  • 1. Data: 2009-07-22 11:58:41
    Temat: Rekuperator + GWC, jakie Wasze typy?
    Od: Lisciasty <l...@g...com>

    Macam temat od 4-5 lat, przez ten czas napalałem
    się na różne rozwiązania i konfiguracje,
    obecnie mając w dorobku przeczytanie kilkuset
    megabajtów dyskusji na forach, oraz po ciężkich
    i długich przemyśleniach wymyśliłem sobie
    taki zestawik:

    - rekuperator "Bartosz" z centralką
    - GWC z instalacją glikolową + wymiennik na wlocie reku

    Myślałem nad samodzielną konstrukcją reku,
    ale raczej nie ma to sensu ekonomicznego,
    natomiast planuję samoróbkę GWC, gdyż to co jest
    oferowane na rynku nie podoba mi się.
    Chyba, że coś przeoczyłem i ktoś zna coś ciekawego
    i zgrabnego?

    Pzdr.
    L.

  • 2. Data: 2009-07-22 12:15:29
    Temat: Re: Rekuperator + GWC, jakie Wasze typy?
    Od: "Kane" <s...@s...pl>

    >Myślałem nad samodzielną konstrukcją reku,
    >ale raczej nie ma to sensu ekonomicznego,

    Co rozumiesz przez brak sensu ekonomicznego ? Ze wyjdzie drozej ?

    GWC z instalacja glikolowa nie jest glupie i rzeczywiscie mozna dosc prosto
    samemu zrobic, nagrzewnica (wymiennik) jednak swoje kosztuje (musi miec
    odpowiednie parametry ale to juz pewnie wiesz skoro czytales).

    Pozdrawiam

    Kane

  • 3. Data: 2009-07-22 12:34:08
    Od: Lisciasty <l...@g...com>

    On 22 Lip, 14:15, "Kane" <s...@s...pl> wrote:
    > Co rozumiesz przez brak sensu ekonomicznego ? Ze wyjdzie drozej ?

    Drożej i mniej sprawnie, śledziłem kilka konstrukcji opisywanych
    przez dłubaczy i mimo że kręci mnie taka zabawa, ilość roboczogodzin
    zwłaszcza przy konstruowaniu wymiennika mnie odstrasza...
    Poza tym mimo że nie mam dwóch lewych rąk, słabo widzę
    siebie konstruującego porządny przeciwprądowiec.

    > GWC z instalacja glikolowa nie jest glupie i rzeczywiscie mozna dosc prosto
    > samemu zrobic, nagrzewnica (wymiennik) jednak swoje kosztuje (musi miec
    > odpowiednie parametry ale to juz pewnie wiesz skoro czytales).

    Jak coś ma być dobre to musi kosztować, nie zamierzam dziadować
    i montować byle czego, co nie znaczy że nie chcę oszczędzić
    robiąc samemu proste rzeczy. Priorytetem dla mnie jest w tej
    chwili trwałość i sprawność, kosztami będę się martwił jak przyjdzie
    do zakupów :>

    Pzdr.
    L.

  • 4. Data: 2009-07-22 16:02:17
    Od: "pluton" <z...@p...onet.pl>

    > Macam temat od 4-5 lat

    To sam udzielaj porad - nikt tu nie jest madrzejszy od ciebie :)

    > Myślałem nad samodzielną konstrukcją reku,
    > ale raczej nie ma to sensu ekonomicznego,

    Jak najbardziej ma.

    > natomiast planuję samoróbkę GWC

    popieram. Pomysl o zamianie reku na wydech w zloze, tzn. na
    puszczenie obok siebie rury wdechowej i wydechowej.

    pozdrawiam
    pluton

  • 5. Data: 2009-07-22 16:12:50
    Od: Lisciasty <l...@g...com>

    On 22 Lip, 18:02, "pluton" <z...@p...onet.pl> wrote:
    > To sam udzielaj porad - nikt tu nie jest madrzejszy od ciebie :)

    Daj spokój, każdy kto ma jakąkolwiek instalację
    z reku w domu jest mądrzejszy, ja nawet nie mam domu
    i mieszkam w bloku :>

    > Jak najbardziej ma.

    A liczyłeś roboczogodziny, włącznie
    z załatwianiem różnego rodzaju złomu? :>

    > popieram. Pomysl o zamianie reku na wydech w zloze, tzn. na
    > puszczenie obok siebie rury wdechowej i wydechowej.

