  • 1. Data: 2012-02-01 12:59:11
    Temat: Rekuperator dla każdego.
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Na Budmie był gościu który zaskoczył niejedną osobę swoim pomysłem.
    "Rekuperator" którego konstrukcja to jak budowa cepa.

    Składa się z dwóch identycznych urządzeń nie łączonych ze sobą
    jakimikolwiek rurami.
    Oba miały identyczną konstrukcję i zasadę działania.
    Jak zbudowane?
    Widział ktoś z was katalizator samochodowy od środka? Ceramika z mnóstwem
    dziurek.
    Więc taki ceramiczny walec nadziurkowany tyle że o średnicy około 120mm,
    ważący około 2kg został
    wsunięty w plastikową rurę w otulinie izolacyjnej. Przed walcem przymocowano
    wentylator.
    Idea jest taka. Montujemy dwa takie urządzenia w ścianach, jeden np. nad
    oknem a drugi po drugiej stronie pomieszczenia lub w istnijącą krartkę
    wentylacyjną.
    Wentylatory załączane są naprzemian sterownikiem czasowym co kilkadziesiąt
    sekund.
    Najpier pierwszy wentylator np, ten nad oknem, wyciąga powietrze na
    zewnątrz. Ogrzane powietrze przeciskając się przez dziurkowaną ceramikę
    nagrzewa ją.
    Wentylator przy drugiej ceramice w kratce wentylacyjnej , w tym czasie
    wtłacza powietrze które przeciskając się przez ceramikę Ogrzane powietrze od
    ceramiki dostaje się do pomieszczenia.
    Po kilkudziesięciu sekundach sterownik zmienia kierunek działania
    wentylatorów.
    Teraz powietrze opuszcza pomieszczenie przez wentylator w kratce i nagrzewa
    ostudzoną ceramikę, podcza gdy drugi wentylator nad oknem wtłacza powietrze
    do pomieszczenia zabierając ciepło z dopiero co nagrzanej ceramiki.

    Gość twierdzi że sprawność tego to ponad 90%. Prostota jest porażająca. Zero
    kanałów, możliwośc zaadaptowania w każdym pomieszczeniu lub w wybranych na
    zasadzie w jednym jeden wentylator w drugim drugi wentylator. Jego sterownik
    miał dwa biegi. kilka lub kilkanaście m3 na minutę do wyboru. Można wykonać
    układ tylko z jednym wentylatorem ale wiadomo sprawność wymiany będzie
    niższa.

    Proste co?

    Coś tam wstępnie policzyłem.
    1m3 powietrza to około 1kg. Zakładając że ciepło właściwe ceramiki jest o
    1/4 większe niż ciepło właściwe powietrza, dwukilogramowy nadziurkowany
    cylinder jest w stanie zmagazynować ciepło z 8m3 powietrza. Stąd te częste
    zmiany kierunku obrotów wentylatorów.
    Sterownik czasowy tego gościa to żadne cuda, tylko lewo prawo co
    kilkadziesiąt sekund. Ja bym dał jakieś dwa termistory na obu ceramikach i
    procek by monitorował temperatury ceramik aby moment przełączenia następował
    w chwili gdy krzywa nagrzewania się ceramiki przestaje rosnąć.

    Marek

  • 2. Data: 2012-02-01 13:15:00
    Od: "kogutek" <s...@N...gazeta.pl>

    4CX250 <t...@p...ornet.pl> napisał(a):

> [...]
    > procek by monitorował temperatury ceramik aby moment przełączenia następował
    > w chwili gdy krzywa nagrzewania się ceramiki przestaje rosnąć.

    Znane są takie konstrukcje. Największe sa przy wielkich piecach do wytopu
    żelaza. Nie musi być ceramika. Z betonu można taki wymiennik odlać. Z żywicy
    epoksydowej z napełniaczem na przykład z piasku. Pytanie ile taki wkład
    kosztuje. Jak 20 złotych za metr o średnicy 12 centymetrów to warto.

