  • 81. Data: 2009-11-04 01:22:33
    Temat: Re: Solar First day
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    news:hcpsle$22op$1@news2.ipartners.pl...

    > Wniosek jest jeden. Można sporo wycisnąć z takiego układu ale nie każdemu
    > instalatorowi się to udaje. Czasem jest to wina instalatora bo po prostu
    > tego nie czuje ale czasem także inwestora. Jeżeli ktos kupi np. kolektor
    > prózniowy renomowanej marki który jest tak naprawdę oklepanym schematem
    > powielanym w wielu chińskich fabrykach to wybacz. Nowobogacki kupi solary
    > prózniowe za 15tys i myśli ze kupił mercedesa.

    Przeciez sam kolektora nie robiles. Kupiles gotowca i wplyw masz z gory
    ograniczony do jego wydajnosci.

    > No fakt to się ładnie prezentuje na dachu. Zapewniam cię że w naszej
    > strefie klimatycznej można więcej uzyskać z kolektorów płaskich.

    To malo popularna teoria
    http://ir.ptir.org/artykuly/pl/107/IR(107)_2314_pl.p
    df

    > No i jeszcze lokalizacja i nachylenie. Także jest wazna.
    > Sąsiad ma na dachu bo nie będzie zagracał ogródka. A ja mam w ogródku
    > ładnie obsadzone z tyłu roślinami. On ma a ja używam.

    Co za roznica na dachu czy w ogrodku. Jezeli kat sie zgadza to w czym
    problem? Nie uzyskasz wiecej tylko dla tego, ze sasiaduja z ogorkami. No
    chyba ze co 10 min. biegasz je przestawic.

    > Jak będziesz kiedyś w NSącz to zapraszam.

    Ho bywalem w okolicach, choc troche bardziej na poludnie. :-) Moje ulubione
    widoki sa wlasnie na poludniu. Ciekawe jaki ma wplyw samo polozenie na
    poludniu wzgledem srodka i polnocy np. To w sumie nie tak wiele, kilkaset
    kilometrow.

    Pozdro.. TK

  • 82. Data: 2009-11-04 10:01:10
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > Przeciez sam kolektora nie robiles. Kupiles gotowca i wplyw masz z gory
    > ograniczony do jego wydajnosci.
    Tak Ale ja wiem CO kupiłem.

    > To malo popularna teoria
    > http://ir.ptir.org/artykuly/pl/107/IR(107)_2314_pl.p
    df

    Czytałem to i masę innych prac. TYrzeba jednak podejśc do tego od strony
    praktycznej której podczas testów brakuje.
    1. W słoneczny mroźny dzień kolektor pokryty jest szronem więc nie pracuje.
    Owszem podczas testów w taki dzień rury zostaną odmrożone i dopiero wtedy
    ustawione na stanowisku bo inaczej nie można by było przeprowadzić przecież
    testu. W domu nie wyobrażam sobie jednak dymać na dach i próbować to jakoś
    odmrażać bo skończy się pękaniem delikatnych rur.
    2. Rury w kolektorach prózniowych pękaja także same. Jak ktos ma pecha to w
    zimie pękną nawet dwie. Koszt jednej to około 150-300zł. Więc znowu straty.

    Prawda o użytkowaniu próżniowych jest taka. W zimie mają niby większą sprawność
    ale korzyści z tego niwelują wspomniane wady. W lecie natomiast sprawność
    płaskich jest górą
    i to decyduje że rocznie z płaskich uzyskamy jednak więcej energii w naszej
    strefie klimatycznej.

    Przedstawię ci porównanie taniego kolaktora płaskiego oraz drogich prózniowych w
    niezależnym instytucie SPF w Szwajcarii.

    http://www.solarenergy.ch/factsheets/scf825de.pdf Brauchwarmwasser (ciepła
    woda użytkowa) 520kW/m2 rocznie. Ten Kosztuje w porywach do 1300zł

    http://www.solarenergy.ch/factsheets/scf911de.pdf Podstawowym elementem tego
    kolektora sa rury. Rury te zamawiane są przez znanych kilku renomowanych
    producentów w chinach u tych samych samych dostawców. Wystarczy dzień
    szperania w necie aby się przekonać którzy to są. Uzysk z tego kolektora
    518kW/m2 rocznie koszt takiego kolektora około 2500zł a gdy jest na nim markowy
    znaczek kwota przekracza 3000zł. Wiele ofert na allegro to właśnie kolektory z
    tymi konkretnie rurami.

    http://www.solarenergy.ch/factsheets/scf846de.pdf ten też nie powala z nóg
    swoimi osiągnięciami a swoje kosztuje.

    http://www.solarenergy.ch/factsheets/scf989de.pdf ten potrafi sporo ale stosunek
    ceny do osiągów jest tragiczny. 4500zł

    > Co za roznica na dachu czy w ogrodku. Jezeli kat sie zgadza to w czym problem?
    > Nie uzyskasz wiecej tylko dla tego, ze sasiaduja z ogorkami. No chyba ze co 10
    > min. biegasz je przestawic.

