
    temperatury na zewnątyrz w taki sposób, aby była ona jak najbardziej
    optymalna, a kociioł żeby grzał jak najbardziej oszczędnie. Bez
    pogodówki, kocioł grzeje mniej oszczędnie.

    > To był instalator z pieczątką Viessmann. Bardziej fachowy nie mógł
    > być. Jedyne co robił, to uruchamianie pieca.

    To nie był żaden instalator, lecz serwisant.

    > Pierwsze uruchomienie miałem w cenie kotła.

    Skoro miałeś pierwsze uruchomienie w cenie kotła to o jakie pieniądze
    masz pretensje?

    > Jak widać z opisu instalatorzy też są ograniczeni. I sam to
    > potwierdzasz, że tamten taki był. Czyli dobrze się poznałem.

    Ja niczego nie potwierdzałem.

    > Kocioł odpalał instalator z odpowiednią pieczątką.

    Instalator nie ma prawa odpalać kotła.
    Pierwszego uruchonmienia dokonuje serwisant.

    > Pompy i piec nie miały kabli - sam je robił.

    Pisałęś wczesniej o robieniu instalacji, a teraz piszesz o dorabianiu
    przewodów do pompy i kotła.
    Jaki więc widzisz problem, że serwisant zamontował przewody 1mm2?
    Uważasz, że pobór mocy przez ten kocioł oraz pompę wymaga przewodów
    2,5mm2
    Wybacza, ale to właśnie jest tak jak tacy laicy jak Ty zaczynają się
    wymądrzać, zarzucając fachowcom błędy czy nierzetelność.

    > Piec był gazowy (kondensat) więc w kwestii obsługi nie ma dużo do
    > tłumaczenia. Podłogówka chodzi na zaworze mieszającym, więc nie da się
    > jej sterować pogodowo (a na tym miałbym zapewne zysk na gazie - o czym
    > wspomniałeś).

    Tu jesteś w wielkim błędzie. Właśnie pogodówka ma największe znaczenie
    przy kotle kondensacyjnym i podłogówce.
    Oszczędności związane ze stosowaniem pogodówki mogą sięgnąć nawet 10%
    Jężeli uważasz, że zaoszczędzone rocznie 400-500zł nie jest warte
    stosowania pogodówki to znaczy, że Cię stać na taką ekstrawagancję :)

> [...]
    > zainstalować radiowy w najzimniejszym pokoju. Hydraulicy wzięli 800zł
    > za kotłownię instalator 200zł za uruchomienie pieca (właściwie to za
    > dojazd, bo formalnie uruchomienie było w cenie kotła - tak było
    > napisane w karcie gwarancyjnej i nie mam powodu, by nie wierzyć
    > producentowi). Nie zgłaszałem tego incydentu do Viessmanna. Machnąłem
    > ręką na te 200zł. Jak się domyślasz poszło bez faktury. Facet robił
    > jakieś przekręty ale nie będę o tym pisał, bo i po co. Od tej pory co
    > roku do kotła wzywam lokalną firmę (autoryzowaną) do przeczyszczenia.

    Jeżeli jesteś taki drobiazgowy to:
    Po pierwsze tego, kogo nazywasz instalatorem to był serwisant.
    Tych, których nazywasz hydraulikami to instalatorzy, ponieważ oni
    instalowali kocioł.
    Po trzecie pierwsze uruchomienie kotła to czynność polegająca na
    sprawdzeniu czy wszystko jest podłączone zgodnie ze sztuką oraz
    przepisami prawnymi i normami. Sprawdzenie szczelności instalacji
    gazowej. Uruchomienie kotła oraz sprawdzenie i ewentualna regulacja
    spalania. Wszelkie inne czynności wykraczają poza zakres uruchomienia.
    Dorabianie przewodów, podłączanie dodatkowych pomp, dodatkowych sterowań
    to czynności dodatkowe, za które

    > To, co mógłbym próbować dzisiaj optymalizować, to temperatura wody na
    > kotle sterowana pogodowo oraz zastąpienie zaworu mieszającego czymś
    > inteligentnym (nie wiem, czy coś takiego jest).

    Tylko po co?
    Regulacja pogodowa załatwia sprawę.