    From: "Jarek P." <j...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: włącznik oświetlenia - da się tak zrobić?
    Date: Mon, 20 Dec 2010 00:56:45 -0800 (PST)

    On 20 Gru, 09:41, Ariusz <a...@p...onet.pl> wrote:

    > Dziwi mnie, że jeszcze nie przyjęły się takie rozwiązania - są o wiele
    > tańsze do wykonania np do wszystkich wyłączników wystarczy pociągnąć
    > przewód tel.
    [...]
    > Koszt np. skrętki jest więcej niż o połowę niższy, zaoszczędzoną kasę na
    > przewodach wydać na sterowanie.

    Niestety, nie ma tak dobrze. Popularne przekaźniki bistabilne (w tym
    te podawane wyżej przeze mnie) dają na styki sterujące pełne napięcie
    sieci, dlatego nie można do nich stosować skrętki czy przewodu
    "telefonicznego". W zasadzie nie wiem, czy w ogóle są na rynku
    przekaźniki bistabilne umożliwiające takie sterowanie (pomijając
    wyroby w całości przeznaczone do instalacji 24V). Tak więc, jeśli do
    wyłączników chciałbyś dojść skrętką, to i tak niezbędna byłaby
    dodatkowa separacja, a to czyni rzecz (pod tym względem) nieopłacalną.
    Tak więc, rozwiązanie jest ciekawe i warte zastanowienia, ale o
    oszczędności trudno mówić.

    J.