    No właśnie kąt dachu może wynosić róznie 30, 45 stopni. Ja w ogródku mam 50.

> [...]
    > widoki sa wlasnie na poludniu. Ciekawe jaki ma wplyw samo polozenie na
    > poludniu wzgledem srodka i polnocy np. To w sumie nie tak wiele, kilkaset

    Nie ma większego wpływu. Owszem jest taka praca która opisuje średnie
    zachmurzenie danego regionu Polski ale nie są to jakieś skrajne róznice chyba że
    ktoś porówna bardzo duże wysokości z nizinami.

  • 83. Data: 2009-11-04 10:16:23
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > http://ir.ptir.org/artykuly/pl/107/IR(107)_2314_pl.p
    df

    Pisza że kolektor prózniowy w czerwcu pracuje 11 godzin a płaski maks7,5
    Ciekawe...
    Wczoraj (listopad) u mnie płaski pracował prawie 8 godzin.

    W czerwcu mój kolektor pracuje od 7:30- 17:30 więc 10 godzin i gdyby nie
    sąsiadujący las na północnym zachodzie mógłby pracować spokojnie do godziny
    19:00 więc byłoby to 11,5h

    Marek

  • 84. Data: 2009-11-04 10:41:54
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Tak Ale ja wiem CO kupiłem.

    Co kupiles?

> [...]
    > dach i próbować to jakoś odmrażać bo skończy się pękaniem delikatnych rur.

    Tego nie znalazlem w tresci, zalozenia moze na wyrost? Pisali cos o
    doswiadczeniu rzeczywistym przez kilka miesiecy a nie o lataniu z suszarka
    do wlosow. Poza tym zamarzna jezeli juz to oba. Niby obieg mozna odwrocic,
    ale ile taki plaski bedzie mogl ogrzac przy duzym mrozie, jak sam jest
    studzony?

> [...]
    > sprawność płaskich jest górą
    > i to decyduje że rocznie z płaskich uzyskamy jednak więcej energii w

    W lecie nawet z pomalowanego na czarno duzego kaloryfera mozemy miec
    nadwyzke. Po co mi wiecej jak to co moge wykorzystac?
    Reszte pomijam, bo zawodowo sie tym nie zajmuje i na dobra sprawe mozesz
    napisac co chcesz a ja to zobacze pierwszy raz na oczy.

    > No właśnie kąt dachu może wynosić róznie 30, 45 stopni. Ja w ogródku mam
    > 50.

    Ale kat dachu to nie kat nachylenia kolektora.

    > Nie ma większego wpływu. Owszem jest taka praca która opisuje średnie
    > zachmurzenie danego regionu Polski ale nie są to jakieś skrajne róznice
    > chyba że ktoś porówna bardzo duże wysokości z nizinami.

    Wlasnie jest roznica wysokosci kilkaset metrow.

    Pozdro.. TK

  • 85. Data: 2009-11-04 11:25:49
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > Co kupiles?
    Polskie bo dobre :)

    > Poza tym zamarzna jezeli juz to oba. Niby obieg mozna odwrocic, ale ile taki
    > plaski bedzie mogl ogrzac przy duzym mrozie, jak sam jest studzony?
    Płaski po godzinie na słońcu sam się rozmrozi (zobacz na szyby w autach w
    słońcu) Próżniowy pozostanie zamrozony
    Jedynie gdy chcesz przyśpieszyć rozmrożenie to mozna w płaskim włączać obieg. W
    próżniowym na nic sie to nie zda.
    W środku płaskiego co prawda nie ma prózni ale plecy takiego kolektora są
    wyłozone wełną. Przód odsłonięty szyba.
    Nie jest problemem wystudzanie lecz wspólczynnik emisji absorbera który w
    płaskim jest wyzszy przez brak prózni.
    Ale już współczynnik absorpcji w płaskim jest sporo większy i dlatego w wyzszych
    temperaturach płaski spisuje się lepiej niż prózniowy.
    Te dwa ważne parametry oraz fakt że kolektor płaski jest jednak docieplony od
    tyłu i zamknięty naprowadziły mnie do pewnego przemyślenia.
    Odpowiednie podejście do ustawień i sposób rozruchu i utrzymania pracy pompy już
    mam wyniki. Wiesz że zanotowałem wielokrotnie w zimie uzysk około 400-500W z
    trzech kolektorów ze słońca które w lini prostej do kolektora zasłonięte było
    chmurą? Mało tego! zdazyło się że w lecie słońce było z tyłu za kolektorem
    zasłonięte lasem a jego promienie odbijały się od jasnej chmury padały na
    kolektor z przodu i ten grza! 100-200W ale grzał.
    Ktos kto wie o co chodzi też dojdzie do tego po wielu obserwacjach.

