    From: shaman <s...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: zbrojenie ławy 4fi16 - norma czy przesada?
    Date: Wed, 01 Jul 2009 11:36:08 +0200

    Tornad pisze:

    > Sprawa jest niby prosta a jednak dosc zlozona.
    > Po pierwsze podajesz za malo danych - brak glebokosci posadowienia. Nosnosc
    > podloza gruntowego zalezy od rodzaju i paramatrow samego gruntu jak i od
    > glebokosci posadowienia lawy. Brak jest poziomu zwierciadla wody gruntowej i
    > ew. prognozy jego zmian w latach "mokrych".

    głębokość posadowienia wynikacjąca z rzutu: ok 2,1m + 50cm obsypki
    badania gruntowe robione wiosną nie wykazały obecności wody gruntowej do
    głębokości odwiertu (4m)

    > Teraz sprawy konstrukcyjne; z czego i na jaka wysokosc beda ciagniete sciany
    > fundamentowe. Piszesz, ze architekt zaprojektowal na nich rowniez mocny
    > wieniec, to jest istotne, moze jednak mial jakies powody.

    - Ściany piwniczne z bloczków 30cm (wcześniej dyskutowaliśmy tu o 24cm +
    lekkie zbrojenie bo nie wiedziałem że są bloczki 30cm) wysokie na 232cm
    - Ściany parteru z pustaków ceram. PTH PW 30cm
    - Stropy gęstożebrowe Teriva
    - więźba: krokwie 8x18 o rozstawie 85cm kryte dachówką betonową

    To chyba tyle jeśli chodzi o obciążenia. Coś mi umknęło?

    > Jesli masz ochote to zeskanuj czy jakos inaczej zapodaj te obliczenia tu, na
    > grupie, chyba nie jest to jaks strzezona tajemnica, chetnie to przegladne i
    > moze cos madrego napisze. A i inni chetnie sie z tym zapoznaja.

    wrzuciłem tutaj:
    http://picasaweb.google.pl/shamanek/Konstrukcja#

    [ciach]
    > I jeszcze na temat gruntu i tej lawy; nosnosc podloza liczy sie ze wzgledu na
    > pozniejsze osiadanie budynku i jak juz pisalem, nie sama wartosc tego
    > osiadania jest istotna lecz jego rownomiernosc. Piszesz, ze grunty
    > masz "spojne"; nie spojne tylko spoiste. Nastepnie gliny bardzo rzadko
    > wystepuja jakos na przemian z ilami, najczeciej na ilach zalegaja gliny, bo
    > one geologicznie od ilow sa duzo mlodsze.

    Wszystko prawda. Opracowanie geotech. wymienia utowry trzeciorzędu i
    czwartorzędu. Na warstwie iłów jest warstwa glin. Granica warstw w
    każdym otworze na ciut innej głębokości. Czy to może powodować
    nierównomierną "pracę" gruntu?

    > Ktos tu pisze o pecznieniu. Bardzo rzadko sie zdarzaja ily peczniejace a o
    > pecznieniu glin raczej zapomnij. Zreszta na ten temat zapewne nie masz w
    > opracowaniu geotechnicznym ani slowa.

    Znów się zgadza - brak wzmianki o możliwym pęcznieniu.

> [...]
    > to zbrojenie jest uzasadnione; ily osiadaja znacznie dluzej, ale w stosunku do
    > glin mniej. Budynek posadowiony na glinach osiada w ciagu roku, zatem po
    > zakonczeniu budowy a osiadanie ilow trwc moze lata cale. Tak, ze to wszystko
    > pracuje i samo sie ustabilizuje i dlatego na wszeli wypadek stosuje sie
    > zbrojenie law, ktore nie zawsze w ogole jest konieczne.
    > Natomiast rzadko lub wcale nie stosuje sie lekkiego zbrojenia
    > miedzywarstwowego samych scian, ktore znakomicie poprawiaja sztywnosc scian
    > zarowno w kierunku pionowym jak i poziomym na parcie boczne gruntu.

    Jeśli dobrze zrozumiałem to lekkie zbrojenie poziome może spełniać tą
    samą rolę ale (z różnych względów) ludziska tego nie stosują. Zamiast
    tego zbroją ławy choć nie zawsze jest to potrzebne? Czy tak?

    PZDR
    Shaman