    Tylko chciałbym uniknąć przepływu powietrza przez jakiekolwiek
    rury, złoża czy inne wynalazki, które po zagospodarowaniu
    terenu stają się niedostępne, a w których coś się może
    uląc, zagnieździć, dostać się woda czy brud itp.
    Może niesłusznie się obawiam ale instalacja glikol
    + wymiennik takich wad nie posiada.

    Pzdr.
    L.

  • 6. Data: 2009-07-22 17:24:39
    Od: "Kane" <s...@s...pl>

    >Drożej i mniej sprawnie, śledziłem kilka konstrukcji opisywanych

    Ale dlaczego drozej i skad wiesz ze mniej sprawnie ? Liczyles to czy oparles
    sie na tym co twierdzi producent (dla oryginalnych)?

    Niestety z zakupem przeciwprądowego jest nieco klopotow, mozna zlecic
    zrobienie, mozna szukac odpowiedniej konstrukcji, mozna uzyc np dwoch
    wymiennikow krzyzowych (odpowiednio przewymiarowanych). Jak ja robilem u
    siebie wentylacje to jakbym nie liczyl robiona "przez samorobkowca" wyszla
    taniej niewiele ALE ;)
    na 2x lepszych wentylatorach (cisza, wydajnosc, zuzycie pradu) niz wtedy
    instalowane w "oryginalnych" konstrukcjach, o 2x wiekszej wydajnosci niz
    konstrukcje za podobne pieniadze i bez pracy wlasnej tj czlowiek zrobil
    wszystko od wymiennika przez skrzynke z wentylatorami po rozprowadzenie rur.
    Gdybym robil to sam (nie bylo to trudne ! po prostu brak czasu) to zostaloby
    by mi z 4000-5000zl w kieszeni (koszt zrobienia wymiennika od zera, koszt
    zrobienia boxu wentylatorow, koszt zrobienia prostego sterowania i koszt
    rozkladu rur).

> [...]
    >robiąc samemu proste rzeczy. Priorytetem dla mnie jest w tej
    >chwili trwałość i sprawność, kosztami będę się martwił jak przyjdzie

    Skoro priorytetami jest trwalosc i sprawnosc to moim zdaniem
    zrobienie/zlecenie reku na porzadnym duzym wymienniku i wentylatorach
    EBM-Papst pracujacych w miare optymalnych warunkach (pewnie wiesz ze
    wentylatory niektorych typow potrzebuja konkretnej przestrzeni wokol siebie
    (komory) by pracowac wydajnie i cicho) - jest jedynym rozsadnym wyjsciem ;)

    Odezwij sie na mojego maila znajdziesz na www kane pl - chcesz to
    skontaktuje Cie z czlowiekiem ktory robil to u mnie. Jego reku ma jedna wade
    tzn dla mnie nie mial bo mam metraz odpowiedni w piwnicy. Jest WIELKI.
    http://picasaweb.google.com/kane66/HouseConstruction
    More znajdziesz zdjecia.

    Pozdrawiam

    Kane

  • 7. Data: 2009-07-22 17:54:50
    Od: "pluton" <z...@p...onet.pl>

    > Jak najbardziej ma.

    A liczyłeś roboczogodziny, włącznie
    z załatwianiem różnego rodzaju złomu? :>

    A masz cos lepszego do roboty w dlugie zimowe wieczory ?

    Ja po pracy lece do warsztaciku i dlubie sobie, czasem do polnocy
    rozne zabawki.

    Ostatnio ulepilem 12 poltorametrowych sciskow stolarskich
    (koszt ponizej 200 pln za wszystko, czyli pewnie 10% tego,
    co kosztuja gotowe).
    beben do zwiniecia 100 metrow grubego kabla i jestem
    w trakcie skladania prasy do wyciskania owocow.
    Nie mowiac juz o 3 parach drzwi do mojej ziemianki.

    > Tylko chciałbym uniknąć przepływu powietrza przez jakiekolwiek
    rury, złoża czy inne wynalazki, które po zagospodarowaniu
    terenu stają się niedostępne,

    Chyba nie ma tu zadnego niebezpieczenstwa: jak rury raz porzadnie sa
    ulozone,
    to beda lezec wiecznie.

    > uląc, zagnieździć, dostać się woda czy brud itp.