> [...]
    > Reszte pomijam, bo zawodowo sie tym nie zajmuje i na dobra sprawe mozesz
    > napisac co chcesz a ja to zobacze pierwszy raz na oczy.

    Mnie się nie chciało bawić w samoróbki z kaloryferów. Wystarczy że sam wykonałem
    stelaż i całą instalację to już trochę włożonej pracy i zaoszczędzonej kasy.

    > Ale kat dachu to nie kat nachylenia kolektora.

    Najcześciej jest bo montuje się kolektory na płasko na powierzchni dachu. zadko
    kiedy widzę aby ktos podnosił kąt kolektora ponad dach. Powoduje to zresztą
    efekty uboczne jak jakies szumy wiatru. Podcisnienie przy dużej wichurze pod
    kolektorem może nawet w skrajnym przypadku ruszyć dachówkę.

    Marek

  • 86. Data: 2009-11-04 11:43:24
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    > Ale kat dachu to nie kat nachylenia kolektora.

    Tak sobie czytam i zastanawia mnioe właśnie czemu ludziska na siłę te
    kolektory na dachu montują.
    Ja tu żadnych wiekszych zalet nie widzę a kłopoty tylko(montaż, dostep do
    kolektora, przejścia rurek przez połać dachową, itp.)
    A taki kolektor stojacy w ogródku jest łatwy do konserwacji, można
    ustawienie regulować, latem jak jest nadmiar mocy czy na czas wyjazdu to go
    np plandeka okryć itp.
    Przyznam ze po Waszej dyskusji zaczełem drążyc temat dofinansowania
    kolektora i męcze urzedników. Jak jakies dofinansowanie bedzie to moze sobie
    na przyszły sezon kolektor sprawie.

    Krzysiek

  • 87. Data: 2009-11-04 13:56:42
    Od: zbooY <z...@g...com>

    On 3 Lis, 11:04, "marko1a" <m...@l...de> wrote:

    > W lecie gdy temp spadała poniżej 60 w zbiorniku stopni to juz są chłodne dni :) W
    upalne dni potrafi na kolektorze osiągnąć 110C a zbiornik na koniec dnia ponad 90C.

    > Moim założeniem od początku było mieć ogrzewanie bezobsługowe. Koszty: kocioła
    > gazowy 3400, przyłącze 2700, gaz w budynku 1000 - to już z pozwoleniem i
    > projektem. Komin tak czy siak dzisiaj robi się z nierdzewki, tyle że do gazu
    > może być mniejszy przekrój i cieńsza blacha więc tańszy - 1200zł. ceny z roku 2006.

    a, ok, bo kolektory to teraz ta przyszlosciowa modernizacja a
    wczesniej musiales miec w miare tanio i dzialajace na juz
    bo gdybys wtedy wiedzial, jak bedzie w miare tanio dzisiaj i jeszcze z
    dofinansowaniem ;-)

    > Paneli raczej zwiększac nie myślę chyba że spadną mocno ceny, ale i tak najpierw
    musi być basen w ogrodzie na lato bo inaczej za dużo energii w lecie jak na zbiornik
    300l.

    no i tu by sie przydal ten basen albo PC ziemne i studnia glebinowa z
    darmowa woda, bys lal w grunt goraca wode by ladowac naprawde
    hektometry szescienne ziemi na zime

    no ale płaskie niepróżniowe miały być tanie

    > Póki co myślę powaznie nad rekuperatorem. Juz zaplanowałem

    skoro montujesz sam zastanow sie nad bezposrednim zakupem
    spiralnoprzeciwpradowego niby drozszy ale efektywniejszy, nawet
    przewymiarowanego no chyba, ze chcesz poeksperymentowac z tym
    krzyzowym a potem wymieniac ;-)
    te 20m w ziemi moze nie styknac, ewentualnie mozesz jak juz kopiesz
    ulozyc rure wydechowa tez obok, bo krzyzowy ze sprawnoscia 50%
    wypuszcza jeszcze cieple powietrze i wydluzysz w ten sposob
    rekuperator ;-)
    sam przeciwpradowy by wystarczyl bez gwc

