eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowanietrwałość PRL-owskich bloków - czy są znane jakieś szacowania? › Re: trwałość PRL-owskich bloków - czy są znane jakieś szacowania?
    From: Slawek <s...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: trwałość PRL-owskich bloków - czy są znane jakieś szacowania?
    Date: Sun, 23 May 2010 08:00:49 -0700 (PDT)

    On 23 Maj, 14:59, scream <n...@p...pl> wrote:

    > Oczywiście mówisz tylko o ścianach nośnych/konstrukcyjnych?

    no oczywiście, i to chodzi o połączenia gdzie strop się opiera, wzdłuż
    rozpiętości nie ma takich wymogów choć niektórzy stosują

    > Przecież wycinają w ścianach działowych, a nie w nośnych. Konstrukcja
    > budynku pozostaje nienaruszona. Ściany nośne w PRL-owskich blokach to

    ha cudowna niewiedza pozwalająca żyć w błogim spokoju nieświadomości.
    Konstrukcje bloków są różne, są też takie gdzie rozpiętości stropów
    masz 2,70+3,30 a między nimi jest ściana nośna, a jakże, między dwoma
    pokojami (bądź pokojem a korytarzokuchnią) i te są nagminnie
    wycinane , często bez jakiegokolwiek projektu czy choćby konsultacji z
    konstruktorem. Trochę się takich wykuć naprojektowałem, to wiem. A
    ostatnio jakaś babcia miała wykuty cały kawał ściany w przedpokoju
    (filarek z nadprożem) i to 30 lat temu jej ojciec wykuł żeby szafa do
    przedpokoju weszła. Ale pomimo tego że to całkowicie nieprawidłowo nic
    się nie zawaliło, co oczywiście nie jest zasługą bloków jako takich
    ale sposobu pracy konstrukcji żelbetowych, które sporo wybaczają do
    czasu i jak widać ten czas jeszcze nie nastąpił.
    Ale swego czasu mieszkałem też w bloku z lat 90, z wielkiej płyty, i
    naprawdę mieszkanko było niezłe do tego z ładnym widokiem na pół
    miasta. Poza tymi instalacjami CO w pionach w pokojach , i coś
    podciekało przy balkonach, ale to zawsze podcieka jak blok jest
    docieplany. Mieszkałem też w blokach z tzw. systemu ramy H, jeden był
    12 a drugi 23 piętrowy, w tym wysokim bałem się mieszkać bo było widać
    zafalowanie asfaltu na podjeździe i miałem wrażenie że grunt pod
    blokiem znajduje się w stanie granicznym nośności , co może i było
    prawda, na szczęście szybko się stamtąd wyprowadziłem. A ten 12
    piętrowy był nie do ruszenia, wielkie bele słupy potężna konstrukcja.
    No ale to nie wielka płyta i te H ramki to tylko w kilku miastach
    powstawały.