    From: ZS <a...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie,pl.rec.dom
    Subject: Studnia wbijana abisyńska - jak samemu zrobić?
    Date: Fri, 09 Jul 2010 06:33:20 +0200

    Wody idzie masa wiec pomyślałem o studni. Dużo już poczytałem i zacząłem
    "kopać". Obok mojej działki są studnie kręgowe z lustrem wody na
    2,5m-3m. Wymyśliłem że u siebie zrobię abisynkę. Aby nie wbijać
    godzinami rury wymyślaliśmy że weźmiemy 1 calową rurę plastikową do
    wody, podłączymy pompę i będziemy się wbijać. W ciągu kilku minut bez
    wysiłku mieliśmy włożone 6m rury pod ziemią. Różne kolory piasku
    wylatywały w końcu taki dość czarny żwirek który bardzo powoli szedł i
    rura się skończyła, akurat miałem 6m. Na końcu rury później zrobiłem na
    1m dziesiątki dziurek 2mm wiertłem i owinęliśmy taką siateczką.
    Oczywiście woda stała na 2,5m podobnie jak w studniach. Teraz moje pytania.

    1. Jaką można uzyskać wydajność z takiej studni z rurą 25mm ale dzisiaj
    chcę wsadzić 40mm.

    2. Czy kupować jakieś igłofiltry (są wbijane wiec mogą korodować)
    3. Czy ktos widział plastikowe filtry które do mojego wynalazku by
    pasowały?
    4. Czy zadziała rura z dziurkami i owinięta siateczką? Jakie powinny być
    otwory?
    5. Otwór jest oczywiście większy od rury. Czym go obsypać? Czy np. na
    dół żwir gruby? Przesiany piasek? Może kliniec bazaltowy?
    Do wysokości dziurek sypać a potem piach?
    6. Jaką pompę kupić? Czy może hydrofor? CZy samozasysającą? Teraz mam
    taką która wyciąga z 8m ale trzeba zalewać. Nie miałem jak podłączyć
    żeby zobaczyć czy to w ogóle działa.
    7. Jaką głębokość powinna mieć taka abisynka aby wody nie brakowało i
    leciało min 20L/min.
    8. Czy jest jakaś max głębokość tego lustra wody? Czy jeżeli nap
    rzykłada przebiję się na 10m to okaże się że wody nie ma?

    Na stronie firmy która kopie studnie zmalałem taki opis
    http://ekon24.pl/?studnia-abisynska,8
    STUDNIA ABISYŃSKA
    Zazwyczaj studnia zwana abisynką, jest to rura np. 40 mm z filtrem na
    końcu posadowiona w warstwie wodonośnej i zamontowaną pompą abisynką
    (ręczną) lub pompą elektryczną ssącą.

    Studnia abisynka posiada sporo ograniczeń.
    Podstawowym ograniczeniem jest:
    ? --- wydajność wody, która w sprzyjających warunkach może osiągnąć 100
    litrów na minutę (6 m3 / h), zazwyczaj 30 - 50 litrów na minutę.
    ? --- głębokość zalegania lustra wody, które w praktyce nie powinno być
    niżej niż 7 m od powierzchni ziemi (nie mylić z głębokością studni),
    ograniczenie to wynika z prawa fizyki i siły ssania pompy.
    ? --- ze względu na opory przepływu wody przez rurę o małej średnicy,
    głębokość studni abisyńskiej nie powinna przekraczać 30m , ale istnieją
    i działają abisynki np. 56m i 63m.

    NIE MONTUJEMY ZAWORÓW ZWROTNYCH POMIĘDZY FILTREM A RURĄ CZERPALNĄ, W
    PRZYPADKU USZKODZENIA ZAWORU NIE MA MOŻLIWOŚCI JEGO WYMIANY ! ! !

    STUDNIE WYKONUJEMY TYLKO I WYŁĄCZNIE Z TWORZYW SZTUCZNYCH, NIE STOSUJEMY
    RUR METALOWYCH, FILTRY RÓWNIEŻ CAŁKOWICIE WYKONANE Z TWORZYW SZTUCZNYCH
    (najczęściej PE polietylen), TRWAŁOŚĆ FILTRÓW PE., JEST 2-3 RAZY DŁUŻSZA
    NIŻ METALOWYCH.

    Teraz rodzą sie pytania:
    9. Czy ktoś widział filtry plastikowe do kupienia?
    10. Piszą że robią rurą 40mm i uzyskują do 50L/min - czy to możliwe?
    11. Drugim planem jest zrobienie studni identyczną metodą ale z rury
    100mm i wrzucenie pompy do środka. Tylko obawiam sie że ciśnienie i
    ilość wody dla kopania takiej rury musiałoby być np z 2 pomp równolegle
    połączonych. CZy to może wydać?
    12. Sąsiad wykopał ręcznie (chyba z 2 tygodnie:) ) studnie na 5m ale
    20cm. Niestety zbiera sie tam 150L wody i po wypompowaniu musi odczekać
    kilka godzin. Co to możne oznaczać dla mojej studni?
    13. Inny sąsiad zamówił firmę i na 13m znaleźli wodę. Nie wiem jak
    jeszcze jak działa ale dużo zapłacił wiec powinno działać:)
    Czy ja mogę się swoja rurą 40mm wbić na 13m i wyciagać wodę hudroforem
    (do 8m)? Czy raczej lustro wody będzie inne i woda tylko na np 12m?
    Wtedy tylko rura 100mm i pompa głębinowa.

    Dużo pytań ale moze ktoś miał do czynienia z kopaniem studni abisyńskiej
    i będzie mógł odpowiedzieć na choć część:)