    > aby uzbierać wystarczająco dużo ciepła aby to miało sens> zbiornik musi być
    naprawdę duży.
    > Jakie jest ciepło właściwe stearyny?

    wlasnie tez nie moglem znalezc tej danej ale jak wlozysz palucha do
    roztopionej to troche parzy czyli musi jakies sensowne miec ;-)

    > Kiedyś liczyłem dla zbiornika wodnego i wyszło mi 200m3 :)

    ale po co taki duzy, przeciez w zime powiedzmy 30% tego co latem ale
    dalej dogrzewasz nie mowiac o wiosnie i jesieni
    200 to dla jakiego okresu nagrzewania?

    aaa - jak masz za duzo ciepla latem to absorpcyjny klimatyzator i
    lodowka ;-)
    jest jeszcze kilka zastosowan ale to juz rozwiazania pasywne by wrecz
    nie powiedziec autonomiczne, co nie wszystkich chyba interesuje

    z.

  • 88. Data: 2009-11-04 17:59:34
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

> [...]
    > A taki kolektor stojacy w ogródku jest łatwy do konserwacji, można
    > ustawienie regulować, latem jak jest nadmiar mocy czy na czas wyjazdu to

    Moim zdaniem kolektor w ogrodku to ani to ladniejsze, ani wygodniejsze.
    Zalezy od podejscia, ale ja fanatykiem krecenia kolektorem nie jestem.
    Ustawilem raz i tyle. Mam ciekawsze rzeczy do roboty jak bieganie za
    kolektorem, wiec mi kolektor na trawie do niczego nie potrzebny. Malo tego,
    musial bym go mijac kosiarka, dzieciarnia nie mogla by sobie kopac pilki
    gdzie popadnie no i musial bym patrzec na ten srednio ladny klamot. Do tego
    dochodzi jeszcze odpowiednia odleglosc od drzewek przy ogrodzeniu,
    kilkadziesiat metrow rury, zeby wyjsc w obszar poludniowego slonca, porazka.
    Na dachu wisi i tyle go widzieli. Poza tym instalacja jednak wydaje mi sie
    latwiejsza na dachu jak w ogrodku. Prowadzi sie rurki nad dach przez strop w
    warstwie ocieplenia i tyle. Kolektor tam sobie lezy i nikomu nie
    przeszkadza. A ze czasami zlapie mniej "W" w ciagu dnia, trudno. Zycie na
    tym sie nie konczy. Instalacja na ziemi w niczym latwiejsza nie bedzie.
    Trzeba zaizolowac rury przeciw wilgoci, wyjsc jakos z pomieszczenia
    zachowujac spadki po drodze. Jak kotlownia jest w piwnicy to sprawa jest
    prosta, a jak nie to kicha. I dalej pozostaje omijanie jak by nie bylo
    sporego klamotu na dzialce. Dla mie dach to idealne wrecz miejsce po ktorym
    nikt nie chodzi za czesto. O ile warunki geograficzne na to pozwalaja.

    Pozdro.. TK

  • 89. Data: 2009-11-04 18:15:13
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Polskie bo dobre :)

    I wiesz na pewno ze nie jest z Chin? :-)

    > Płaski po godzinie na słońcu sam się rozmrozi (zobacz na szyby w autach w
    > słońcu) Próżniowy pozostanie zamrozony

    Przy zalozeniu, ze napewno zamarznie i nie rozmrozi sie to mozna dojsc i do
    takich wnioskow. Czemu oszronione szyby w samochodzie rozmrazaja sie, a
    czemu nie rozmrozi sie kolektor prozniowy to nie bardzo wiem.

    > Jedynie gdy chcesz przyśpieszyć rozmrożenie to mozna w płaskim włączać
    > obieg. W próżniowym na nic sie to nie zda.

    I o to chodzi zeby nie oddawal ciepla w druga strone.

    > Ktos kto wie o co chodzi też dojdzie do tego po wielu obserwacjach.

    Czemu zatem opisywane bardziej czy mniej naukowe nie jednodniowe
    doswiadczenia wskazuja raczej na wyzszosc kolektorow prozniowych w dluzszym
    okresie?