  • 3. Data: 2012-02-01 17:44:13
    Temat: Re: Rekuperator dla każdego.
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    On 1 Lut, 13:59, "4CX250" <t...@p...ornet.pl> wrote:
    > Na Budmie  był gościu który zaskoczył niejedną osobę swoim pomysłem.
    > "Rekuperator" którego konstrukcja to jak budowa cepa.

    A ile toto ma kosztować?

    Bo jak zamiast jednego centralnego trzeba w chałupie wstawić kilka
    takich to słabo widzę opłacalność tego, ta ilość wentylatorów,
    hałas...

    L.

  • 4. Data: 2012-02-01 18:03:07
    Od: "4CX250" <tarnusmtv@poćta.łonet.pl>

    Użytkownik "Lisciasty" <l...@p...pl> napisał w wiadomości
    i.googlegroups.com...

    >A ile toto ma kosztować?

    Na tyle sporo że pominąłem ten fakt :)
    Ale na tyle jest to banalne urządzenie że można pokusić się je zrobić
    własnoręcznie.

    >Bo jak zamiast jednego centralnego trzeba w chałupie wstawić kilka
    >takich to słabo widzę opłacalność tego, ta ilość wentylatorów,
    >hałas...

    To rozwiązanie sprawdzi się w małych mieszkaniach, w kuchni, w łazience.
    Możliwe że całkiem dobrze radziłoby sobie jako para na jedną kondygnację
    małego domku.

    Marek.

  • 5. Data: 2012-02-02 03:33:34
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    kogutek wrote:

> [...]
    > odlać. Z żywicy epoksydowej z napełniaczem na przykład z piasku.
    > Pytanie ile taki wkład kosztuje. Jak 20 złotych za metr o średnicy 12

    Myślę że sedno tej konstrukcji tkwi w tej ceramice i jej własnościach.

  • 6. Data: 2012-02-02 05:19:19
    Od: Robert G <r...@g...pl>

    Użytkownik Marek Dyjor napisał:

    > Myślę że sedno tej konstrukcji tkwi w tej ceramice i jej własnościach.

    A cóż za własności ma mieć ta ceramika oprócz znaczącej pojemności cieplnej?

    pozdr
    Robert G

  • 7. Data: 2012-02-02 07:23:51
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Robert G wrote:

    > A cóż za własności ma mieć ta ceramika oprócz znaczącej pojemności
    > cieplnej?

    pewnie nic można sobie takie wkłady wypalić w ognisku za garażem :)

  • 8. Data: 2012-02-02 07:59:31
    Od: "Budyń" <b...@g...pl>

    > pewnie nic można sobie takie wkłady wypalić w ognisku za garażem :)

    oj tam zaraz - gotowym elementem ceramiczno dziurwaym jest cegła dziurawka. Zatem
    należy na etapie budowy fragment sciany od środka zastąpic zespołem cegieł i
    pozostawic wnęki na wentylatory. Moze w końcu na cos by sie przydało to
    poroterm-g.... :-)

    b.

  • 9. Data: 2012-02-02 12:46:24
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Budyń wrote:

> [...]
    > zastąpic zespołem cegieł i pozostawic wnęki na wentylatory. Moze w
    > końcu na cos by sie przydało to poroterm-g.... :-)

    a głupi kiki chce zatykać te dziury :)

  • 10. Data: 2012-02-02 13:21:56
    Od: "kogutek" <s...@g...pl>

    Robert G <r...@g...pl> napisał(a):

    > A cóż za własności ma mieć ta ceramika oprócz znaczącej pojemności cieplnej?
    >
    > pozdr
    > Robert G
    Ma jedną cudowną właściwość. Można napisać w ulotce że jest najwyższej jakości
    i była wypalana w temperaturze 1756 stopni. Sprzedawca jak trafi głupka, a ich
    coraz więcej bo system edukacyjny siada, to ma argument. Jak by wyglądało że z
    betonu B10 zrobione są wkłady. Chyba rozrzutny jestem z tym B10.