    Woda - studzienka wsiakajaca, robale - raz na pol roku wlewasz
    pol litra spirytusu :), a na gryzonie - siatka.

    Ale kazdy ma jakies swoje obawy i strachy, wiec rozumiem twoj
    punkt widzenia.

    pozdrawiam
    pluton

  • 8. Data: 2009-07-22 18:57:56
    Od: Lisciasty <l...@g...com>

    On 22 Lip, 19:24, "Kane" <s...@s...pl> wrote:
    > Ale dlaczego drozej i skad wiesz ze mniej sprawnie ? Liczyles to czy oparles
    > sie na tym co twierdzi producent (dla oryginalnych)?

    Patrzyłem jak inni to robią i mniej więcej kalkulowałem
    pod siebie, ile by mi to zajęło, jakim kosztem i jaki efekt.
    Poza tym dłubiąc samemu akurat w tym konkretnym przypadku
    nie mam szans osiągnąć tego co producent,
    albowiem umyśliłem sobie coś takiego:
    (pod linkiem mały PDF)

    http://tinyurl.com/lbl9j8

> [...]
    > zrobienia boxu wentylatorow, koszt zrobienia prostego sterowania i koszt

    Otóż to... Kupa roboty i czasu, chyba że znajdę w pobliżu
    takiego osobnika który robił u Ciebie. Sam mając na głowie
    przyszła budowę domu i parę innych zapełniaczy czasu,
    raczej nie podołam. Zwłaszcza że pompę ciepła też bym chciał
    sklecić sam ;) (Polecam wątek na elektrodzie)

> [...]
    > (komory) by pracowac wydajnie i cicho) - jest jedynym rozsadnym wyjsciem ;)

    To oczywista oczywistość :>

    > WIELKI.http://picasaweb.google.com/kane66/HouseConst
    ructionMoreznajdziesz zdjecia.

    Konstrukcja solidna :> Ale szczerze mówiąc nie jestem przekonany
    do krzyżowych, nawet podwójnych. Ale jak pisałem co jakiś czas
    napalam się na coś innego, więc niewykluczone że takie coś bym robił.

    Pzdr.
    L.

  • 9. Data: 2009-07-22 19:03:00
    Od: Lisciasty <l...@g...com>

    On 22 Lip, 19:54, "pluton" <z...@p...onet.pl> wrote:
    > A masz cos lepszego do roboty w dlugie zimowe wieczory  ?

    Oj mam... Rozgrzebany samochód elektryczny, budowa domu
    w przyszłości (na razie przygotowania), parę projektów
    elektronicznych które się kurzą, itp. itd..
    Na brak zajęć nie narzekam :>

    > Chyba nie ma tu zadnego niebezpieczenstwa: jak rury raz porzadnie sa
    > ulozone, to beda lezec wiecznie.

    No właśnie, chyba... Wolałbym uniknąć demolki połowy ogrodu
    kiedy jednak coś się stanie.
    A póki co nie widzę żadnych atutów powietrznego które
    powodowałyby jego przewagę nad glikolowym.

    > Woda - studzienka wsiakajaca, robale - raz na pol roku wlewasz
    > pol litra spirytusu :),  a na gryzonie - siatka.

    A grzyby, bakcyle, inny syfek? Powódź lub większa ulewa
    której studzienka nie łyknie?
    Jak mówię, póki co glikolowy ma dużo więcej zalet
    niż powietrzny, przynajmniej na podstawie tych informacji
    które zgromadziłem.
    No i można go czyścić łatwo czego nie da się powiedzieć
    o rurowym...

    Pzdr.
    L.

  • 10. Data: 2009-07-22 19:16:11
    Od: "Kane" <s...@s...pl>

    >Konstrukcja solidna :> Ale szczerze mówiąc nie jestem przekonany
    >do krzyżowych, nawet podwójnych. Ale jak pisałem co jakiś czas
    >napalam się na coś innego, więc niewykluczone że takie coś bym robił.

    Ten ze zdjec jest przeciwprądowy. I tez sie mu udalo nie zamraznac w zimie
    (przetestowane) mimo braku nagrzewnicy - jak bartoszowemu WS z pdfa ;) Co
    do jego skutecznosci powinien byc dobry ten spiralny, trzeba by policzyc
    powierzchnie wymiany i sprawdzic jak to sie ma do prezentowanych wykresow.

    Pozdrawiam - i powodzenia !

    Kane