> [...]
    > zresztą efekty uboczne jak jakies szumy wiatru. Podcisnienie przy dużej
    > wichurze pod kolektorem może nawet w skrajnym przypadku ruszyć dachówkę.

    Bez jaj, sporo tego glownie na plaskich dachach, ale sa i nie jest to zadnym
    problemem, fakt ze prozniowe beda bezpieczniejsze.

    Pozdro.. TK

  • 90. Data: 2009-11-04 18:40:07
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > Moim zdaniem kolektor w ogrodku to ani to ladniejsze, ani wygodniejsze.

    Dla mnie wygodniejsze bo mam dostęp w razie potrzeby w celu odpowietrzenia,
    zgarnięcia śniegu, zakrycia plandeką na czas dłuższego wyjazdu. Nie muszę
    dymac z drabiną.

    > Zalezy od podejscia, ale ja fanatykiem krecenia kolektorem nie jestem.

    Ani mi to w głowie. Zamiast inwestować w obrót wolałbym postawić czwarty
    kolektor i ustawić je w lekkim łuku. Wyjdzie taniej i bez pradu.

    > musial bym go mijac kosiarka, dzieciarnia nie mogla by sobie kopac pilki
    > gdzie popadnie no i musial bym patrzec na ten srednio ladny klamot.

    Wszystko zależy od wielkości i przeznaczenia ogrodu. Ja mam 15ar, kolektor
    jest na wysepce wysypanej korą i obsadzony z tyłu i boków odpowiednio
    dobranymi wzrostem roślinami. U mnie ogród to nie stadion, nasadzam rośliny
    często drogie i nie ma tu miejsca na piłkę. Niedaleko jest boisko i nawet
    korty tenisowe otwarte dla wszystkich.

    > Do tego dochodzi jeszcze odpowiednia odleglosc od drzewek przy ogrodzeniu,

    Jak się ma dużą działkę to słońce nad krzewami nawet 4 metrowymi zaświeci.
    Z tyłu w działce mam las i nie zamierzam sadzić drugiego od południa.

    > kilkadziesiat metrow rury, zeby wyjsc w obszar poludniowego slonca,
    > porazka.

    Kolektor jest dość blisko domu. Od zbiornika do kolektora jakieś 7,5m rury w
    otulinie wsuniętej w rurę fi110 na podpórkach i zakopanej 60cm poniżej.

> [...]
    > latwiejsza na dachu jak w ogrodku. Prowadzi sie rurki nad dach przez strop
    > w warstwie ocieplenia i tyle. Kolektor tam sobie lezy i nikomu nie

    Mnie w ogrodzie nie przeszkadza a nawet pełni rolę parawanu z pewnego
    kierunku w stronę tarasu przed wścibskim wzrokiem przechodniów.

    > Trzeba zaizolowac rury przeciw wilgoci, wyjsc jakos z pomieszczenia
    > zachowujac spadki po drodze.

    Nic nie trzeba izolować. Wystarczy typowa otulina kauczukowa i posadowienie
    rurek w dwóch trzech miejscach na klockach styropianowych w rurze fi110.
    Robi się taki termos i nawet spadków temperatur nie ma.

    > Jak kotlownia jest w piwnicy to sprawa jest prosta, a jak nie to kicha.

    U mnie kotłownia jest przyścianie od strony kolektorów. Dwa przewierty fi30
    na wylot pod kątem tak aby zaczynały się w kotłowni a na zewnątrz w gruncie
    i po sprawie

    > I dalej pozostaje omijanie jak by nie bylo sporego klamotu na dzialce.
    Nie przeszkadza. I tak w tym miejscu byłaby jakaś większa wysepka wysypana
    korą z kolekcją roślin.

    > Dla mie dach to idealne wrecz miejsce po ktorym nikt nie chodzi za czesto.

    Dla ciebie.

    > O ile warunki geograficzne na to pozwalaja.

    No właśnie u mnie jest albo wczesny wschód albo poźny zachód. Ni w gruchę ni
    w pietruchę. Można co prawda zrobic układ kolektorów wschód/zachód bo nawet
    sterownik ma takie funkcje sterowania dwoma pompami albo zaworem
    trójdrogowym wybierając cieplejsze źródło ale w południe nie uzyskałbym tego
    co mam teraz no i jak nie lewa to prawa strona kolektorów byłaby nieczynna
    zaleznie od pory dnia

    Marek